handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Ändra sökväg för inspelningar OpenPli 3.0



pettan_69
2012-08-30, 07:27
God morgon,

Skulle önska att min time shift funktion skapade filerna på mitt USB minne istället för på HDD för att spara disken för slitage.
När jag går in i menyn och försöker editera just sökvägen för timeshift så får jag ett felmeddelande "ogiltigt".
Kan inte editera några sökvägar alls genom menyn.
Vill alltså ändra från /media/hdd till /media/usb (tror det stämmer, men sitter inte vid boxen nu :eek: )
Är det någon som lyckats med denna operation i OpenPli3.0?
Finns det någon fil att ändra genom Linux kommando terminalen istället?

Minime
2012-08-30, 07:35
Avmontera Disken med kommandot "umount /media/hdd" och montera USB enheten som HDD Kommando liknande "mount /dev/sda1 /media/hdd" istället.

matkoh
2012-08-30, 07:38
Hmmmm.

Editera /etc/fstab med dina inställningar typ:

/dev/sda1 /media/hdd ext3 defaults 0 0

Förutsatt att USB-stickan heter /dev/sda1 & är formaterad med ext3 (annars får du problem).

pettan_69
2012-08-30, 13:23
Hej,

Vet inte om jag missuppfattat något, men både HDD och USB är monterade i Linux systemet.
/media/hdd och /media/sdb1
Där finns inga problem.

root@vuduo:/media# mount
rootfs on / type rootfs (rw)
ubi0:rootfs on / type ubifs (rw,sync,relatime)
devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=69024k,nr_inodes=17256,mode=755)
proc on /proc type proc (rw,relatime)
sysfs on /sys type sysfs (rw,relatime)
tmpfs on /media type tmpfs (rw,relatime,size=64k)
/dev/sda1 on /media/hdd type ext4 (rw,relatime,barrier=1,data=ordered)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,relatime,gid=5,mode=620)
tmpfs on /var/volatile type tmpfs (rw,relatime)
192.168.0.197:/volume1/video/ on /media/net/Synologyfilmer type nfs (rw,noatime,vers=3,rsize=131072,wsize=131072,namle n=255,soft,nolock,proto=tcp,port=65535,timeo=70,re trans=3,sec=sys,local_lock=all,addr=192.168.0.197)
/dev/sdb1 on /media/sdb1 type ext4 (rw,relatime,barrier=1,data=ordered)


Problemet är att jag kan inte välja ny sökväg i OpenPli gränssnittet för just timeshift.
Båda är nu ställda på att spela in och "timeshifta" på HDD.
Radera jag denna sökväg, så finns ingen ny sökväg till USB att välja. :confused:

matkoh
2012-08-30, 15:08
Hmmmm.

Då pekar du om usb->hdd mha en symlänk (genväg på windowsiska).

pettan_69
2012-08-30, 19:48
Men jag vill ju ha kvar min hårddisk för inspelning :confused:


Hmmmm.

Då pekar du om usb->hdd mha en symlänk (genväg på windowsiska).

nauleem
2012-08-30, 20:07
Vet inte om detta hjälper dig, men så här gjorde jag.

Först formaterade jag USB-minnet med Diskvertyget på en Linux-maskin till filsystemet ext4. Därefter stoppade jag i det i boxen. Sedan navigerade jag i boxen:

Meny -> Inställningar -> System -> Sökvägar till inspelningar ->Timeshifts filmplats

Tryck på Channel Uppåt Markören hoppar nu upp och du kan navigera dig runt i filsystemet.

Klicka dig fram för att komma till den sökvägen du vill ha för timeshift. Gå inte in i mappen utan låt mappen vara markerad och tryck på BLÅ(Lägg till bokmärke)

Tryck sedan på Channel ned och ställ dig på ditt nya bokmärke, tryck GRÖN(Spara)

Klart

pettan_69
2012-08-30, 21:52
Det var precis det här jag behövde.
Channel upp/ned var det jag inte hittade själv.
Stort tack!


Vet inte om detta hjälper dig, men så här gjorde jag.

Först formaterade jag USB-minnet med Diskvertyget på en Linux-maskin till filsystemet ext4. Därefter stoppade jag i det i boxen. Sedan navigerade jag i boxen:

Meny -> Inställningar -> System -> Sökvägar till inspelningar ->Timeshifts filmplats

Tryck på Channel Uppåt Markören hoppar nu upp och du kan navigera dig runt i filsystemet.

Klicka dig fram för att komma till den sökvägen du vill ha för timeshift. Gå inte in i mappen utan låt mappen vara markerad och tryck på BLÅ(Lägg till bokmärke)

Tryck sedan på Channel ned och ställ dig på ditt nya bokmärke, tryck GRÖN(Spara)

Klart

nauleem
2012-08-30, 22:09
Det var precis det här jag behövde.
Channel upp/ned var det jag inte hittade själv.
Stort tack!
Kul att jag kunde hjälpa till...satt ett jäkla tag innan jag kom på det. Inte speciellt intuitivt, om jag får säga de själv.