handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Diseq-problem på Vu+ Uno, med OpenPli



a-mansson
2012-09-17, 09:04
Hej!

Har satt upp en LNB för 4.8E men har stött på problem med Diseqc.
Har en enkel coax till mottagaren. Kopplar jag in LNB:eran separat (utan diseqc) så har jag bild (mkt bra signalstyrka).
Alltså bra signal på både 0.8W och 4.8E.
Har köpt en Spaun diseqc och när jag kopplar in den och konfigurerar diseqc 1.1 (avancerade inställningarna)
så får jag inte signal på någon av satelliterna. Har läst att diseqc normalt i alla fall ska släppa igenom på port A/1, men
den verkar inte ens göra det.
Spaun ska tydligen fungera både som un-committed och med toneburst. Men har provat båda...

Har ju så bra signalstyrka att jag tvivlar på kabeln och dess längd. Kan 22kHz signalen ändå bli kass tro?
Kan detta vara en bugg i OpenPli? Tycker det känns konstigt, kan nämligen inte hitta något specifikt om det...

Update:
Satt och kollade lite i konfigurationen och upptäckte att när jag skiftade mellan satelliterna i Satfinder så låste mottagaren plötsligt på 0.8W. Går jag då över till kanslistan så har jag bild. Men väljer jag någon av 4.8E-kanalerna så ingen bild (den vill inte heller låsa på 4.8E i Satfinder nät jag skiftade). För att få tillbaka bild på en 0.8W-kanal så får jag skifta ltie fram och tillbaka mellan två kanaler på de olika satelliterna, och så låser den såsmåningom på en 0.8W-kanal.

Hmm, konstigt. Undra om det är ett Switch-problem?! Återförsäljaren sa först att det med 0.1% chans är switchen som felar...

Tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning,
Andreas

a-mansson
2012-09-17, 19:54
Hittade äntligen den felande länken!
Inget problem med varken vu+, OpenPli, eller Spaun.
Det var en ynka skärm-ledar-tråd som låg imot mittledaren i en av kablarna mellan LNB och switch.

Suck!