handdator

Visa fullständig version : Problem med tuner (bild) samt grundläggande newbie frågor - hjälp önskas!



stenofsweden
2012-10-14, 08:39
Hej,

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara några grundläggande fakta för mig...

Om man har följande uppsättning:
Nordenparabol-paket med 2st LNB Twin samt 2st 2/1 Switchar (vi kan döpa dessa till LNB1 och LNB2 samt Switch1 och Switch2)
Från LNB1 (höger på parabolen sett framifrån) går en kabel till Switch1 ingång 1 samt en kabel till Switch2 ingång 1
Från LNB2 (vänster på parabolen sett framifrån) går en kabel till Switch1 ingång 2 samt en kabel till Switch2 ingång 2
Ut från Switcharna går sedan 2st kablar till min VU+ Duo.

När jag nu går in i satfinder på boxen så har jag:
Usel kvalitet på Tuner A (SNR pendlar mellan 0% ena stunden och 70% i andra. Men även när den är uppe i 70-80% så får jag ändå "tjänsten kunde inte hittas, kontrollera tunerinställningarna")
Full styrka på Tuner B (SNR 100%, AGC 99% BER 0)
Jag har alltså bild på Thor (CD) med inte på Astra (VIA)

Det jag blir konfunderad över är beteckningen "Tuner" i Satfinder i boxen...
Om man med tuner menar LNB så är det troligtvis en inställning av parabolen. Men om med Tuner menar tuners i själva boxen så fattar jag inte. En tuner i boxen har ju signal från både LNB1 och LNB2, då borde ju signalen vara densamma på både Tuner A och Tuner B... eller?

Det märkliga är att allt fungerade första dygnet, så inkopplingarna är ju rätt.
Jag har nya kvalitetsswitchar samt nya LNB och fräscha kablar.

Är det en inställning i boxen kanske?

Stort tack för input, och sorry för ett tämligen rörigt inlägg....

atomized
2012-10-14, 08:59
Med "Tuner" menas tuner i boxen. Kanske har du fel i ena nedledningen? Prova att skifta anslutningarna bak på boxen för att se om felet flyttar sig till den andra tunern.

rimsa80
2012-12-25, 18:39
Lånar tråden lite. De nya boxarna typ vu+duo med dubbla tuner, ska man ha kabel till dem bägge tunarna ? Varför i så fal? Är det för att kunna se en kanal och spela in en annan? Eller kan man ha en dvb-s och en dvb-c/t. Har inte en sådan box ännu. Har en skybox s12 hd.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

bello77
2012-12-27, 16:49
Satfinder som finns i boxen är inte tillförlitligt tycker jag.
Gör i stället så här. När du står på en kanal där du inte får en bild kolla vilka SNR värden du har? SNR får du fram om du trycker 2ggr på OK om du har Blackhole image och dess default skin.
Sen kan tuner configen ha ändrats av någon anledning?, kolla den. Borde vara för dig Enkelt läge, diseqc A/B. Thor på A och Astra 4,9 på B.



Hej,

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara några grundläggande fakta för mig...

Om man har följande uppsättning:
Nordenparabol-paket med 2st LNB Twin samt 2st 2/1 Switchar (vi kan döpa dessa till LNB1 och LNB2 samt Switch1 och Switch2)
Från LNB1 (höger på parabolen sett framifrån) går en kabel till Switch1 ingång 1 samt en kabel till Switch2 ingång 1
Från LNB2 (vänster på parabolen sett framifrån) går en kabel till Switch1 ingång 2 samt en kabel till Switch2 ingång 2
Ut från Switcharna går sedan 2st kablar till min VU+ Duo.

När jag nu går in i satfinder på boxen så har jag:
Usel kvalitet på Tuner A (SNR pendlar mellan 0% ena stunden och 70% i andra. Men även när den är uppe i 70-80% så får jag ändå "tjänsten kunde inte hittas, kontrollera tunerinställningarna")
Full styrka på Tuner B (SNR 100%, AGC 99% BER 0)
Jag har alltså bild på Thor (CD) med inte på Astra (VIA)

Det jag blir konfunderad över är beteckningen "Tuner" i Satfinder i boxen...
Om man med tuner menar LNB så är det troligtvis en inställning av parabolen. Men om med Tuner menar tuners i själva boxen så fattar jag inte. En tuner i boxen har ju signal från både LNB1 och LNB2, då borde ju signalen vara densamma på både Tuner A och Tuner B... eller?

Det märkliga är att allt fungerade första dygnet, så inkopplingarna är ju rätt.
Jag har nya kvalitetsswitchar samt nya LNB och fräscha kablar.

Är det en inställning i boxen kanske?

Stort tack för input, och sorry för ett tämligen rörigt inlägg....