handdator

Visa fullständig version : Hjälp med installation av Azboxen



Janala
2012-04-04, 19:06
Har köpt mig en Azbox Me men får inte rätt på parabolinställningarna, ska ha in Thor och Sirius.
Har satt i första lnb huvudet och försöker ratta in Thor men får absolut ingen signal på SNR men däremot 55 på AGC, vad är det jag gör fel?? Har testat allt känns det som

Hur ska inställningarna i boxen se ut?
Finns det nån vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig innan jag blir skogstokig?

Schwede30
2012-04-04, 19:52
Har aldrig sett någon som varit skogstokig så jag kanske skall vänta.

Jag antar att Me påminner om ELITE så jag svarar med hur det ser ut på en ELITE:
I undermenyn i menypunkten: Tvkanaler Satellit:

DISEqC: 1.0 - LNB1 (eller , beroende på hur du har kopplat in DISEqC-switchen)

TP-frekvens: Valfri, men en där det finns någon signal för tillfället


Signalstyrka säger inte någonting, det är signalkvalitet som är den viktiga, är den 0 är det dags att skruva på parabolen. Innan du gör det, kolla efter att du använder dig av THOR för Ku-bandet och inte för C-bamdet. Börjar de frekvenser du kan söka igenom med 11.... så är det rätt, nörjar de med ... är det troligen fel.

Lycka till
Bra köp!!

Janala
2012-04-04, 20:42
Har aldrig sett någon som varit skogstokig så jag kanske skall vänta.

Jag antar att Me påminner om ELITE så jag svarar med hur det ser ut på en ELITE:
I undermenyn i menypunkten: Tvkanaler Satellit:

DISEqC: 1.0 - LNB1 (eller , beroende på hur du har kopplat in DISEqC-switchen)

TP-frekvens: Valfri, men en där det finns någon signal för tillfället


Signalstyrka säger inte någonting, det är signalkvalitet som är den viktiga, är den 0 är det dags att skruva på parabolen. Innan du gör det, kolla efter att du använder dig av THOR för Ku-bandet och inte för C-bamdet. Börjar de frekvenser du kan söka igenom med 11.... så är det rätt, nörjar de med ... är det troligen fel.

Lycka till
Bra köp!!



Nu fick jag äntligen igång Thor och laddat ner alla kanaler men när jag ska lägga till Sirius så försvinner Thorkanalerna, hur lägger jag till lnb2?

Schwede30
2012-04-04, 22:47
Om vi antar att du använder DISEqC 1.0, alltså maximalt 4 satelliter kopplade till en DISEqC-switch så skall du i satellit-menyn ange vilken satellit som finns på plats 1 eller 2 på sweitchen.

Det är inte så svårt. Du går till menyn där satelliterna ställs in, väljer en transponder ("frekvens") där du vet att det är sändning.
Du väljer DISEqC-nummer på satelliten du vill ställa in, när det är rätt får du utslag på signalkvaliteten och du kan spara rätt satellit på rätt plats.

Nu kan du göra satellitsökningar utan att den andra satelliten försvinner.

Har du fortfarande problem, tag en bild på hur skärmen ser ut på en Me.

Janala
2012-04-04, 23:19
Problemet jag har just nu är att jag inte får in nån signal överhuvudtaget från Sirius det är ju det som är lite skumt.
Om jag har fått in Thor så bör väl Sirius dyka upp automatiskt väl? Har provat snurra på LNB huvudet utan framgång och det bör inte vara något som är kasst i heller för jag har köpt ett helt nytt paket från Satpro i Malmö.

Schwede30
2012-04-05, 13:13
Kolla att du har kopplat LNBerna rätt. När du har två LNB på samma parabol får du tänka lite bakvänt för att få det rätt. Du kommer inte att kunna få 100% signalkvalitet från bägge LNBerna samtidigt, utan det får bli OK värden på bägge.

andersg
2012-04-05, 14:10
Testa att dra en kabel direkt från LNB som är till Sirius

Janala
2012-04-05, 14:43
Har fixat det under dagen, började med att dra kabel från boxen direkt till Sirius huvet och fick då signal, sen ändra jag i switchen som du sa Schwede och vips hade man signal på båda huvena, tack ska du ha!!

djesko
2012-04-05, 22:36
nu ska du bara dra in OpenRsi :)

Janala
2012-04-06, 09:11
Den är redan i! :)

djesko
2012-04-07, 20:40
Den är redan i! :)

Vad tycker du om OpenRsi ?

Janala
2012-04-08, 21:14
Vad tycker du om OpenRsi ?

Gillar den skarpt, har funkat klockrent hade lite problem frysningar med RTI core 1.8.0

andersg
2012-04-09, 20:02
Vad tycker du om OpenRsi ?
Underbar, men det vore roligt att testa Aztrino.
Såg att det kommit en ny ver. 1.5. Skall gå att lägga på usb. Är tydligen samma kernel som openRsi.

- Funka bra, nu är det bara att lista ut vart mg skall in.

wba
2012-04-09, 22:02
Underbar, men det vore roligt att testa Aztrino.
Såg att det kommit en ny ver. 1.5. Skall gå att lägga på usb. Är tydligen samma kernel som openRsi.

- Funka bra, nu är det bara att lista ut vart mg skall in.

Tror inte frun i huset blir glad om man börjar mixtra igen!;)

djesko
2012-04-10, 14:51
Underbar, men det vore roligt att testa Aztrino.
Såg att det kommit en ny ver. 1.5. Skall gå att lägga på usb. Är tydligen samma kernel som openRsi.

- Funka bra, nu är det bara att lista ut vart mg skall in.

Hur gör du för att köra från usb ?

andersg
2012-04-10, 20:55
Hur gör du för att köra från usb ?

Jag lade in den senaste kerneln från openRsi. (http://www.opensat4all.com/topic/2308-azbox-hd-new-kernel-available/ )

Döp om filen aztrino.bin till aztrino.e2.
sätt boxen i rescueläge.
Starta azup 2.1.6.
Knappa in ditt box-IP
Placera USB i boxen
Bocka i USB. (azup)
Bocka UR copy kernel.
klicka på go. install E2/Kernel.

Sedan är det bara att låta USB sitta i boxen och starta. Vips så är Aztrino igång.

djesko
2012-04-11, 10:03
Jag lade in den senaste kerneln från openRsi. (http://www.opensat4all.com/topic/2308-azbox-hd-new-kernel-available/ )

Döp om filen aztrino.bin till aztrino.e2.
sätt boxen i rescueläge.
Starta azup 2.1.6.
Knappa in ditt box-IP
Placera USB i boxen
Bocka i USB. (azup)
Bocka UR copy kernel.
klicka på go. install E2/Kernel.

Sedan är det bara att låta USB sitta i boxen och starta. Vips så är Aztrino igång.

Får uppdatera kärnan och testa ...

Fick du mg att funka ?

/djesko

andersg
2012-04-11, 11:38
Får uppdatera kärnan och testa ...

Fick du mg att funka ?

/djesko

Nope, vet inte hur jag skall göra. Löser du det får du jättegärna meddela. Hittar väldigt dåligt med information om softcam och vilka som funkar.
Vad jag vet är, att det inte finns i någon plugin eller liknande. Måste installeras manuellt.

wba
2012-04-11, 15:52
Då har man installerat nyaste versionen RC4.
Lite problem som uppstått.
1. Har installerat mgcamd_1.35a manuellt via telnet och kört install (ipk)när jag bootar om azboxen så måste jag telneta till boxen igen och starta mgcamd. Hittar den inte i camd manager finns det någon lösning för det så man kan hitta den i camd managern.

Har nu fått det att fungera.
Laddade hem CVS_EMU.ZIP (http://www.sat-universe.com/attachment.php?attachmentid=241953&d=1287773242) från.
http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=189772 (http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=189772)
och följde guiden.
Sen laddade jag hem och installerade enigma2-plugin-softcam-mgcamd-config.ipk från
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=687 (http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=687) och editerade inställningar i /usr/keys.
Klart och betart!! :o


Vet inte om det här kan fungera för att få in softcam. aztrino bygger väl på enigma2 också?