handdator

Visa fullständig version : Lång kabel mellan paraboler och switch?



Rolv
2012-10-10, 13:09
Håller på att dra nya kablar mellan parabol och dreambox, och köra på 2 paraboler istället för tidigare 1. Lyckades med att köpa för kort kabel, och vill inte ha någon skarv. Är det dumt att köra långa kablar mellan paraboler och switch, och därmed få switchen närmare boxen i kedjan? Då slipper jag att dra en ny lång mellan dreambox och switch.

atomized
2012-10-10, 13:18
Jag kan inte se att det spelar någon roll om man har switchen nära parabolen eller mottagaren.

Jag har i många år kört ett system där jag har 10m-kablar direkt från utgångarna på LNB till en central plats i huset. Där har jag sedan DiseqC-switchar m.m. innan jag därifrån drar kablar ut till de enskilda mottagarna.

Jag tycker det är perfekt att ha switcharna inomhus i torr och fin miljö och lätt åtkomliga ifall man vill göra någon omkoppling eller komplettera med en ny switch till en ny mottagare.

Har aldrig haft något problem med ovanstående arrangemang. Tvärtom lever mina DiseqC-switchar nästan oändligt länge då de slipper sitta ute i regn och snö.

Rolv
2012-10-10, 13:21
I mitt fall får jag fördelen av att jag kan få switchen under nockpannorna och därmed skydda den lite bättre mot väder å vind. Tack, då kör vi på det!

matkoh
2012-10-10, 13:25
Hmmmm.

Jag har oxå försökt sätta mina switchar på vinden, där det är möjligt. Spelar ingen roll om det är 1 meter eller 20 meter till switchen. Många har ju dragit dubbla kablar in till boxen, och satt switchen bakom TVn.