handdator

Visa fullständig version : Jusering av parabol efter montering av ytterligare LNB, från VIA till VIA+CD



nauleem
2012-09-02, 09:16
Hur gör man enklast för att montera en till LNB? Idag har jag en LNB och parabolen är inställd mot Astra 4A 4.8 °Ö (Viasat).

Räcker det att montera duoblock + extra LNB, eller måste man justera parabolen också?

Jag har koll på vilket huvud som ska sitta på vilken sida och att jag behöver switch.

shalle
2012-09-02, 10:22
lnb på högersida framifrån sett justera parabol lite tillbaka mot höger ifrån astra 4.8 framifrån sett

nauleem
2012-09-02, 21:13
lnb på högersida framifrån sett justera parabol lite tillbaka mot höger ifrån astra 4.8 framifrån sett

Är lite osäker på hur du menar. LND till CD ska sitta till höger, när man står framför parabolen och kollar in i tallriken?

Sedan ska man vrida hela parabolen lite åt höger så att man får signal på Astra 4A på den vänstra LNB:n alltså den som redan satt monterad innan duoblocket monterades? När man har bra signal på Astra 4A genom vänster LNB, så har man alltså bra signal på Thor genom höger LNB.

Om man har en parabol med en LND riktad mot Thor, så vrider man bara åt vänster istället.

Har jag förstått dig rätt?

shalle
2012-09-03, 11:16
Ja så är det lycka till själv har jag 4 lnb till min parabol och står man framför den så blir det svagare signal på dom vänstra huvena tillexempel hotbird och astra.

shalle
2012-09-03, 11:21
Men tänk på att du får justera huvena lite fram och tillbaka för att få optimal signal