handdator

Visa fullständig version : Stolt ägare av ultimo....men lite kanske dumma frågor...



kisumisu
2012-06-09, 02:38
Det pratas om oscam, openpli etc....är dessa bara installera med usb minne osv? Eller måste jag vara en linuxguru för att installera dessa?
Det jag vill få fungera är CD har kort och sen skulle jag vilja få viasats frikanaler fungera OBS jag söker EJ efter koder då jag har dessa i min vantage där de fungerar galant. Dvs jag vill få mitt svenska cd kort fungera och Nrk från 5öst...är det möjligt och kan någon ge en liten förklaring vad man ska göra?
Sedan vill jag kunna spela in program o se på andra samtidigt...
Innan jag nu börjar mixtra allt för mycket finns det nåt sätt o ta backup av org firmwaren?
Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

ab12cd34
2012-06-09, 19:35
Originalfirmwaren kommer du inte att använda så någon backup behöver du inte tänka på.
Jag rekommenderar OpenPLis image och att installera den med hjälp av usbminne är det absolut enklaste så det rekommenderar jag också.
Ladda ner från http://openpli.org/download/vuultimo/ , den med usb i namnet är den som är till för usb-installation.
Packa bara upp zipfilen till usbminnet precis som den är och stoppa in minnet i boxen (avslagen) och slå till strömmen och följ instruktionerna på displayen.
Softcams installerar du enklast från pluginmenyn.
Om du väljer cccam tror jag att det bara ska vara att installera cam och plugga in kortet så får du bild på CD.
Kan skriva mer senare men om du läser runt lite så finns all info här på forumet.

culo
2012-06-09, 21:47
Min Ultimo kunde inte köra (comhem) conax via de interna läsarna. Är CD conax?
Jag trodde den stödde det, men sen läste jag att det var annat den stödde. Sen lade jag av att testa och kör med extern läsare.
(Edit: nu hittade jag en sida där det stog embedded conax. Kanske ska prova igen)

kisumisu
2012-06-09, 23:07
Okej....tack för infot!
Känner mig så dum, men då finns alltså allt där redan när man installerar en ny image och allt enklare än jag trott.
Jo orginalsoften i sig gör inte jag nåt med, men tänkte bara i nödfall om man lyckas göra nåt dumt...men de kanske är bara köra över med ny image oavsett då?
Sedan tänkte jag på garantin, står i pappret gäller ej om man moddat software....så tänkte bara att paijar nåt i boxen gäller ju ej garantin så vore bra o kunna återställa boxen ifall...men går det inte så går det inte, annars så bryr jag mig faktist inte om org softwaren.
Angående comhem, dom kör conax tunneling dvs ingen vanlig conax utan en blandning med conax/viaccess gör inte dom det fortfarande? Kan vara anledningen varför de ej fungerar....
Jag skall testa och återkomma, är nu inte hemma på några dagar...men till veckan...
Vad skulle du förresten rekkomendera för hårddisk...vad jag läst så är viss diskar = problem...? Nåt märke som funkar bra, är 3.5" disk bättre än 2.5"? Jag har hållt på mycket med datorer men har inte hängt så mycket med senaste tiden därav frågor. Nu är det ju flera olika sata diskar... Då man förut höll på med datorer fanns det ju bara stort sett IDE ;)

Donalds_Duck
2012-06-10, 11:43
Som sagt originalimagen behöver du inte tänka på, vill du ha in den igen sen så finns det på samma sätt som övriga, de uppdateras med .
Hdd , vet inte men jag föredrar Samsungs diskar o Sata ska väl funka, antar du kan sätta in både intern o extern disk om du vill. Men jag har ingen koll på vilka märken den boxen funkar bäst med, i min gamla relook så var Western inget bra att ha i i alla fall.

kisumisu
2012-06-22, 22:17
Hej igen!
Nu har man testat openpli....den sket sig direkt hitta ej kanaler från Thor o hängde sig!
Testa en blackhole, fungera okej var visserligen färdigkonfat med kanaler.
Satte dit VIX, när det enligt vissa ska vara den stabilaste vette katten om det är så...
Jag var så dum att jag trodde conax skulle bara hoppa igång därav de olika images testen, så den enda jag nu börja konfa mer var just vix.
...fick ej ftp fungera hela nätverket död fast korsat kabel mellan box o dator...
okej startade wifi hotspot från mobilen o satte dit medföljande stickan...dött! Fungerade varken från min ubuntu dator eller windows dator.
Tänkte vad nu då...starta om boxen från strömbrytaren där bak vips nätverket igång!
Sedan var det o läsa om hur man installerar cam...
Fick dit CCcam.....efter många om och men!
Hitta en ipk fil...
cccam.ipk ---> tmp
Installera den
kunde ej identifiera cam fast man gick på cam.
okej läsande på olika forum
"usr bin" cccam filen var man tvungen flytta till "softcams"
Sedan skulle man ha en config fil o göra den....förstår nada vad de ska vara i den där men hittade en färdig fil...
cccam.cfg --> etc

Ingen bild....sedan såg jag att boxjäveln hade terrestial Animalplanet från boxer, inte cd alltså som jag tänkte. Fanns inte ens Thor sattelitens kanaler ens i listan!
Samma historia som med openpli 0 kanaler vid kanalsökning hur man än gjorde!

Ladda hem en ny sattelites fil....
sattelites.xml ---> etc

Blindscan körde jag först...blev det can not scan C-band...bla bla bla....har för övrigt alltid valt ku band från satteliter så förstår ej varför den gnäller?!
okej...körde automatic scan då hittades iaf CD kanaler, äntligen liksom!
Det blev bild direkt!

Nu återstår bara se hur det fungerar i framtiden och om kortet auto uppdateras!

Varför är images så kinkiga med just Thor satteliten (när org firmwaren fungerar utan problem)?
Vad skall det stå i config filen, behöver det stå så mycket när man kör orginal kort utan cardsharing?
Vet ni om man kan ställa in i config om man vill ha viasats "fria videoguard" kanaler?
Jag tackar för all hjälp!

För övrigt så köpte jag en Sata 3,5" Hårddisk 1TB av märket Samsung....den fungerar galant!
o verkar som en HD kanal tar ca 100Mb/minut video.....

Intressant box och häftigt att man kan bara flytta inspelat video via ftp till dator o säkert bränna dvd men så långt har jag ej kommit än ;-)

CactusJack
2012-06-26, 11:31
Jag vet inte om det här hjälper på nåt sätt men när jag gjorde i ordning min VU+ Solo för CD som jag köpte för ca en månad sedan så la jag bara in Open PLi och CCCam, gjorde en kanal sökning och allt fungerade. Bara att välja sattelit Thor 0.8W Ku band, har dubbla Lnb'n så får även in gratis kanalerna på 4.8E Astra 4A. Har inte laddat ner nån sattelites fil eller ändrat nån config fil. Det har funkat i en dryg månad nu och kortet verkar uppdateras efter som de borde ha kodat om sedan jag började använda den.

kisumisu
2012-06-27, 01:18
okej är det då ultimo relaterat problem tro? vilken version av openpli har du?
nu har jag vix problem o åter problem. Blev på en engelsk forum rekommenderat installera "ts panel" visst gick den installera men går man till ts menyn hänger sig boxen och omstart! Lägger in senaste sattelites då fick jag igång blindscan, men inte fanken är de nån blindscan när den inte ens hittar cd alla kanaler! ja verkar som boxen tror thor är c band istället för ku band, fast jag helt 100% har den på ku band! Skall för skojs skull lägga den på c band o se vad som den säger då om det är en miss från image programmerarens sida. Börjar bli surt, visst är det fin box o säkert bra och blir inte lika varm som vantagen fast jag har hårddisk o hela baletten men images verkar hur ostabila som helst. Tacka vet jag min gamla Vantage som hitta allt med blindscan o var bara o lägga in en emu o de fixade biffen med allt viasat o cd... nu verkar de vara de ena efter de andra. Visst är det smidigt med usb o inte behöva bråka med nollmodemkablar men nu får man ist bråka med själva imagen.

CactusJack
2012-06-27, 11:58
Jag har OpenPli 2.1. Har även kommit div uppdateringar som jag installerat genom menyerna i boxen. Tråkigt med alla problem du fått, jag är själv helt ny i Linuxbox träsket men jag är mest positivt överraskad. Min Solo har funkat perfekt enda från start. Har du provat att göra om allt från början, ladda in ny image cccam kanalsökning osv?

rafbel
2012-07-23, 18:59
Jag har instal black hold image på min vu+ultimo .
Hur istal cccam ?

kisumisu
2012-08-13, 01:15
Kanske lite sen reply, jag har dock ingen erfarenhet av blackhole o cam...men kanske denna kan vara till hjälp
http://www.satpimps.com/showthread.php?154256-Dummies-guide-to-setting-up-Vu-Ultimo
Funderar själv o överge VIX också när den så krånglig med kanallistorna....skall här nån dag testa ett som heter Italysat där de ska vara blindscan o sånt trött på den icke kanalhittande vix!
Säg gärna till om du fått blackhole fungera bra!