handdator

Visa fullständig version : Byta till SSD disk på en HP 110C laptop



pacmyc
2012-10-03, 11:37
Jag funderar på att byta ut SATA disken i min HP110C 1011-SO (mini laptop med 10 tums skärm) för
att snabba upp den lite samt göra den mindre stöttålig + öka batteritiden.

Dock vet jag ej om den stöder SATA 2, samt om Intels 330-serie SSD fysiskt passar (dessa är 9,5 mm tjocka).

Någon som har koll på detta? Att försöka kontakta HP och få svar är totalt värdelöst.
Det går ej att få kontakt med deras support utan att behöva betala ca 230 kr (p.g.a. garantin gått ut).

Visst kan jag plocka ur den befintliga disken och kolla om den är SATA 1 eller SATA 2, men det är ganska bökigt på denna modellen så jag vill helst inte plocka isär den i onödan.

Bogdan
2012-10-03, 14:47
Spelar det någon roll? Är inte sata och sata2 kompatibla med varandra?

atomized
2012-10-03, 16:58
Jo, de är kompatibla. sata går med halva hastigheten bara mot sata-2.

pacmyc
2012-10-07, 12:06
Jo, de är kompatibla. sata går med halva hastigheten bara mot sata-2.

Jag är osäker på det. Enligt Intel är deras 330-serie SATA 3, men även SATA 2 kompatibla. Enligt deras support måste moderkortet / BIOS ha stöd för SATA2.

Jag bytte en gång för länge sedan hårddisk i en dator (Sata 1 --> Sata 2). Denna kändes ej igen av BIOS:
Det visade sig att man då var tvungen att sätta en bygel på disken för att ändra till Sata 1. DVS. när disken gick i Sata 2-läge så fungerade den inte med aktuell BIOS.

Så det stämmer inte att Sata 1 och Sata 2 är kompatibla.

matkoh
2012-10-07, 12:42
Hmmmm.

Tänk bara på att du sätter swapfilen (pagefile.sys i Windoce) på en "vanlig" disk, då SSD diskar har begränsat antal läsningar & skrivningar. Den går sönder på mindre än ett år vid normal användning.

pacmyc
2012-10-08, 17:50
Hmmmm.

Tänk bara på att du sätter swapfilen (pagefile.sys i Windoce) på en "vanlig" disk, då SSD diskar har begränsat antal läsningar & skrivningar. Den går sönder på mindre än ett år vid normal användning.

Det blir ju svårt eftersom att det bara finns plats för en disk i datorn. Hur har man löst detta problem på de burkar så säljs med enbart SSD?

ginoware
2012-10-08, 17:55
Att inte köra swapfil alls.
Se till att ha mycket minne i maskinen.
Samt slå av Defrag funktionen och superfetch.
Det är lite delade meningar det med superfetch om man läser på olika forum och sånt.

cyborgpunte
2012-10-08, 17:56
bra fråga där @pacmyc
har det kanske blivit en vandringsägen detta med ett år ????
som typ att vi har en oktober som "bara" inträffar vart 823:e år

edit pga ett inlägg emellan, många defrag fungerar inte ens på SSD, ja förutom windoze egna då

atomized
2012-10-08, 18:56
Det finns väldigt delade meningar om hur länge en SSD-disk håller och det är inte lätt att veta vad man ska tro. Säkert skiljer det mellan olika fabrikat också.

Klart är i alla fall att de var mycket känsligare för några år sedan. Dagens SSD-diskar och flash-minnen har algoritmer som sprider ut skrivningarna över alla delar av det fysiska minnet för att undvika att en viss del av minnet skrivs sönder av upprepade skrivningar. Så dagens SSD-diskar är rätt mycket tåligare än för några år sedan, men exakt hur länge de klarar av att hantera en swapfil är naturligtvis nästan omöjligt att säga. Jag har hört allt ifrån några veckor till flera år...

Så vill man vara försiktig och "play it safe" så avaktiverar man allt vad swapfil heter. Är man lite mer benägen att chansa och tycker att man i värsta fall kan blåsa en 700-800 spänn på en ny SSD vid ev. ras så kan man prova att köra på. Det är upp till var och ens val.

ginoware
2012-10-08, 19:13
Eller om man inte vill disabla swapfilen och har för lite RAM i maskinen, så borde man kunna flytta ut swapfilen till en sd-kort som är på 2, 4 eller 8 GB. En tanke som slog mig bara. Inget som jag har provat själv dock. Kör själv på en Laptop med 16 GB RAM så swapfilen är inte att tänka på.

cyborgpunte
2012-10-08, 19:51
jag kör en lite äldre windoze version, därav (minnesbegränsning) swapfile på ramdisk , då denna windoze version väldigt gärna vill ha swapfile.

pacmyc
2012-10-09, 17:13
OK. Jag har läst era svar och funderat lite. Datorn har bara 2 GB ramminne, så jag har nog knappast någon möjlighet att avaktivera swapfilen. Jag vill ju inte att datorn ska bli långsammare än nu. Jag hade tänkt mig att en SSD disk skulle till viss del kunna kompensera lite för det lilla ram-minnet. Men om detta leder till att jag inte kan ha någon swap-fil så lär det ju få motsatt effekt.
De främsta anledningarna att jag vill byta till SSD, förutom att få lite hastighetsökning är stöttålighet, batteritid, och tillförlitlighet..
Men, det kanske inte är någon idé i en så pass gammal dator då..
Lite synd för jag är ruskigt nöjd med denna dator. Bra batteritid och funkar fortfarande till det mesta.

ginoware
2012-10-09, 17:27
Äsch bara att byta och kör så det rycker. Om du är nöjd nu så kommer du att bli nöjdare. Vissa av oss här på forumet kanske skrämt upp dig med för mycket teknik nördigheter :-) bla annat jag då hehe..

freddan83
2012-10-11, 14:11
ssd'n kommer säkerligen hålla längre än resten av datorn trots swapfil...