handdator

Visa fullständig version : Miraclebox 9, DM 500 HD, eller DM 800 SE HD Klon?



morph2k2
2012-03-16, 16:33
Hej,

jag håller just nu på att utvärdera olika boxer och har hittat tre boxer som verkar vara intressanta för mig:
VU+ Uno: 2700kr
Miraclebox 9: 3290kr
Dreambox 500 HD (original): 3049kr
Dreambox 800 SE HD som NewDVB eller Sunray Klon: 2700kr

Jag vill kunna använda mig av cardsharing i hemmet. Då jag har fått läsa att HD-kanalerna inte går att dela skulle jag även vilja ha möjlighet att via ComHems HD CA-Modul kunna ta emot HD-kanalerna på separat programkort.

Är det någon som vet om detta är möjligt med alla tre boxerna?
Säljaren som erbjuder NewDVB och Sunray klonerna erbjuder 12 månaders garanti på de, är de pålitliga eller bör jag hellre ta en DM 500 HD originalbox?

Vidare undrar jag vilken av boxerna ni rent generellt skulle rekommendera (funktionaliteten, epg, gränssnitt).

Är inte så insatt i det hela och vore jätte tacksamt ifall ni skulle kunna hjälpa mig med detta beslut.

// Morph

Prelatur
2012-03-17, 11:31
Comhem CA modul för HD kräver CI+.
Det är endast MB som har detta.
CI+ versionen av programvaran är dock mer begränsad. Går inte att köra några softcammar i den t.ex.

morph2k2
2012-03-17, 11:54
Hmm är det inte möjligt att sätta in CI+ modulen jag har från ComHem i t.ex. VU+ boxen? Har förstått det som att det finns två slots för CA/CI-moduler (vet tyvärr inte skillnaden på CA och CI)

Kollade runt lite och såg på dustin.se att VU+ Uno boxen ska ha stöd för CI+
http://www.dustinhome.se/vu-uno-hd-linux-enigma-2/product/5010609949?intcmp=searchProvider_dacsa

Då man inte kan läsa om det någon annanstans undrar jag dock om det kan stämma?

Prelatur
2012-03-17, 21:05
Det stämmer inte att VU+ har CI+ stöd.
Det kommer inte att komma någon Enigma2 mjukvara som har CI+.
CI+ kräver att nycklarna inte skall vara åtkomliga och en massa en annan trams.
För att få nycklarna måste tillverkaren lämna in boxen för godkännande och betala en hel del.

CA är hårdvaran och CI är protokollet mellan CA och boxen.
CI+ är inte en "bättre" variant av CI som kan tro av namnet.
Det är bara pålagt en massa trams som kryptering m.m. så för användarna är den mycket sämre.

morph2k2
2012-03-17, 21:38
Tack Prelatur för förklaringen, tror jag har förstått det hela lite bättre nu.

Utan CI+ stöd kommer jag alltså inte kunna komma åt HD-kanalerna på ComHem, för att visst är det så att det krävs CI+ för dessa?

Du skrev i ditt tidigare inlägg att Miraclebox har stöd för CI+, så då kanske den boxen är den rätta för mig? Finns det ändå möjligheten att använda den även till CS i hemmet?