handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Lång tid att växla satellit



nauleem
2012-09-15, 19:40
Har en VU+ Duo och en Solo.

På Duo:n tar det väldigt lång tid att byta kanal när den kanalen man byter till tas emot från den andra satelliten. Det tar ca 10 sekunder. När man väl fått bild på den nya kanalen, så går det snabbt när man byter tillbaka till en kanal som ligger på den första satelliten.

Men, på Solo:n går kanalbyten snabbot oavsett om man ligger kvar på samma satellit eller inte. Har lyckats testa mig fram och upptäckt att det går snabbt att byta kanal om jag bara anslutit LNB:n till en av mottagarna på Duo:n.

Någon som har en idé hur man kan slippa denna fördröjning?

nauleem
2012-09-17, 06:34
Förtydligande:

Ansluter mina boxar (En Solo och en Duo) till CSP 0.9.0r227 som är ansluten till en server som kör OSCam 1.10. På båda boxarna ligger OpenPLi 2.1.

nauleem
2012-09-18, 06:32
Har felsökt ytterliggare och kommit fram till att anledningen till att det tar tid är att det tar några sekunder för boxen att ansluta till CSP's andra ca-profile, dvs den ca-profile boxen INTE är ansluten till före kanalbytet.

Finns det något sätt att göra så att boxen ständigt är uppkopplad mot båda ca-profilerna?

nauleem
2012-09-18, 23:18
Har labbat ännu mera...det verkar som om den extrema fördröjningen blir pga CSP. Om jag ansluter klienten direkt till OSCam, så funkar kanalbytena snabbt.

Är det nu någon som har en idé hur jag ska kunna lösa detta problemet?

PS. Jag har nya EMP-switchar.

Muggesand
2012-09-19, 05:56
Csp behövs ju inte. Alla funtioner som finns i csp finns ju även i oscam.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

nauleem
2012-09-19, 06:18
Csp behövs ju inte. Alla funtioner som finns i csp finns ju även i oscam.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
Jo, jag har förstått det. Men, Web-interfacet på CSP är lite mer "lättläst". Dessutom är ju möjligheten att komma åt config-filen via web-interfacet grymt bra.

Framförallt är det jäkligt irriterade att inte veta varför det krånglar.

Nu är jag 100% säker på att det är CSP som gör att växlingarna mellan kanaler som ligger på olika satelliter tar lång tid.

Muggesand
2012-09-19, 06:28
Fast hur ofta confar du om? jag gjorde min config för 2 år sen, den ser likadan ut fortfarande.
Om du nu måste använda csp så får du väl helt enkelt koppla upp dig mot exended-newcamd istället.

nauleem
2012-09-19, 06:42
Fast hur ofta confar du om? jag gjorde min config för 2 år sen, den ser likadan ut fortfarande.
Om du nu måste använda csp så får du väl helt enkelt koppla upp dig mot exended-newcamd istället.

Extended-newcamd?, har ingen aning om vad det är. Har följt guider på detta forum för att få igång OSCam och CSP.