handdator

Visa fullständig version : Sunray4 hittar inte tuner efter ny image



kanonkurtan
2012-05-28, 05:07
Har två SUNRAY4 med trippeltuner. Höll på och provade lite nya images till den ena. Någon upgrade brickade boxen, och jag fick trycka in MINI FLASHUP knappen på baksidan och lägga in en fungerande image. Men efter ett tag fick jag TUNER : NOTHING och kan alltså inte välja tuner, och köra kanalsök.

Har provat 10 andra imager, inkluderat de som fungerade tidigare. Har även tagit ner och gjort en egen image av den fungerande SUNRAY4 jag har och den installerar, men tunern hittas inte ändå. Trodde att det var problem med drivarna, men efter att ha clonat den fungerande borde detta inte vara fallet.

Jag är dålig på vad bootloadern gör, kan den ha blivit fel version, och hur kommer jag tillbaka till rätt bootloader i så fall? Kan jag kolla på den befintliga fungerande boxen vilken bootloader den kör? I rutan står 84A vid boot, men den rutan tror jag inte visar rätt info, utan det beror på vilken text som ligger i imagen, och inte länkat till bootloadern.

Blir bootloadern uppgraderad enbart när man kör med seriesnöret? Jag har ju enbart kört via webinterfacet efter att den blev brickad....

matkoh
2012-05-28, 05:14
Hmmmm.

ipkg list|grep second för att lista bootloader. Har du lagt in pluginet som du ska ha för att aktivera din trippel-tuner ??

kanonkurtan
2012-05-28, 05:29
Hej. Pluginnet har jag stoppat in, då du menar det som gör att det dyker upp en DVB-T, en DVB-C och en DVB-S. Men även utan det skulle ju original imagen fungera antar jag? Får man med bootloadern om man drar en backup till en USB sticka och laddar upp den till den andra boxen.

matkoh
2012-05-28, 06:40
Hmmmm.

Klart du får ALLT med om du gör en backup mha. ex FlashBackup. Formatera gärna din USB-sticka med ext3, så blir det stabilare.

kanonkurtan
2012-05-28, 06:46
Plockade isär boxen och ryckte i tunern.....och så fanns den på plats igen..... Och kanalsökningen fungerar som tidigare....
Skummt.... Verkade som om den satt fast på plats redan innan....men inte då... tack för hjälpen i vart fall.