handdator

Visa fullständig version : Problem med att titta på HD streamade filmer via NAS disk



perahl1
2012-04-02, 10:14
:)Hej

Har problem med att titta på inspelade HD filmer från mina båda nätverksanslutna NAS diskar via mina två anslutna DM8000 (DB) som står i olika våningar i huset. Det går att se med bra kvalitet om filmerna är i standardformat men inte i HD formaten 720 och 1080. Problemen är att det blir varierande hackande bild och ljud. Via mina två DM8000 kommer jag åt respektive inbyggd HDD och när jag via ena DB tittar på inspelade HD filmer (720+1080) på min andra DB (och vice versa) blir det inga hack eller störningar. Har länge försökt analysera vad som kan tänkas vara fel men hittar inget som gör det hela bättre.

Ett tag trodde jag att det berodde på mitt trådbundna nätverk med Devolo homeplugs 500Mbit/s hemma men det verkar inte vara det som är problemet eftersom mina båda DM8000 (som klarar max 100Mbit/s) fungerar perfekt mellan varandra ang HD moviestreaming. Jag har ett trådbundet nätverk hemma med ett flertal Devolo homeplugs 500 Mbit/s anslutet via Telia Smart (Thomson TG789) router/modem och kom på att denna router/modem bara klarade 100Mbit/s och då kopplade jag in en 4 portars Gigabitswitch emellan. Detta för att åstadkomma Gigabit i stället för 100Mbit/s mellan mina homeplugs och alla mina TP kablar som är antingen Cat 5E eller Cat 6 men allt detta verkar inte haft någon betydelse även om det är nödvändigt av andra skäl. Jag har också under nätverksinställningar på respektive DB provat att ändra till CIFS eller NFS men ingen som helt inverkan. Har provat med olika image som DMM original, Newnigma och har nu på på båda senaste OpenPli. Mina inkopplade NAS diskar är WD World Edition II och Iomega ix4-200d är inte konfigurerade som "mediaservrar" utan bara som fillagring. Har testat att flytta NAS diskar närmare router/modem men ingen inverkan alls. Jag tänkte ikväll för att eliminera felmöjlighet koppla via kort nätverkskabel direkt min ena NAS disk och flytta switch till min ena DM8000 och se om problemet kvarstår. Kvarstår problemet är det ju något i NAS disken som felar.

Ni som har NAS diskar inkopplade på liknande sätt har säkert stött på detta streaming problem och kan ge en bra och enkel lösning på problemet. Jag har säkert förbisett något enkelt och sjävklart.

Perahl

talisker
2012-09-04, 14:28
Själv försökte jag få igång någonting liknande, men gav upp. Köpte en ASRock-dator för att spela film till projektorn på nedervåningen och en apple-tv för övervåningen. DM800 verkade inte klara högupplösta saker (strömande HD-kanaler är ju inte lika krävande som full 1080p). Det handlade sannolikt inte om nätverkshastighet, utan om att dreamboxarna inte hade tillräckligt bra prestanda vad jag kan förstå.

Nu är jag lite nörd vad gäller sådant där också, så jag välkomnade möjligheten att köra XBMC på bägga enheterna och därmed ha en server med MySQL som håller reda på vad jag sett. Jag kan också trycka stopp på spelaren uppe och köra igång filmen nere på exakt rätt ställe (samt att subtitles fortsätter att fungera).

Övrigt utrustning tänker jag nog inte gå in på vad jag har, för då blir man nog idiotförklarad... Den hade lätt räckt till ett företag på 20 anställda.

balob
2012-09-04, 18:24
Det går inte att jämföra 800 boxen med 8000 som det pratas om här.
800:an pressar dom för mkt i dom nya imagerna så det börjar lagga i filmer som är i hd format. Jag fick det att funka hyffsat med GP 5.1 men inga senare versioner.
8000:en däremot funkar hur bra som helst för min del iallafall (även dts ljud). Jag har servrar som agerar fildelare och gigabit nätverk.
Däremot så köpte jag en billig d-link nas och där var överföringshastigheten helt kass....Den gick i sopbingen ganska omgående.
Eftersom det funkar mellan dina boxar så kanske det ligger i nasen och inte i dina hårddiskar som sitter i nasen ??

Nille_DM
2012-09-30, 18:22
Jag streamar trådlöst från en NAs till min Dm800se.

Jag har provat 3 olika images och trot eller ej så lyckades jag bara få bilden att flyta på med 1 image. en gammal ICVS ramimaher image.

Jag kör en Netgear R6300 router samt en Netgear WNR3500L som accesspunkt vid dreamboxen. Streamar problemfritt både 720 och 1080,

Kontentan är den att det nog är viktigare än man tror med en "bra" image