handdator

Visa fullständig version : Mediaspelare på Vu+ Duo?



atomized
2012-10-13, 17:27
Hej,

Jag har nyligen blivit med en Vu+ Duo. Lyckades köpa ett demo-exemplar från Dustin för 2200:- så det var ett bra pris tycker jag. :)

Har installerat en hårddisk i boxen och allting fungerar med inspelningar, timeshift m.m. Jag använder OpenPLI 3.0 som image och tycker den är stabil. Har inte haft någon krasch eller hängning ännu.

Nu funderar jag på om det går att använda boxen som mediaspelare för att titta på filmer m.m. som jag har på en nätverksserver? Det handlar om avi-filer och mkv-filer mestadels. Jag har sett att det finns ett överflöd av plugins m.m. att ladda hem i PLI så jag är lite vilse bland alla möjligheterna.

Är det någon som använder sin Vu+ Duo som mediespelare och kan tipsa om vilken plugin eller liknande som funkar bra till detta?

cyborgpunte
2012-10-13, 17:32
Jag trodde mediaplayer plugin't följde med by design......
men den tar väl inte iso/img om jag kommer ihåg rätt så då blir det väl dvdplayertyp som komplement

pettan_69
2012-10-13, 18:39
Hej Atomized,

Kul att du köpt en Vu+ Duo. :)
Jag har haft en ett tag nu och är väldigt nöjd med mottagaren.
Snabba kanalbyten och gedigen.......
Kör också OpenPli 3.0.
Vad det gäller mediaspelare så har jag strulat lite med det.
Jag har en NAS med AVI filmer. Dessa går att spela upp, men det strular lite för mig.
Ljudet försvinner efter en stund och vissa filmer går i fel hastighet.

Fungerar timeshift ok för dig?
Jag kör med ett USB minne just för time shift för att inte slita för mycket på HDD.
Emellanåt får jag felmeddelande "Timeshift inte möjligt.
Då behöver jag initiera om USB minnet, sedan fungerar det.
Har även provat aktivera autotimeshift, men då fick jag problem med läppsynk.



Hej,

Jag har nyligen blivit med en Vu+ Duo. Lyckades köpa ett demo-exemplar från Dustin för 2200:- så det var ett bra pris tycker jag. :)

Har installerat en hårddisk i boxen och allting fungerar med inspelningar, timeshift m.m. Jag använder OpenPLI 3.0 som image och tycker den är stabil. Har inte haft någon krasch eller hängning ännu.

Nu funderar jag på om det går att använda boxen som mediaspelare för att titta på filmer m.m. som jag har på en nätverksserver? Det handlar om avi-filer och mkv-filer mestadels. Jag har sett att det finns ett överflöd av plugins m.m. att ladda hem i PLI så jag är lite vilse bland alla möjligheterna.

Är det någon som använder sin Vu+ Duo som mediespelare och kan tipsa om vilken plugin eller liknande som funkar bra till detta?

atomized
2012-10-13, 18:56
Hej,

Har inte haft så mycket tid att pilla med boxen ännu, därav min fråga... ;)
Jag satte i en hårddisk, hade en 2,5" sata disk liggande, och initierade den. Därefter funkade både inspelning och timeshift direkt utan att jag behövde göra något mer.

Timeshiften har jag bara provat en gång, i går kväll när telefonen ringde. Jag tryckte då på pause-knappen, pratade färdigt i telefon och kunde sedan trycka på play-knappen och fortsätta se programmet från där jag var. Inga problem med läppsynk eller annat på den lilla testen.

Jag kör OpenPLi-3.0-beta-vuduo-20121003_usb.zip om nu datumet har betydelse.

razorx
2012-10-13, 19:13
Jag kör project valerie som mediaspelare på mina boxar. Typ som en omogen xbmc.

pettan_69
2012-10-13, 19:43
Tack för tipset.
Verkar ju trevlig mediaspelare.
http://www.youtube.com/watch?v=dNNFfwUFxwI


Jag kör project valerie som mediaspelare på mina boxar. Typ som en omogen xbmc.

atomized
2012-10-13, 23:37
Det hela var enklare än jag trodde... ;)

Jag monterade helt enkelt upp min nätverksserver på Vu+ Duon. Sedan gick jag in i Meny -> Plugins -> MediaPlayer och där fanns min nätverksdisk. Jag provade att spela några olika typer av filer och den spelade allt jag slängde åt den. :)

Gränssnittet är lite primitivt men det verkar funka.

Kanske provar någon annan variant senare men nu funkar basic-behovet av mediaspelare.
Min Vu+ Duo är snabbt på väg att ersätta alla andra boxar i TV-bänken! :)

cyborgpunte
2012-10-14, 07:16
Missat inlägg #2 ???

atomized
2012-10-14, 07:43
Missat inlägg #2 ???

Nejdå, jag läste ditt inlägg och det var bl.a. det som gjorde att jag grottade runt lite i menyerna och provade mediaspelaren. Dock finns det mycket i menyerna på OpenPLI 3.0 och jag har inte fått någon bra överblick ännu...

pettan_69
2012-10-14, 08:29
Intressant!
Allt tyder på att jag får flasha om min Vu+ Duo så jag får den ren igen.
Antagligen har jag pillat för mycket med pluginer och sabbat något som gör att jag inte kan spela upp AVI filerna.
Håller med dig om att denna raring lätt tar bort andra "lådor" vid TV:n.
Det jag letat lite efter är en plugin för att titta på olika play-kanaler.
Har inte hittat något som fungerar bra ännu.


Det hela var enklare än jag trodde... ;)

Jag monterade helt enkelt upp min nätverksserver på Vu+ Duon. Sedan gick jag in i Meny -> Plugins -> MediaPlayer och där fanns min nätverksdisk. Jag provade att spela några olika typer av filer och den spelade allt jag slängde åt den. :)

Gränssnittet är lite primitivt men det verkar funka.

Kanske provar någon annan variant senare men nu funkar basic-behovet av mediaspelare.
Min Vu+ Duo är snabbt på väg att ersätta alla andra boxar i TV-bänken! :)

cyborgpunte
2012-10-14, 10:44
Menyerna ?
Vad har du för funktion på video knappen dårå ?
Går också att få den som första val på meny knappen, typ meny+ok


Edit My bad....... Tankefel

atomized
2012-10-14, 11:59
Menyerna ?
Vad har du för funktion på video knappen dårå ?
Går också att få den som första val på meny knappen, typ meny+ok


Edit My bad....... Tankefel


Jag erkänner gärna att jag inte är så hemma på fjärrkontrollen ännu. Och i sanningens namn så är väl fjärrkontrollen inte nån höjdare på denna box...

Så jag vet inte riktigt vad du menar med "video knappen"...? Jag har inte lyckats hitta någon knapp som tar mig direkt till mediaspelaren ännu.

cyborgpunte
2012-10-14, 12:48
Ja, det var just det som var tankefelet (dbfjärr)
Men borde inte motsvarande finnas ??

pettan_69
2012-10-14, 12:56
Fjärren är ingen höjdare tyvärr.
Ganska svårt att hitta knapparna på den om det är lite halvmörkt, samt lite "plastig" känsla.
Boxen i sig väger upp den dåliga fjärren......

Snabbknapp för att komma till videofilerna är knappen till höger om "menu".



Jag erkänner gärna att jag inte är så hemma på fjärrkontrollen ännu. Och i sanningens namn så är väl fjärrkontrollen inte nån höjdare på denna box...

Så jag vet inte riktigt vad du menar med "video knappen"...? Jag har inte lyckats hitta någon knapp som tar mig direkt till mediaspelaren ännu.

atomized
2012-10-14, 14:14
Fjärren är ingen höjdare tyvärr.
Ganska svårt att hitta knapparna på den om det är lite halvmörkt, samt lite "plastig" känsla.
Boxen i sig väger upp den dåliga fjärren......

Snabbknapp för att komma till videofilerna är knappen till höger om "menu".

Jo, men trycker jag på den så kommer jag till mina inspelade program. I.o.f.s. kanske det går att kravla vidare därifrån i filsystemet till min nätverksdisk. Men det hade varit lite smidigare att komma direkt till mediaspelaren och rätt bibliotek.

Men det går säkert att mappa om nån knapp om man skulle vilja det. Jag känner att jag får sätta mig ner någon dag och läsa OpenPLI wiki för att få lite mer kött på benen... ;)

cyborgpunte
2012-10-14, 15:53
det går att ändra startmapp, om vi pratar mediaplayern som följer med.
Vet dock inte hur det yttrar sig om inte monteringen är tillgänglig, typ om den defaultar till movie på din HD då.

Lizzard
2012-10-17, 20:00
Enigma2 som mediaspelare är tyvärr ingen höjdare, E2 är primärt byggt från grunden att vara för satelliteboxar

Ice.
2012-11-11, 10:56
Nyligen införskaffat en vu+ solo. Testa plug in mediaplayer, och den fixar fint de filer jag matade den med. mkv, divx osv. Men fick däremot inget ljud.
Hdmi till TV och optisk ljudkabel ut fån boxen till extern ljudkälla.
Har letat runt i menyer men finner ingen inställning som fixar "problemet"
Nåt bra tips?

Ice.
2012-11-15, 10:31
Nyligen införskaffat en vu+ solo. Testa plug in mediaplayer, och den fixar fint de filer jag matade den med. mkv, divx osv. Men fick däremot inget ljud.
Hdmi till TV och optisk ljudkabel ut fån boxen till extern ljudkälla.
Har letat runt i menyer men finner ingen inställning som fixar "problemet"
Nåt bra tips?


FIXAT!
En reboot fixade problemet. Nu fungerar film, text & ljud. Mycket smidigt måste jag säga.