handdator

Visa fullständig version : Tevii S660 problem i Linux



atomized
2012-03-11, 22:22
Denna tråd är för att diskutera probelm med drivrutiner och firmware till Tevii S660 i t.ex. yaVDR eller Mythbuntu.

Denna tråd är en avknoppning från tråden om yaVDR + OSCam.

Jag installerade idag Openelec som påstår sig stödja Tevii S660. Det gör den också, fast inte till 100%.
I alla fall så kom jag längre än jag nånsin gjort förut och min Tevii S660 verkar gå stabilt på SD-kanaler och de flesta HD-kanaler (S2) MEN jag har fortfarande problem med de HD-kanaler som ligger på transponders med symbolhastighet 30000. Det är kanaler som Discovery HD och History HD bl.a.

Jag googlade och fann att det faktiskt är ett känt problem med S660 och symbolhastighet 30000. Det och en del annat finns beskrivet i denna tråd:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1378994&page=9

Läs från inlägg 82 och framåt. Signaturen SOME1 som verkar mycket duktig just på S660 har gjort en patch som rättar till detta fel. Jag har inte hunnit testa den än.


Sedan har wba på vårt forum hittat att det finns problem med att USB-porten ibland inte orkar driva kortet. Det ska finnas beskrivet på denna länk:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1378994&page=14

Jag har inte hunnit läsa den ännu. Men jag tänkte vi kunde samla alla issues med Tevii S660 i denna tråd och förhoppningsvis kunna hitta lösningarna på dem.
För en sak är säker, många har problem med Tevii S660 och det är inte ett enkelt kort att få igång i Linux. Jag tycker att det framhålls lite för lättvindigt att det har stöd i Linux, men det är långt ifrån problemfritt att få igång det.

wikings1
2012-03-12, 08:52
S660 har ju separat strömförsörjnig den borde orka driva jag kör ju motor med den mvh wikings1

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

atomized
2012-03-12, 11:04
S660 har ju separat strömförsörjnig den borde orka driva jag kör ju motor med den mvh wikings1

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Sant!
Jag har som sagt var inte haft just det problemet själv. Det var wpa som rapporterade om det. Men som du säger borde det ju inte vara så när den har egen strömförsörjning... :confused:

druggo
2012-04-03, 11:31
Hej!

jag har haft 4st Tevii s660, de första 2 gick tillbaks till dvbshop av den anledningen du skriver ovan, att de inte funkar helt 100.

Har lagt ned otaliga timmar och ett 20-tal mail till Tevii där jag ifrågasätter hur de kan säga att de stödjer Linux.
Nu samlar de damm i en kartong i väntan på att antingen liplianin uppdaterar drivarna, eller att jag gör något framsteg.

Jag kör tvheadend, men är sugen på att byta tillbaks till VDR (körde det initialt) då man har mer diseqc kontroll.

Har ett Quad mono block http://www.kjaerulff1.com/en-gb/p/594_maximumxo-64monoblockquad6lnb med inbygd mini diseqc switch.

Numer kör jag Sundteks dvb-s2, även de har haft lite barnproblem med svenska HD kanaler, men from 10:e April ska de ha fått in sin nya chipdesign som skall lösa det, så om någon skulle få för sig att testa dem se till att få rätt revision.

atomized
2012-04-03, 15:25
Skönt att höra att det faktiskt är problem med Tevii S660 och inte bara som jag inbillar mig. :o

Har inte haft tid att greja mer med dem sedan jag skrev inlägget ovan, men om jag skulle ta tag i det igen så står valet mellan tvheadend och yaVDR. Kanske yaVDR funkar skapligt numera om man kör på alla uppdateringar?

Jag ifrågasätter också Tevii:s påstående att man stöder Linux när man inte har några egna Linux-drivrutiner att bjuda på? Att bara hänvisa till att det finns en frivillig eldsjäl som på sin fritid snickrar drivrutiner utan att få ett öre från dem känns inte helt seriöst...

I alla fall, kul att höra ifrån dig! :) Och gör du några framsteg med Tevii S660 får du gärna höra av dig!

wba
2012-04-03, 21:03
jag har haft 4st Tevii s660, de första 2 gick tillbaks till dvbshop av den anledningen du skriver ovan, att de inte funkar helt 100.

Druggo vilka problem har du haft? Jag har försökt att få det att fungera med openelec. Ibland hittar det kortet som det ska gör jag en reboot blir det som det står nedan. Sen får jag hålla på och stänga av Tevii starta om pc:n innan jag kan se att den hittar kortet igen Kanske mitt kort också är paj? Eller är det bara drivrutinerna till Linux som suger?


# dmesg | grep dvb [ 4.402916] dvb-usb: found a 'TeVii S660 USB' in cold state, will try to load a firmware [ 4.443715] dvb-usb: downloading firmware from file 'dvb-usb-s660.fw' [ 4.563384] dvb-usb: found a 'TeVii S660 USB' in warm state. [ 4.563636] dvb-usb: will pass the complete MPEG2 transport stream to the software demuxer. [ 4.703482] dvb-usb: MAC address: 00:18:bd:5b:63:76 [ 4.740680] dvb-usb: schedule remote query interval to 150 msecs. [ 4.740695] dvb-usb: TeVii S660 USB successfully initialized and connected. [ 14.769390] ds3000_firmware_ondemand: Waiting for firmware upload (dvb-fe-ds3000.fw)...

druggo
2012-04-10, 09:29
Druggo vilka problem har du haft? Jag har försökt att få det att fungera med openelec. Ibland hittar det kortet som det ska gör jag en reboot blir det som det står nedan. Sen får jag hålla på och stänga av Tevii starta om pc:n innan jag kan se att den hittar kortet igen Kanske mitt kort också är paj? Eller är det bara drivrutinerna till Linux som suger?


Jadu, var så länge sedan, tror jag haft de problem du skriver ovan, sen har mitt stora problem varit att den inte fixade att byta diseq port, samt att HD kanaler inte gick att få in...

wba
2012-04-10, 21:32
Har fått det att fungera nu! Drog hem senast releasen igår OpenELEC PVR 2.0 (Beta 1) - 1.95.1 (http://releases.openelec.tv/OpenELEC_PVR-ION.x86_64-1.95.1.tar.bz2) ION x86_64 (118 MB) MD5 och nu fungerar kortet.:) Jag fick lägga till en mux manuellt för att kortet skulle hitta några kanaler.. Har inte hunnit testa så mycket mer än.

druggo
2012-04-24, 12:54
Även jag har fått det att funka till viss del,

kör ubuntu precise pangoin (beta), med vdr 1.7.27, kan scanna kanaler på båda diseq portarna. Det enda man behövde göra för att få igång tevii var att kopiera in firmware i /lib/firmware

SVT HD funkar klockrent, dock kan vdr inte tuna något på port B (Sirius) men får mecka vidare lite...

ska testa ngn kanal med SR 30000 och se om det är ett fortsatt problem.

druggo
2012-04-26, 13:02
SVT HD funkar klockrent

Det är lite skakigt tyvärr, men andra lägre bitstream HD kanaler funkar, (C+, Animal Planet, Kanal 5 HD)


ska testa ngn kanal med SR 30000 och se om det är ett fortsatt problem.
Jepp, det funkar inte alls, ska testa när mitt Sundtek med nytt USB chipset trillar ned i lådan.

@wba hur funkar dina HD kanaler?

wikings1
2012-07-03, 10:16
Nya linux drivare ute
http://www.tevii.com/NEWS-1.asp
mvh wikings1

atomized
2012-07-03, 10:48
Nya linux drivare ute
http://www.tevii.com/NEWS-1.asp
mvh wikings1

Och som vanligt har inte Tevii gjort ett skit åt detta själva utan hänvisar bara till arbete som gjorts av entusiasten Igor Liplianin...

wikings1
2012-07-03, 14:13
Men funkar dom?

Sent from my submarine

atomized
2012-07-03, 14:43
Jag har inte hunnit testa. Någon annan som har testat?

wba
2012-07-03, 23:23
Låter spännande ! Hör av er om dom fungerar! Då kan man kanske be dom som utvecklar open elec att stoppa in drivrutinerna där.