handdator

Visa fullständig version : [LÖST] HD-kanaler dålig mottagning?



pettan_69
2012-08-26, 09:12
Hej,

Är HD-kanalerna mer känsliga för dålig antenninställning?
Jag har installerat min nya VU+ duo box och allt fungerar nu super med själva boxen.
Vissa HD-kanaler ger ingen bild, utan det kommer bara lite pixlar då och då.
Gäller framförallt SVT HD, Canal+ HD. Däremot fungerar TV3HD och Discovery HD perfekt.
Är kanalerna som ej fungerar mer känsliga än de andra för antennsignalen?

pettan_69
2012-08-26, 14:13
Tillägg:
Jag hittar ej heller kanalerna SVT1HD och SVT2HD. Beror detta också på dålig antennsignal, eller vad tror ni?
Tacksam för lite support.

pettan_69
2012-08-27, 19:58
Problemet löst genom en liten finjustering av antennen ikväll.
Resultatet kom när jag roterade microvågshuvudet en aning.
Fantastiskt bra med appen "enigma signal meter" i Android för att kolla signalstyrkan vid justering.
Efter detta så fungerar samtliga HD-kanaler, samt några extra dök upp som jag inte sett till innan (SVTHD, Kanal5HD mfl).
Slutsatsen blir då att vissa kanaler är mer känsliga för lite dålig antennsignal.

nauleem
2012-09-12, 22:50
Problemet löst genom en liten finjustering av antennen ikväll.
Resultatet kom när jag roterade microvågshuvudet en aning.
Fantastiskt bra med appen "enigma signal meter" i Android för att kolla signalstyrkan vid justering.
Efter detta så fungerar samtliga HD-kanaler, samt några extra dök upp som jag inte sett till innan (SVTHD, Kanal5HD mfl).
Slutsatsen blir då att vissa kanaler är mer känsliga för lite dålig antennsignal.
Har inte lyckats få in SVT1 HD eller SVT2 HD, trots att jag har signalstyrka 89 - 99% på samtliga kanaler. Har inte lyckats få fram SNR i dB på min VU+ Duo med OpenPLi 2.1. Visar du också i %? Vad har du isf för SNR på den kanal som har sämst styrka?

pettan_69
2012-09-16, 17:18
Har inte lyckats få in SVT1 HD eller SVT2 HD, trots att jag har signalstyrka 89 - 99% på samtliga kanaler. Har inte lyckats få fram SNR i dB på min VU+ Duo med OpenPLi 2.1. Visar du också i %? Vad har du isf för SNR på den kanal som har sämst styrka?

Hej,

Använder jag appen Enigma Signal Meter i min telefon har jag SNR:75% och AGC: 86%

nauleem
2012-09-17, 06:32
Ok, du får alltså också i %.