handdator

Visa fullständig version : IP-TV eller inte?!



jocke4u
2012-08-10, 14:46
Hej,

Har idag Boxer abonnemang med kortet i en kortläsare som läses av kortserver. 3 st DVB-T kort i servern i källaren som idag kör MediaPortal server (Win7). Sedan har jag 4 st MediaPortal klienter, dedikerade HTPCs eller delade "vanliga" datorer.
Denna setup fungerar mkt bra även om jag har svårt att ta in vissa (mindre viktiga) kanaler.

Nu till tankarna ang. IP-TV...

Jag håller på att "få" fiber indraget, av typen "öppen fiber". Det är inte klart inkopplat och/eller jag har inte beställt något (varken internet, IP-TV eller telefoni) men det börjar dra ihop sig.
Jag vill ju kunna fortsätta att spela in TV på servern och kunna titta Live-TV, inspelad TV eller annan media på klienterna via nätverket (Cat5e kabel).

- Kan det funka att få till detta med IP-TV, till ungf samma månadskostnad?
- Fördelar/nackdelar?

Tacksam för tips, råd och tankar :)

rolrn
2012-08-10, 16:01
Jag har inte hört om någon som har lyckats ta in IP-TV i Sverige med MediaPortal.

Brukar kräva att du använder operatörens box, som givetvis inte är lika bra som MP.

Runnerey
2012-08-10, 18:04
Sen är det som jag förstått det skillnad på "Öppen bredbands-tv" och "Vanlig Bredbands-tv" där öppen bredbands-tv inte kräver någon speciell box från leverantören.

rolrn
2012-08-10, 18:57
Ja, vissa öppna kanaler fungerar direkt i MP om man sitter på operatörens nät. Tydligen vanligt i Holland och Tyskland.

ruva
2013-10-18, 14:27
Ska själv ta IP-TV eftersom jag ändå blev sur på att Canal Digital satte igång sitt Paring 16 oktober. Min VU+Duo kommer bli lika värdefull som en skrotbit när fler och fler kanaler kommer följa efter. Sade upp mitt abonnemang bums. Lite synd dock att IP-TV är det mest låsta systemet. Flera steg bakåt i utvecklingen. Två boxar för att titta på en kanal och spela in en annan mm. Fördelen är dock att både Viasat Och C-More körs med samma box fastän det faller på föregående behov av två boxar vid inspelning. Boxer är väll just i dagsläget det mest smidigaste alternativet när det gäller egna boxar?

jocke4u
2013-10-18, 14:44
Ok, bra info (eller inte egentligen).
Har haft funderingen på Canal Digital men med pairing så är det inte intressant längre. Ligger fortfarande kvar på Boxer, det funkar bra med allt utom HD kanaler.
Är nog lika bra att sitta lugnt i båten ett tag till :)

DennisOlof
2013-10-18, 17:38
Om kanalerna är icke krypterade via IPTV leverantören, då ska det fungera. Problemet är att man inte kan få krypterade kanaler att fungera då i stort sett de flesta IPTV leverantörer kör med mjukvarukryptering, alltså finns det inte något kort man kan dela på, man blir också bunden till leverantörens boxar. Å andra sidan så har ju IPTV börjat bli ganska bra och boxarna bättre, det tar såklart lite tid. Plus en fördel kan vara att priset för extra abonnemang blir lägre osv. Kostnader för kortadministration osv är ju säkerligen ganska hög.