handdator

Visa fullständig version : Storlek på parabol med 2 LNB



dalan1
2012-03-31, 19:49
Hej.

Tänkte skrota bort min motor på parabolen för att gå över till 2st LNB riktade mot Canal Digital och Viasat.
Läst runt lite på internet men hittar inte exakt svaret på min fråga.

För tillfället har jag en parabol 60cm.. Läst att större parabol är att föredra när man ska ha 2 st LNB ihop.
Är det så eller räcker det med min som jag har nu??

Är lite inne på att köpa Nordenpaketet på Clas Ohlson om jag behöver större parabol. Är deras LNB HD-ready?
Nån som har erfarenhet av för lite parabol med 2 st LNB får jättegärna skriva några väl valda ord om vad man ska inhandla.

Tackar för mig..

/Dragan

Lowe
2012-03-31, 20:51
För att ta in både CD (thor) och via (astra) så skulle jag rekomendera dig en sån här :

http://www.digitalboxen.com/visaenprodukt.php?artnr=0538
Sent from my HTC Desire Z using Tapatalk

dalan1
2012-03-31, 20:57
Tack för snabbt svar.

En lite fråga bara.. vad är skillnaden förutom antalet LNB??


/Dragan

Lowe
2012-03-31, 21:03
Du skulle kunna googla runt och se om du inte kan hitta enbart parabolen om du redan har två lnb:er som du är nöjd med. Skillnaden med denna parabol är att du kan ta in två sateliter samtidigt det fungerar inte bra med en normalt utformad (rund) parabol.

Sent from my HTC Desire Z using Tapatalk

Lowe
2012-03-31, 21:10
http://www.digitalboxen.com/visaenprodukt.php?artnr=0537

Denna blir nog perfekt :)

Sent from my HTC Desire Z using Tapatalk

Schwede30
2012-03-31, 21:15
Var bor du någonstans? I södraste Sverige funkar det alldeles utmärkt med två LNB till en 60cm parabol (för THOR och ASRA4 i alla fall). Alla LNB som finns på marknaden funkar utmärkt för HD- Är helt övertygad om att den LNB du redan har också fungerar utmärkt.

Schwede30
2012-03-31, 21:21
T55 är alldeles utmärkta paraboler, men de är ett elände att montera ihop. Bruksanvisningen är fantastiskt dålig. Med en T55 kan du ta emot paraboler som är upp till 40 grader ifrån varandra; att enbart använda två LNB till den är att inte använda dess hela potential.

Bor du inte alltför långt upp i landet kommer det att fungera utmärkt med att antingen kopa ett monoblock eller en LNB till och en sats för sidmatning.

dalan1
2012-04-01, 06:58
Hej

Bor i Stenstorp, en liten bit utanför Skövde.
Har varit inne på att köpa ett till huvud och en sidomatning.
Det enda nu är att den sidomatningen jag kollat på vet jag inte om den går att fästa på en original CD parabol. Ex denna http://www.digitalboxen.com/visaenprodukt.php?artnr=0542

Sen den viktigaste frågan... om jag byter bort motorn är det bara att "montera" ihop och att inställningarna på boxen fattar att jag har tagit bort motorn så att säga???



(http://www.digitalboxen.com/visaenprodukt.php?artnr=0542)

Schwede30
2012-04-01, 09:17
Om du tittar på hur LNBt sitter fast i parabolen ser du ifall det skulle fungera.

Den som ställde in din mottagare aktiverade motorstyrningsfunktionen. Det syns som antingen DISeqC 1.2. eller DISEqC 1.3 eller USALS i menyn. Det skall ändras till DISEqC 1.0. (DISEqC 1.0 är standarden för att ansluta upp till 4 LNB till en mottagare. Med DISeQC 1.1 kan upp till 64 LNB anslutas till en mottagare)

I ditt fall kan det vara bäst att skaffa ett monoblock (Monoblock är två LNB som redan sitter ihop med sex graders avstånd från varandra). Det passar i den hållare du redan har. Den innhåller redan en DISEqC-switch som behövs för att mottagaren skall unna prata med bägge LNBerna.

Bra information hittar du på sidan SATLEX (www.satlex.de)

dalan1
2012-04-01, 12:13
Hej

Löst mitt problem på ett väldigt enkelt sätt.. Ute o spelade golf i morse med en jobbarkompis och vi snackade lite om mitt "problem". Då säger han att han har en parabol med 2 LNB liggandes på sin vind som han vill bli av med. Så nu är det bara att slänga upp det och ändra inställningarna på boxen.

Tack för alla svar

Schwede30
2012-04-01, 13:25
OK, någon gång kan golf vara användbart.... ;-)

Att tänka på när du sätter upp den är att du troligen inte kommer att kunna få max signal på bägge LNB samtidigt. Så länge du har en bra bild på alla kanaler du är intresserad av så räcker det.

dalan1
2012-04-01, 16:14
Nu är den uppe iaf.. men får bara in kanaler via Astra. Thor funkar inte än.
Vilka inställningar ska man ha på boxen, har en Dreambox DM800 HD. Toneburst eller DISEqC A/B??

Signalen på kanalerna pendlar mellan 40-60%.

HD-kanalerna är ju sådär :(

Schwede30
2012-04-01, 16:30
Du har koll på vilken LNB som skall ta emot vilken satellit?

DISEqC A/B låter som det bästa alternativet.

Innehållet på HD-kanalerna får du ta med de som skickar ut programmen.

atomized
2012-04-01, 17:07
Ett vanligt problem är att inte alla DiseqC-switchar lirar med Dreambox. Du skall nog ställa in DiseqC A/B men prova också att tillfälligt dra en kabel direkt från LNB till boxen och se om det fungerar då. Gör detta för båda LNB. Fungerar det då med signal från både Astra och Thor så är det nog din DiseqC-switch som spökar.

dalan1
2012-04-01, 18:00
Har igång Sirius än så länge iaf... det får räcka tills det blir varmare. Det var för kallt idag!!
Får prova mig fram med att dra kabeln direkt till LNB för att se om switchern spelar ihop med min box.