handdator

Visa fullständig version : Mountpoints med mellanslag



lazpl
2012-09-12, 10:39
Min Vu+ Uno med BlackHole 1.7.7 behöver mounta en katalog på en NAS. Tyvärr har katalogen i fråga ett mellanslag i namnet ("Media files") och det är rätt mycket bök med att ändra det (diverse andra apparater kan redan det namnet).

Jag har försökt med att editera automounts.xml och ändra <sharedir> till "/media\040files" men tyvärr läser mountpoint-editorn det "bokstavligen".

Det finns förmodligen en mycket enkel lösning?

Tack på förhand!

matkoh
2012-09-12, 11:40
Hmmmm.

Otyg är vad det är men prova med mount -t nfs "192.168.1.1:/Media files" /media/hdd

Bogdan
2012-09-12, 12:18
Det är ju inte ett otyg utan en sak som nix hanterar sämre än win.

matkoh
2012-09-12, 12:31
Hmmmm.

Vi har då problem på jobbet att vissa W#-applikationer hanterar mellanslag som 2 olika filer, vilket är extremt obra. Så Media blir en fil & files en annan.

lazpl
2012-09-12, 15:03
Otyg är vad det är men prova med mount -t nfs "192.168.1.1:/Media files" /media/hdd

Om otyg inte funnits hade vi väl alla haft Pace-boxar utan möjlighet att pilla i...
Följdfråga, jag förstår att jag telnetar till boxen och mountar, men den mountningen blir väl inte permanent? Eller?

lazpl
2012-09-12, 15:05
Hm, såg först nu att det är NFS i ditt kommando, borde sagt att det handlar om ett CIFS mount... Får man be om en ny formulering? Tack!

matkoh
2012-09-12, 16:09
Hmmmm.

Finns det verkligen någon som kör CIFS ???? Varför använda ett långsamt protokoll när det finns ett supersnabbt. Aktivera bara NFS i ditt NAS.

lazpl
2012-09-12, 16:32
Hmmmm.

Finns det verkligen någon som kör CIFS ???? Varför använda ett långsamt protokoll när det finns ett supersnabbt. Aktivera bara NFS i ditt NAS.
Sant. Enablat. Men min förra fråga - blir mounten "permanent"? Antar att den inte blir det? Om inte, ber jag ödmjukast om mer hjälp för att få den permanent...

lazpl
2012-09-12, 16:32
Hmmmm.

Finns det verkligen någon som kör CIFS ???? Varför använda ett långsamt protokoll när det finns ett supersnabbt. Aktivera bara NFS i ditt NAS.
Sant. Enablat. Men min förra fråga - blir mounten "permanent"? Antar att den inte blir det? Om inte, ber jag ödmjukast om mer hjälp för att få den permanent...

Kammaflaje
2012-09-12, 17:29
matkoh du o ditt linux predikande :P

CIFS är helt ok om man kör mot Windows burk. och så simpelt och så jävla långsamt är det ju inte heller då jag kör samba (samma saksom CIFS) mellan 2 burkar ibland på över 100mbit vilket är mer än vad en dreambox klarar av

matkoh
2012-09-12, 17:38
Hmmm.

Men varför ?? Och för att svara på lazpl fråga om permanenta monteringen så editerar du lämpligast /etc/fstab med dina uppgifter, enligt mitt exempel:

"192.168.1.1:/Media files" /media/hdd nfs defaults 0 0

Inte 100 på att det funkar med " i fstab, men annars får du väl skapa en ny share på ditt NAS.