handdator

Visa fullständig version : Parabol i Skogen



kermith
2012-07-08, 12:40
Hittar inte någon bra kategori att ställa denna fråga, så jag väljer att ställa den här.

Har skaffat ett hus på landet, mitt i skogen, nästan.
Jag har idag boxer abb. men tycker att det är på tok för lite kanaler och är sugen på att skaffa parabol.
Jag vill inte riskera att köpa en parabol och annan utrustning för att sedan upptäcka att jag inte kan ta in några kanaler för att ex-vis ett träd eller två är i vägen.

Min fråga blir då: vad är ett bra sätt att mäta om jag kan ha en parabol eller inte.
Finns det mätinstrument man kan hyra eller liknande innan man genomför ett köp?
Eller kom gärna med tips.
Jag skulle helst vilja lösa detta innan OS i London kör igång så att man kanske kan kika på andra länders sändningar. :o

crille44
2012-07-08, 12:44
håll din näve i huvudhöjd mot söder, ser du träd är det kört

calleboy
2012-07-08, 12:51
http://www.dishpointer.com/ är nice

kermith
2012-07-08, 12:59
håll din näve i huvudhöjd mot söder, ser du träd är det kört
Skall jag ställa mig på taket av huset och göra det? Men jag ser redan nu att genom att hålla näven verkar det kört :( Men jag skall även kolla calleboy's förslag om dishpointer.

crille44
2012-07-08, 13:09
naturligtvis från högsta punkten du kan sätta parabolen

kermith
2012-07-08, 13:13
http://www.dishpointer.com/ är nice

Kör detta surt ut?

1237

:(

crille44
2012-07-08, 13:20
om du har en smartphone så finns det en mobilapp som använder kameran och visar var satteliterna ligger

kermith
2012-07-08, 13:25
Har tyvärr inte nån smartphone.. men här kommer en lite större bild:
https://public.bay.livefilestore.com/y1pSBI2QwaROxtGJanncsx3PiryQhESC_fF_cafZXZwZyFaSxe jIwMiF_SHqhrSwEfJAGX0dc115DBAmbEl-tJcIw/map.png?psid=1

crille44
2012-07-08, 15:39
hmm den röda pluppen får jag på typ samma ställe som du, och jag har fri sikt mot thor, tror näven är bättre

kermith
2012-07-08, 16:51
Tack för svaren, men jag ser nu att jag inte kommer att få till det. Angående den röda pluppen så kan man alltså röra den och dra fram den till det första trädet som är i vägen. Jag har räknat fram med hjälp av pluppen att det är 25 meter till trädet, vilket stämmer när jag stegar upp det i trädgårn, och då måste trädet vara högst 11 meter för att jag skall kunna få en godkänd sk Line of Sight (LOS). Men trädet är minst det dubbla om inte närmare 25-20 m högt. Jag får tyvärr bita i det sura äpplet :(

lonn2se
2012-07-08, 16:57
motorsåg är inga fel i sådana lägen

Schwede30
2012-07-08, 17:34
Prova hela tomten. P måste inte sitta på huset.

Sleepburn
2012-07-08, 19:00
Du skulle ju också kunna gjuta ner en stolpe i trädgården, en bit bort från huset så du ser du har fri sikt över träden, och sätta parabolen på den. Och sen gräva ner koaxialkabeln till den. Finns många som gör så, då de inte kan få in någon signal från varken vägg eller tak, på huset.

Schwede30
2012-07-08, 19:10
Förresten om du vill se os från andra länder är inte Thor särskilt bra. Astra19, hotbird13 och astra28 är bättre

DennisOlof
2012-07-08, 19:41
nja, vinkeln till satelliterna är runt 20 grader i sverige, sedan nästan rakt söder ut, där just viasat och canal digital finns. Högsta punkten, alltså på taket ska man kolla om det går.

Ett alternativ är att montera parabolen i marknivå, då man kan välja att placera den där det finns en öppning eller möjlighet till mottagning, man kan ha ganska lång kabel men har man runt 40-50meter bör man använda sig av in-line förstärkare, då kan man utan problem köra med 25+25 meter kabel, men det kanske inte räcker för TS.

På bilden ser det ut som att det skulle kunna gå, dvs öppningen som ligger parallellt med den röda linjen, frågan är då hur långt det kommer bli kabelvägen, det kan också innebära att man måste köpa riktigt tjock bra kabel för att signalen ska orka om det är riktigt lång sträcka.

Jag skulle dock ha kvar boxer alternativet om det fungerar idag, alltså möjligheten att titta på de marksända gratiskanalerna om parabolgrejen inte fungerar, eller strular ibland pga andra omständigheter, alltid bra med det marksända som en backuplösning. Inte kul att vara helt utan tv.

kermith
2012-07-08, 21:14
Hehe, den med motorsågen var ju bra :) men det är inte jag som äger skogen annars hade något rykt antagligen.
Jo och man kan kanske prova hela tomten samt att släpa dit en lång "telepåle" och slå ner i marken är inte så dumt heller..
Men som DennisOlof skriver måste jag ha en bra lång kabel, det skulle nog räcka med typ 35 meter om man sätter den till höger om det första trädet som är i vägen... skall snacka med skogsskötaren imorgon om att "gjuta" en hög påle i marken. Men då måste jag nog ha en kabel på 25+25 meter. Pålen kan ju typ vara 15 meter som kabeln skall dras på samt typ en 25+ till huset.

Men visst jag behåller boxerabbonemanget så länge tills jag åtminstone har snackat med skogskillen.
Får tacka för era kreativa svar och tips! :)

Kammaflaje
2012-07-08, 22:26
Finns ett problem med det hela är kabeln för lång så kan du tappa signalen. Men risken för det är liten men den finns där bara så du vet...

kermith
2012-07-09, 12:03
Jag har kikat runt på kablar och sett att det säljs 100 m kablar av hög kvalitet, typ från Macab och König som man kan gräva ner i marken. Det finns väl inga problem med en sådan lösning, eller vad säger ni?

matkoh
2012-07-09, 12:05
Hmmm,.

Funkar utmärkt att gräva ner en svart koax, stoppa in den i en trädgårdslang (köper man för gratis pengar), så skyddas den oxå. Se till att kabeln har minst 1.1 mm mittentråd, gärna 2 mm.

DennisOlof
2012-07-09, 17:45
kermith, då kommer det fungera, bra om du kan gjuta betong och sätta den på en påle eller liknande, iofs bör man också staga upp den eftersom det blir stort vindfång, bäst är annars marknivå. Kan du prata med markägaren så tror jag inte det är några problem att röja bort 10st träd eller liknande för att du ska få fri sikt och kunna ta emot med parabol. Markägare brukar inte vara griniga så det löser sig nog.

Om du måste ha lång kabel, då kanske du måste köra med en ordentligt tjock kabel, ju kraftigare mittledare desto bättre, en inline förstärkare är ju bra men bör undvikas om det går. Plus att du bör använda dig av en bra parabol för mottagning. Jag är mest nöjd med triax TDE skålar. Grymt bra mottagning och bonusen med armen är att det inte samlas snö på den, plus att snö, även våtsnö inte fastnar på parabolen.

crille44
2012-07-09, 18:36
det viktigaste med lång kabel är att inte klämma ihop den någonstans signalen flyter i skummaterialet (dielektrikumet) så klamra inte fast den

kermith
2012-07-09, 21:34
Fasen helt grymma förslag! Tack för att ni delar med er er erfarenhet.
Jag har kollat med markägaren och för honom är det nog inga problem :) meeeen jag har stött på patrull när det gäller generalen hemma :( Hon tillåter mig "aldrig i livet" att några träd skall fällas.

Så det blir antagligen en påle vid ladan och sedan dra en kabel... pheeew. Det är ju faktiskt förvånande billigt med bra kablar samt och slang/rör att lägga dem i. Dessutom kan jag av markägaren få låna nåt typ av verktyg han har för att gräva kabel.

Jag vet inte riktigt vad han menar men det skall vara riktigt bra och endast lämna små märken i gräsmattan som sedan försvinner :)

Jag funderar dessutom det DennisOlof föreslog att man monterar den på "marken", då det blir lättare att komma åt den till skillnad än när den sitter på en hög påle, alt att man skaffar en motor om den sitter på en påle.
Hoppas inte vildsvinen får för sig att bråka med min parabol om den sitter på marken bara :) DennisOlof är det en nån speciell Triax du förslår?

viairdeto
2012-07-09, 23:04
Sätt den lite högre ifall du vill slippa markbruset -> höja dynamiken på signalnivån. Runt ögonhöjd är bra !

Kammaflaje
2012-07-11, 07:58
Nu tror jag ju inte att du har tummen mitt i hand men tänkte att jag kunde va snäll och förklara hur jag gjorde.

Först o främst så köpte jag ett grovt rör som jag seden borrade ett hål i ca 10 cm från rörets ände. sen köpte jag vvs rör som jag grävde ner ca ½m. Detta röret lede jag seden in i det grova röret. Seden på med lite cement så att allt är stabilt och bra (se bara till att röret pekar rakt upp och inte lutar åt något håll) Sen fyllde jag på med jord så att cementen inte syntes. Efter allt detta är klart blåste jag sladden genom rören. När sladden kommit fram på stolpen så leder du ut sladden genom hålet du borrade efter det så sätter du på hatten på röret och du är klar (tänk på att täta hålet också). Nu behöver du bara sätta dit din parabol och nu har du ett så snyggt som möjligt arbete utfört som dessutom är stabilt som tusan.

Hoppas detta hjälpte inför ditt framtida projekt som är kul att göra i sommar.