handdator

Visa fullständig version : ingen bild eller ljud på tv11



lasgur
2012-05-22, 19:21
Hej!

Jag använder mig av comhem + mediaportal + acamd.
Alla kanaler jag skall ha funkar bra förutom tv11, det blir bara svart bild och inget ljud.

Det skumma är att jag startar om tvservice och startar elvan direkt så får jag bild i några enstaka sekunder sen fryser det. testar jag starta om kanalen blir det svart direkt.

kollat lite loggar och hittade en skum sak i tswriter, det står -bad signal den gången jag fått upp bilden i några sekunder.
Har testat med flera olika tsreader.ax utan resultat, testade progdvb också och där fick jag ingen bild heller ( andra kanaler funkade bra)

bifogar loggen jag tycker ser konstig ut ( övre delen är när jag precis startat om tvservice )

kan problemet ligga hos comhem? jag borde väl inte få upp bilden i några sekunder då?
Någon som vet vad felet är eller vad jag kan testa?

lasgur
2012-05-29, 15:05
har nu testat med 2 st nya antennkablar men blev inte bättre för det :/

trug
2012-05-29, 20:19
Jag hade en gång i tiden ett liknanade problem med TV10. Lösningen var då att ändra Preferred network provider (http://wiki.team-mediaportal.com/1_MEDIAPORTAL_1/141_Configuration/TV-Server_Configuration/02_TV_Servers#Edit_Tuner_Settings) till DVB-C istället för Generic men eftersom du får samma fel med ProgDVB låter detta inte som en lösning för dig.

Kan du testa med nån annan box istället för tv-kortet?

lasgur
2012-05-30, 10:18
testade att ändra till dvb-c, men som du trodde så funkade det inte... :/

Har tyvärr ingen box att prova med :/ får ringa runt lite o se om jag kan låna från nån :P
förslag på nåt annat jag kan testa med i mediaportal?
tvkortet är ett Hauppauge WinTV HVR-5500 HD om det skulle hjälpa nånting..

trug
2012-05-30, 16:13
Sorry, glömde säga att Preferred network provider måste vara satt till DVB-C när skanningen görs. Det räcker alltså inte att ändra värdet efteråt. Radera kanalen innan skanning för att vara helt säker på att den blir uppdaterad.

Hur funkar det med Preview i TV-Server Configuration? Samma fel?

kisumisu
2012-05-31, 07:26
Nu har jag varken tv kort eller kabel tv som ni snackar om?
Antennkabel och ibland även antennuttag kan ställa till ett h*lvete....
Men för att utesluta det måste man nästan pröva med annan mottagare...
Jag minns en gång att på min gamla samsung via ci sattelitbox var det problem få in en kanal och bara den kanalen, då var det så att den frekvensen kanalen fanns på fanns i transponderlistan men med fel värden symbolrate mm och redan med i gamla kanallistan som en kanal...raderade den från listan både kanalen o transpondern och la in ny transponder med rätta värden ny kanalsök vips så kom nya kanalen in :)
Men om vi återgår till antenn, så vet jag att de som körde kabel i sthlm området hade en gång problem få in tv4+ som den då hette....den låg på så hög frekvens att antennuttaget ej släppte igenom frekvensen!
Nu var jag här med om samma sak bor i Norrland, var hos svärföräldrar som hade probs med finsk tv, svenska galant in men inte finsk...o jag tänkte vad är det. Dom har andra tv o uttag där de fungerade... tänkte direkt det mottagaren, men galant i andra uttagen!
Problemet var antennuttaget! Tog bort hela skiten o la dit en vanlig kontankt istället allt funkar klockrent!
Så ta o testa! Ibland är felen helt otroliga! Vissa kanaler fungerar o andra ej....men antar de just med frekvenser o göra att vissa uttag spärrar högre frekvenser!

lasgur
2012-05-31, 11:57
trug: testade att radera kanalen och sen söka när jag hade dvbc istället, funkar inte bätte :/ blir samma fel i preview..

kisumisu: comhem var här för några månadersen och då bytte dom uttag för jag tydligen inte fick ha ett eget uttag, så jag har inget uttag att testa med då dom tog mitt. och vet inte om jag vill skruva isär det dom satte upp då jag säkert kommer sabba nåt ännu mer :P

Får ta o testa med en av comhems mottagare o se om det funkar, återkommer när jag testat det.

kisumisu
2012-06-01, 09:45
Blev problemen efter de bytt uttagen? kanske de slarvat nåt då....inte så ovanligt är ju inte ch som skruvar i grejorna utan deras underleverantörer och jag kan bara säga att de finns bra o mindre bra såna ;)
Du får helt enkelt testa med annan mottagare o sladd som du vet fungerar annanstans....funkar det ej ja då är ch ansvariga att fixa det!

lasgur
2012-06-01, 10:13
det är inte omöjligt att kanalen försvann när dom bytte uttag, har ingen jättebra koll när dom bytte eller när kanalen slutade...
men om det nu skulle vara uttaget, borde inte dom kanalerna som ligger på samma frekvens sluta funka också?

kisumisu
2012-06-02, 10:16
Jo det borde också sluta fungera, men vilka kanaler kör på samma mux (frekvens) där du bor? Har de ändrat nåt annat för kanalens parametrar som jag tidigare skrev om? dvs om de ändrar symbolrate tex o kanalen finns på listan och samma frekvens ja då tror mottagaren redan den finns där o lägger ej till den nya rätta, gäller kanske inte alla mottagare men de finns dom som min gamla sammy, som annars väldigt bra box (använder fortfarande på en extra tv). Är du säker att det inte är hos comhem felet ligger? (därför tänkte jag uteslutningsmetoden med annan box osv)...