handdator

Visa fullständig version : Miraclebox 7 och HD kanaler?



magnar81
2012-10-02, 08:17
Kan man dela HD kanaler med en miraclebox 7? Den ska ju tydligen ha stöd för HD via CI+ om jag fattar rätt?
Sen en sak till, varför kör inte comhem hw pairing på alla kanaler om den nu inte går att "knäcka" ?

ginoware
2012-10-02, 12:41
Svar.
1. Nej
2. Blir för dyrt, med HD boxar till alla abonnenter. Antar att pairing kan ske enbart med Ci+ tekniken.

Leatherface
2012-10-02, 13:19
Pairing har inget med CI+ att göra så det går aldeles utmärkt att aktivera de för SD kanalerna med men som du säger så blir det för dyrt då alla kunder som inte har HD box måste ha nya boxar då.
Skillnaden mellan CI och CI+ är att CI+ har ökad säkerhet som kryptering bla men är bakåtkomaptibelt med CI.
Det Comhem gjort är anpassade CI+ CA moduler för HD kanalerna som man kan paira men tekniskt sett skulle dom kunna paira en helt vanlig CA modul för CI med om dom ville.
Däremot borde cardsharinig funka med hjälp av Smartwi eller liknande lösningar och sen ringa till Comhem och paira kortet till flera boxar eller CA moduler och då kommer kortet alltså att fungera i alla dom boxarna.
Det den gör då är klonar själva kortet men det är fortfarande boxarna och CA modulerna som avkodar kanalerna och därför fungerar det.

ginoware
2012-10-02, 15:15
Det med smartwi funkar inte för min del. Har en TV med CI+ och ett CA-Modul från comhem som är lämpad för HD. Sätter jag in smartwi korten i Ca-Modulen säger tv´n bara att korten är oläslig?. Men kort fan funkar på andra enheter. Vad man har lyckats med comhem kan man ju undra.:(

Leatherface
2012-10-02, 16:41
Du måste ringa till Comhem och paira korten till boxarna/ca-modulen annars fungerar det inte.
Har du 3 boxar så måste kortet pairas till alla 3 boxarna.
Du säger bara att du vill kunna flytta kortet mellan dom olika boxarna/tv apparaterna och paira till alla dom.

lasgur
2012-10-05, 10:47
Om man har comhems ca modul och parar kortet till den, sedan stoppar den ca modulen i miracleboxen.
Borde det inte då gå att dela hd kanaler till övriga dreambox då?
Eller har jag missat något?

atomized
2012-10-05, 11:16
Om man har comhems ca modul och parar kortet till den, sedan stoppar den ca modulen i miracleboxen.
Borde det inte då gå att dela hd kanaler till övriga dreambox då?
Eller har jag missat något?

En CA-modul funkar inte på samma sätt som en kortläsare. Om man gör som du säger borde man kunna se HD-kanalerna på Miracleboxen. Men inte dela vidare till andra boxar. Det beror på att CA-modulen hanterar hela videoströmmen, och kan bara hantera en videoström i taget.