handdator

Visa fullständig version : Funderar på en VU+ Uno



CactusJack
2012-05-03, 22:37
Funderar lite på att beställa en VU+ UNO och har en del funderingar och eventuellt dumma frågor då jag inte har nån som helst erfarenhet av linux boxar.

Först och främst då jag har CD abonnemang, kommer boxen att fungera med det direkt ur förpackningen dvs går det att på en gång att sätta i kortet ställa in den för att hitta kanalerna osv utan att ladda ner diverse plugins och extra program?

För det andra fungerar uppdateringar och omkodningar av programkort något sånär smärtfritt eller kräver det "fipplande" i menyer av användaren?

Några funderingar bara, är ganska van vid datorer och andra tekniska prylar men har bara haft boxar som i stort sätt sköter sig själva...

CactusJack
2012-05-18, 21:13
Har nu fått hem en VU+ men det blev en Solo i stället som jag håller på att sätta up, nu en liten fråga: går det att installera CCcam på standard imagen eller är det enklast/bäst att lägga in tex open PLi? Håller på och kör kanalsökningen just nu...

Myrmidon
2012-05-18, 23:34
Aldrig provat Vu, men tacksamt med openpli då man kan hämta Can's direkt o inte behöva krångla med manuell installation som på GP osv.
Men det gäller DM, ingen Vu erfarenhet tyvärr.

kisumisu
2012-05-19, 03:11
Hur fungerar din vu+?
Funderar nämligen själv på att köpa en...

Lizzard
2012-05-19, 18:03
Funderar också på en UNO, dessutom kommer en ny tunermodul när som helst så UNO modellen kommer kunna bli TWIN DVB-S2 precis som DUO fast modernare box.

CactusJack
2012-05-19, 19:50
Då var openpli installerat och även CCcam och kanalerna hämtade och fungerar, nu återstår mardrömmen med att hitta nåt bra sätt att sortera kanalerna så man hittar dem enkelt. Det man kan säga om boxen är att den är väldigt välbyggd och robust så även fjärrkontrollen och har många anslutningsmöjligheter iaf jämfört med CD's egna boxar. Har knappt använt den en timme än och gillar den så här långt, enda nackdelen jämfört med den gamla HD Boxen från Sagem är den automatiskt uppdaterande kanal listan på CD's boxar vilket är väldigt smidigt.

skrot
2012-05-24, 10:04
dreamboxedit är smidigt att editera kanallistor med på en PC, version 5 nånting är aktuell
Har själv en Uno...

kisumisu
2012-05-25, 07:33
Nu har inte jag fått min vu+ än, men kanallistor är det inte det som är just finessen också med icke godkänt box. Jag hade cd egna combobox cd ville bestämma precis hur deras kanaler skulle gå in...marknätskanaler fick man skifta med en knapp osv osv osv.... Inga favolistor gick göra (jo ta bort lägga till men INTE Sortera ordning, det kallar jag inte iaf favorit! Tom min Viasat box är mer intellegentare (som jag för övrig inte behövde betala ett öre extra för ingick i abbonemanget till skillnad mot cd) där det gick iaf sortera kanalerna efter eget tycke) Min Vantage combo fick jag lägga de kanaler jag kollar mest o hittar lättast precis som jag vill dvs marknäts svt på 1,2 tv3 från thor, tv4 marknätet, kanal5 thor, tv6 marknätet osv osv...förstår inte vitsen i cd skitboxar med svt1 abc nytt, tv4 sthlm, sen på kanalplats 6 är det först tv4film sen ändras det till tv4 news plötsligt osv....nä jag föredrar och ha mina egna listor och hoppas de går göra så i vu+ också?
Nu är det inte uno modellen i sig jag tänkt utan ultimo modellen som ju har möjlighet även till marknät....
Min vantage var jag nöjd med men den hade inte lång livslängd tyvärr :(
använder nu min trotjänare samsung via ci tillfälligt och ser marknätet med tv då.....men man har ju inte inspelning o flera fjärrisar :(

kisumisu
2012-05-25, 07:38
kan någon snäll själ säga att det går sortera o blanda kanaler och satteliter utan massa bök och stök? Börjar bli lite mörkrädd när jag såg att det var stök med kanallistor.... När man är van med vantagen där man kunde ha listorna precis som man vill oavsett system, format och sattelit!

dragonevo
2012-05-25, 13:34
dreamset kör jag med

CactusJack
2012-05-26, 12:56
Kanal listorna i Open pli eller rättare sagt favorit listan kan man lägga hur man vill och placera in kanaler från olika satteliter osv hur som. Service listan som blir när man gör en kanal sökning kan man också använda men den blir väldigt rörig och lång speciellt om man får in flera satteliter... Anledningen till att jag gillar den automatiska kanal listan på CDs boxar är just att man slipper det tidsödande jobbet med att söka kanaler och skapa en lista. Efter ett tag brukar ju en del kanaler även byta frekvens vilket brukar innäbära en ny kanal sökning och flera "döda" kanal platser.

kisumisu
2012-05-26, 23:11
okej...nice! Så brukar jag göra i andra boxar just att man har en lista o därifrån gör man sina favoriter. haha...köpte kanske lite grisen i säcken... men har nu köpt mig en ultimo så vi får se hur den är sen när jag får den.
Jag är ingen expert på programmering o förstår mig faktist inte riktigt allt snacken...men man får väl försöka lära sig. Är mer van o jobba med de gamla systemen med nollmodem kablar o diverse ;-) kanske usb o nätverk tom lättare....who knows... En affär varnade mig typ att den krånglig medans samma affär och även folk på diverse forum hävdade att gamla vantage boxen gick ej byta firmware och kanallistor om den ej var den nyare modellen med just usb....vilket ju visade sig vara bara bull....till min glädje ;) dock paijade boxen o den boxen sakna inspelning därav blev man intresserad av ultimon....
Finns det förresten nåt sätt o ta backup av orginal firmwaren innan man börjar mixtra med diverse andra?
Jag kollade på lite engelska forum att de finns färdiga paket o bara installera genom usb...det jag intresserad av är att cd och marknät fungerar spela in o kolla samtidigt på annat. Sen vore det bonus och få viasats "fri kanaler" och diverse annat... Dom fria okodade kanaler förstår jag det inte är nåt problem med ;) men när jag köpte boxen hävda de att den bara fungerar just till fria om man ej byter programvaran själv men så står det ändå "conax embedded" innebär det att allt förutom just viasat och diverse andra system ej fungerar men cd fungerar?
Det beror kanske hur man ser på saken...brukar cd ofta byta frekvenser o gör dom det för att vi som har "fulboxar" ska få lida typ? så gjorde ju engelska sky bytte titt som tätt frekvenser osv..... men de får man leva med är ändå inte så krångligt göra kanalsökning bara man får göra som man själv vill så är det lungt iaf för mig...lite ska man ha o göra också även fast man nu betalar dyra abbonemang :)

CactusJack
2012-05-27, 13:16
Nu har jag själv inte haft min Solo så länge så jag vet hur det kommer att gå vid omkådningar och dyligt, men vad jag kan förstå så ska det inte vara nåt problem. Jag vet inte exakt hur det funkar på Ultimon men vill man att CD ska funka så enkelt som möjligt så blir am näst intill tvungen att ladda hem och flasha om till en annan firmware tex openpli eftersom pluginen som behövs för att koda av kortet inte finns att ladda hem genom standard imagen. De fria kanalerna funkar perfekt från både CD och Viasat jag har dubbla LNB på min antenn och får in båda, har dock bara CD abonemang. Att koda av viasat kort ska visst vara lite krångligare.