handdator

Visa fullständig version : Antenn igen!!!



Extasy
2003-07-26, 10:09
Nu kommer ännu en mangling utav ett uttjatat ämne. Jag har sökt på gamla poster och hittat ett tjog med samma innehåll. Men jag måste försäkra mig om att inget nytt har kommit.

Ämnet är som säkert alla sätt i subjekt vilken antenn man ska använda till Boxer för bästa bild. Idag har jag en tjeckisk som ska gaina 35dB??!! Men det spelar ingen roll för den ger inte en så bra bild som den borde!! Så efter att ha läst inläggen på detta forum har jag förstått att det är en ”UFO” antenn man ska ha, någon har tidigare refererat till UFO Digital aktiv antenn http://www.keycard.dk/butik/vare.asp?varenr=926, denna gainar 12-13dB. Sedan var jag nere på min lokala radio handlare, där hade dom en UFO antenn som inte gick under namnet ”digital” men gainade 24dB. Det jag vill bena ut är altså, finns det någon vits med att köpa en digital? Samt vad är ska jag satsa på för antenn? Får jag samma kvalitet genom att köra en som gainar 12-13 dB och sedan köra en antenn förstärkare på den eller ”tjänar” man på att dra på ordentligt i antennen.

Jag är tacksam för svar!

Henrik

erbuk
2003-07-27, 20:10
Det där är inte lätt. Har strulat en helt del med detta i min sommarstuga och hemma hos min mor. Det beror nämligen på en himla massa faktorer.

Men grundprincipen är såvitt jag förstår att om du har dålig mottagning pga att det är långt till sändaren så ska du ha en antenn med så hög förstärkning och riktverkan som möjligt. Här är det också mycket viktigt att antennen är korrekt riktad.

Beror den dåliga mottagningen på att det finns saker i vägen (som t ex berg och skog) så är en s k glitterantenn (skulle tippa att ufo:n är en sådan) troligen det bästa alternativet.

I första han ska du skaffa så bra antenn som möjligt och först om inte det hjälper komplettera med en förstärkare. Satsa på en riktig förstärkare som går att placera utomhus direkt vid antennen. Förstärkaren ska sitta så nära antennen som möjligt för att få maximal effekt.

Du ska dessutom se över antennkabeln och alla kopplingspunkter. Ofta påverkar de mer än själva antennen. Helst ska kabeln gå direkt från antennen (och ev förstärkare) in i boxen utan att passera antennuttag och skarvar. Och satsa på den grövsta sorten som ger lägre signalförlust.

Ute i sommarstugan bytte jag den vanliga uhf-antennen mot en stackad antenn (tre spröt riktade snett nedåt, snett uppåt och rätt fram) och bytte antennförstärkare. Det gjorde stor skillnad, men byte av antennkabeln gjorde ännu mer.

Hemma hos min mor räckte det med att byta kabel och dra den direkt in i boxen i stället för via ett vägguttag.

Hemma i lägenheten går det alldeles utmärkt att köra med en bordsantenn med inbygg förstärkare i fönstret. Funderar på att säga upp comhem och köra Boxer i stället.