handdator

Visa fullständig version : Vu+ Duo backup OpenPLI 3.0



atomized
2012-10-26, 13:26
Jag vet inte om ni redan känner till detta men jag hittade idag ett bra verktyg för att göra total backup på min Vu+ Duo som kör OpenPLI 3.0.

Verktyget heter BackupSuite och installeras enklast genom att köra följande kommando från kommandoraden i boxen (internetuppkoppling måste finnas):

opkg install enigma2-plugin-extensions-backupsuite

Efter omboot har man nu två nya val under Meny -> Plugins
Full back-up on HDD/USB
Full back-up to USB

Jag har valt det andra alternativet, att ha backuperna på ett USB-minne. USB-minnet skall vara formatterat med FAT32 och det måste finnas en fil i roten på USB-minnet som heter 'backupstick.txt' för att programmet skall skriva till USB-stickan.

När man preparerat USB-stickan så sätter man bara in den i främre USB-porten och väljer alternativet Full back-up to USB i menyn. Efter c:a 5 minuter har man en full backup på stickan. :)

Skulle man behöva återställa backupen är det bara att slå av strömmen, sätta i USB-stickan och slå på strömmen så återställs maskinen på c:a 5 minuter. ;)

På USB-stickan skapas också ett arkiv 'fullbackup_duo' med alla backuper man gjort så vill man av någon anledning backa till någon annan backup än den senaste så går det att ordna. Man får då manuellt kopiera över de filerna till mappen 'vuplus/duo'.

tobbe54
2012-10-26, 15:33
Jag vet inte om ni redan känner till detta men jag hittade idag ett bra verktyg för att göra total backup på min Vu+ Duo som kör OpenPLI 3.0.

Verktyget heter BackupSuite och installeras enklast genom att köra följande kommando från kommandoraden i boxen (internetuppkoppling måste finnas):

opkg install enigma2-plugin-extensions-backupsuite



Lät ju verkligen intressant!
Kan detta funka på en DM 500HD m Gemini, eller om det finns en variant till denna?
Annars får man väl byta till OpenPli:confused:

atomized
2012-10-26, 16:10
Jag vet faktiskt inte om det funkar på Dreambox och Gemini. Jag har ingen Dreambox att prova med. Men det borde väl finnas något liknande...?

pettan_69
2012-10-26, 16:12
Lysande!
Skall genast använda detta. Tack för tipset.....



Jag vet inte om ni redan känner till detta men jag hittade idag ett bra verktyg för att göra total backup på min Vu+ Duo som kör OpenPLI 3.0.

Verktyget heter BackupSuite och installeras enklast genom att köra följande kommando från kommandoraden i boxen (internetuppkoppling måste finnas):

opkg install enigma2-plugin-extensions-backupsuite

Efter omboot har man nu två nya val under Meny -> Plugins
Full back-up on HDD/USB
Full back-up to USB

Jag har valt det andra alternativet, att ha backuperna på ett USB-minne. USB-minnet skall vara formatterat med FAT32 och det måste finnas en fil i roten på USB-minnet som heter 'backupstick.txt' för att programmet skall skriva till USB-stickan.

När man preparerat USB-stickan så sätter man bara in den i främre USB-porten och väljer alternativet Full back-up to USB i menyn. Efter c:a 5 minuter har man en full backup på stickan. :)

Skulle man behöva återställa backupen är det bara att slå av strömmen, sätta i USB-stickan och slå på strömmen så återställs maskinen på c:a 5 minuter. ;)

På USB-stickan skapas också ett arkiv 'fullbackup_duo' med alla backuper man gjort så vill man av någon anledning backa till någon annan backup än den senaste så går det att ordna. Man får då manuellt kopiera över de filerna till mappen 'vuplus/duo'.

stenen
2013-08-20, 09:12
Jag vet inte om ni redan känner till detta men jag hittade idag ett bra verktyg för att göra total backup på min Vu+ Duo som kör OpenPLI 3.0.

Verktyget heter BackupSuite och installeras enklast genom att köra följande kommando från kommandoraden i boxen (internetuppkoppling måste finnas):

opkg install enigma2-plugin-extensions-backupsuite

Efter omboot har man nu två nya val under Meny -> Plugins
Full back-up on HDD/USB
Full back-up to USB

Jag har valt det andra alternativet, att ha backuperna på ett USB-minne. USB-minnet skall vara formatterat med FAT32 och det måste finnas en fil i roten på USB-minnet som heter 'backupstick.txt' för att programmet skall skriva till USB-stickan.

När man preparerat USB-stickan så sätter man bara in den i främre USB-porten och väljer alternativet Full back-up to USB i menyn. Efter c:a 5 minuter har man en full backup på stickan. :)

Skulle man behöva återställa backupen är det bara att slå av strömmen, sätta i USB-stickan och slå på strömmen så återställs maskinen på c:a 5 minuter. ;)

På USB-stickan skapas också ett arkiv 'fullbackup_duo' med alla backuper man gjort så vill man av någon anledning backa till någon annan backup än den senaste så går det att ordna. Man får då manuellt kopiera över de filerna till mappen 'vuplus/duo'.

Kan någon hjälpa en Färsking var man hittar kommandoraden

atomized
2013-08-20, 12:16
Du får logga in på din Vu+ Duo med telnet.
Kör du Windows är det bästa att skaffa ett program som heter Putty http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
Ladda hem putty.exe lägg den i en mapp på datorn och skapa en genväg till skrivbordet.
Ta reda på vilken IP-adress din Vu+ har.
Starta Putty skriv IP-adressen i rutan, markera Telnet på raden under och klicka på Open längst ner.

Du får upp en inloggningsruta, logga in som root (utan lösenord).
Sedan står du på kommandoraden i boxen. :)

ricki
2013-08-20, 15:55
Det finns under plugins att ladda ner, du behöver inte använda Putty eller liknande prog.

stenen
2013-08-20, 19:35
Det här blir en total backup, dvs grundinstallationen, OpenPli och hårddisken.
Går det att särskillja de olika och tex utelämna hårddisken på grund av att den kanske kräver stort lagringsutrymme.
Jag prioriterar kanallistorna och grundinställningarna som förhoppningsvis får rum på en USB som man ansluter under framluckan på boxen.

stenen
2013-08-20, 20:57
Det finns under plugins att ladda ner, du behöver inte använda Putty eller liknande prog.
Under plugin finns det en backup som läggs till hårddisken.
Vad gör den backup på, är det på grundinställningarna och OpenPli vore det fint.
Men hur gör man om man skall återställa inställningarna efter haveri.

atomized
2013-08-20, 21:41
Den backup jag talar om i denna tråden gör backup på din firmware och alla inställningar, det som finns i flashminnet i boxen. Inspelningar som du har på hårddisken tas inte med i backupen.

Den här backupen tar 7-8 min att göra och du kan återställa boxen direkt från USB-stickan ungefär lika snabbt.

ricki
2013-08-21, 07:23
Det här blir en total backup, dvs grundinstallationen, OpenPli och hårddisken.
Går det att särskillja de olika och tex utelämna hårddisken på grund av att den kanske kräver stort lagringsutrymme.
Jag prioriterar kanallistorna och grundinställningarna som förhoppningsvis får rum på en USB som man ansluter under framluckan på boxen.

Full back up on HDD/USB fungerar exact som atomized beskriver.