handdator

Visa fullständig version : Datorn startar om!



Sirahq
2012-05-29, 19:21
Hej!
Har byggt ett dator i veckan! Det är inte första gången men nu har jag fått ett problem. När jag vill stänga den då startar den om som att jag tryckte på knappen starta om och inte stänga av.
Lite hjälp och råd tack! :confused:

Bogdan
2012-05-29, 20:51
Vilket ös?
Hur stänger du av?

Lowe
2012-05-29, 20:59
Hur har du kopplat start / reset knappen till moderkortet? Kanske tvärt om? Låter så.

atomized
2012-05-29, 21:19
Kan också vara en drivrutingrej. Olika hårdvara kräver olika drivrutiner för att hantera nedstängning m.m. Kolla om du har alla drivrutiner till moderkortet.

Sirahq
2012-05-30, 05:52
Jag kör OS-Windows 7 Ultimate, och nu stänger jag av det genom att trycka knappen på nätaggregat - Bogdan
Start/reset knappen har jag kopplat enligt schemat som kom med modekort - Lowe
Har laddat alla drivrutiner till modekortet - Atomized

Dator som är byggd består av:
- Processor 1st - AMD FX-4100 4-Core Processor (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650177) - Moderkort 1st - Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+ (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638763) - Minne 1st - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605846) - Grafikkort 1st - Gainward GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA (https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619139)
PCI-Express 2.0, GDDR5, DVI, native-HDMI, 783MHz
- nätaggregat 1st - Corsair TX V2 850W PSU (https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623456)
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 4x 6+2-pin

Lowe
2012-05-30, 10:16
Maila gigabytes support.

Sirahq
2012-06-01, 06:21
Hej, kommer med lite info angående mitt problem med att datorn bara startar om sig när jag vill stänga av den.
Nu har jag lite kollat och utforskat vad som kan vara fel på datorn. Först trodde jag att det var nätaggregat så jag bytte den under tiden jag gjorde detta bytta jag också plats på grafikkort och kort för trådlös nätverk. Jag hade sen tidigare samma HD och på den har jag installerar Windows 7 sen tidigare. När jag startade datorn och kom fram till Windows bilden där användare ska skriva lösenord, istället för att skriva lösenord kunde man också trycka på röda knappen längst ner i högra kant och stänga av datorn då gjorde jag detta och datorn stängdes av utan att den startades igång av sig själv. Detta jag gjorde 4-5 gånger och tyckte att jag har löst problem och att det var fel på nätaggregat. Nästa gång när jag startade Windows valde jag att skriva lösenord för att nu tänkte jag använda datorn då visade sig ett meddelande att några drivrutiner håller på att installeras det var några st. Efter att jag var klar med datorn och skulle stänga av den då uppkom samma fel igen den bara startar om när jag vill stänga av den. Så nu tänker jag installera om OS och försöka klura vilken drivrutin DRIVER mig till galenskap. För att jag tror att det är det som är problem! Vad tror/tycker ni andra?

Mvh Sirahq.
P.S. Nu har jag lättat lite på mitt hjärta. Fortsättningen följer!

matkoh
2012-06-01, 06:55
Hmmmm.

Släng in Linux så slipper du Windoce :-}

Minime
2012-06-01, 07:05
Hej, kommer med lite info angående mitt problem med att datorn bara startar om sig när jag vill stänga av den.
Nu har jag lite kollat och utforskat vad som kan vara fel på datorn. Först trodde jag att det var nätaggregat så jag bytte den under tiden jag gjorde detta bytta jag också plats på grafikkort och kort för trådlös nätverk. Jag hade sen tidigare samma HD och på den har jag installerar Windows 7 sen tidigare. När jag startade datorn och kom fram till Windows bilden där användare ska skriva lösenord, istället för att skriva lösenord kunde man också trycka på röda knappen längst ner i högra kant och stänga av datorn då gjorde jag detta och datorn stängdes av utan att den startades igång av sig själv. Detta jag gjorde 4-5 gånger och tyckte att jag har löst problem och att det var fel på nätaggregat. Nästa gång när jag startade Windows valde jag att skriva lösenord för att nu tänkte jag använda datorn då visade sig ett meddelande att några drivrutiner håller på att installeras det var några st. Efter att jag var klar med datorn och skulle stänga av den då uppkom samma fel igen den bara startar om när jag vill stänga av den. Så nu tänker jag installera om OS och försöka klura vilken drivrutin DRIVER mig till galenskap. För att jag tror att det är det som är problem! Vad tror/tycker ni andra?

Mvh Sirahq.
P.S. Nu har jag lättat lite på mitt hjärta. Fortsättningen följer!

Om du kollar i Fel loggen alternativt söker problem med hjälp av Windows 7´s egna felsöknings verktyg, vad säger denna.
Se till så inte Windows försöker installera någon egen drivrutin för ditt grafikkort...

ginoware
2012-06-01, 07:16
Hmm , har du kollat om det finns en update till BIOSén för moderkorten.
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3907#bios

ginoware
2012-06-01, 07:30
Kolla denna sidan.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/windows-7-computer-restarts-automatically-after/daeb457a-3509-4be9-a85b-2935c8c3e108

Testa:

Try this: Press (Windows Key)+R and type in regedit and hit enter. Locate the following key:

Location: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Double Click on "PowerdownAfterShutdown"

Then,
Change it to "0" if it is "1" OR
Change it to "1" if it is "0".

And hit Enter.

Then restart the computer and after it restarts try to shutdown again. Hopefully this will work for you. :)

***If this doesn't work make sure you change the value in regedit back to what it was originally***

Eller

I solved this problem on my Gigabyte Z68x-UD3R-B3 motherboard.

1. I updated the BIOS
2. the problem still occurred so I changed the Power Management settings in the BIOS to:
A. disable power on from PCI devices
B. disable power on from LAN
Theoretically both these settings shouldn't have mattered as I believe another setting had to be switched on for them to take any effect. But i no longer have the reboot problem when I shutdown.

Bogdan
2012-06-01, 10:31
Men knappen på nätagget brukar väl vara en offknapp för hela strömförsörjningen? Jag förstår inte.

Sirahq
2012-06-01, 10:35
Jo det har jag gjort och detta har jag också gjort nu har jag F5 förut var det F4 version och man ska uppdatera bios enligt Gigabyte för att procesor ska fungera optimalt......hmmm kan det vara fel på det tror du "ginoware" kanske ska jag flasha om den igen med samma bios eller?

Sirahq
2012-06-01, 10:49
Men knappen på nätagget brukar väl vara en offknapp för hela strömförsörjningen? Jag förstår inte.

Jo jag vet att det finns off knappen där, men jag behöver inte stänga av datorn på denna knappen eller? Jag vill kunna stänga av den via windows.

ginoware
2012-06-01, 10:58
Jo det har jag gjort och detta har jag också gjort nu har jag F5 förut var det F4 version och man ska uppdatera bios enligt Gigabyte för att procesor ska fungera optimalt......hmmm kan det vara fel på det tror du "ginoware" kanske ska jag flasha om den igen med samma bios eller?

Har du testat regg hacken och eller BIOS inställningen som ovan nämt?
Flasha om BIOS´en ska du nog inte behöva göra igen om du har den senaste ver.

seti
2012-06-01, 12:41
Ett vanligt fel att datorn startar om är att drivrutinen för USB monitor inte är rätt installerad.
Speciellt på Gigabyte moderkort. Har råkat ut för det ett par gånger nu.
Det som jag gjorde var att jag avaktiverade USB monitorn i Msconfig / Autostart och så var problemet löst.
Numera så lägger jag alltid in alla usb grejer sist, då det tydligen fungerar bäst. Det bästa är att ladda hem Gigabytes senaste drivrutiner från deras hemsida istället för att använda drivrutins-skivan som man får med.

Sirahq
2012-06-01, 22:30
Nej! Just nu det är inget som hjälper. Har provat med alla förslag men nej den vill inte stängas av. Go lägger mig nu och hoppas att i drömmen lyckas komma på lösningen till problemet. Tusen tack till alla er som gav mig alla dem goda råd :-D.

Mvh Trött, irriterad, ledsen Sirahg

ginoware
2012-06-02, 07:43
Hmm synd, Har du kollat i BIOSén om det finns någon inställning för typ
disable power on from USB device?