handdator

Visa fullständig version : vilken box



annika
2012-10-26, 21:39
hejsan alla
Jag har 2 frågor bara:

1. Vilken box skall man välja mellan miraclebox 6+ hd eller dreambox 500hd?

2. Skall man ha en 70-80 cm tallrik eller en 100x100 tallrik?

mvh

nicolito
2012-10-26, 22:19
Hej Annika!

1, Dreamboxen har nog bättre support så satsa på den

2, det vore lättare att svara på den frågan om du berättar vilken satellit du vill ta in och vart i sverige du bor.

atomized
2012-10-26, 22:22
1. Smaken är olika och ekonomin spelar en viss roll. Jag hade dock valt att satsa den extra tudenlappen och köpa en Dreambox 500HD. Anledningen är att mjukvaran är så mycket bättre på Dreambox OCH man kan vara säker på att den kommer att fortsätta utvecklas och buggar kommer att fixas. Erfarenheten har visat att konkurrerande/billigare fabrikat nästan alltid stagnerar i utvecklingen av mjukvaran efter något år...
Vill du ha ett billigare alternativ till Dreambox skulle jag istället rekommendera någon Vu+ modell som i princip kör samma mjukvara som Dreambox.

2. Det beror på din geografiska position och hur säker du vill vara att få bild även vid täta åskmoln eller tunga snöfall som dämpar signalen. Bor man i Södra Sverige så räcker en 70-80 cm tallrik ganska bra. Vill man ha lite extra signalstyrka eller bor längre norrut så är 100cm ett bättre val.

surmac
2012-10-27, 09:40
1. Jag har haft en gammal dm500 med comhem under många år och jag har alldeles nyss gett mig in i parabolvärlden. Jag valde en VU+ Ultima box som jag kör OpenPli 3.0 på vilken jag än så länge är supernöjd med. Denna box har möjlighet till 3st tuners och jag förstår att det inte är något som alla har behov för men jag förutsätter att VU+ enklare boxar är precis lika kompetenta. Jag var också inne på en miraclebox men jag valde tillslut VU+ pga dom precis som atomized skrev är rätt lika Dreambox i mjukvaran fast enligt mig mer prisvärda.

2. När det gäller parabol så köpte jag clas ohlsons paket med en 65cm. Det skall sägas att jag bor i sundsvallsområdet... Jag höll på att bli tokig med inställningen av denna, det var helt omöjligt att få in bra signalstyrka på både Astra(viasat) & Thor(Canal Digital). Det slutade med att jag lämnade tillbaka allt och köpte en 80cm och efter 30min var allt injusterat/inställt och klart. Jag har nu klockren mottagning på alla kanaler (även HD) även vid snöfall (jo det snöade faktiskt ordentligt igår). Mao så välj inte för liten parabol det ställer bara till med problem... satsa även på bra kvalitet rakt igenom: tallrik, fäste, LNB, diseq, kablar...

Lycka till!

annika
2012-10-27, 19:32
tackar alla för dessa svar.
Jag har valt dreambox 500 HD och i det paketet följde det med en tallrik (med en massa hål i för vinden som går rakt igenom på båda håll) på 100x100. Jag bor i Kristianstad, Skåne, och skall ha 4 st microhuvud ( Thor, Astra, Hotbird och Sirius) och ingen motor.
Jag hoppas (och tror) att detta räcker mer än väl till mig, eller vad säger Ni som kan detta och har haft detta ett (bra) tag?

PS. Kan tillägga att ALLT gick på 3.700:-
Box: 2200:-
Tallrik; 450:-
Switch (HD): 150:.
Huvud 4 st (HD): 600:-
Kabel+kontakter: 300:-

Bra pris, eller?

mvh

atomized
2012-10-27, 20:46
Låter som ett bra pris.
Fast jag misstänker att du inte fick en äkta Dreambox för det priset? Det lägsta priset jag sett på en äkta DM500HD är runt 3000:-

Annars verkar paketet OK och skall nog räcka till dina syften.

annika
2012-10-27, 20:50
tror jag med, Äkta vara kopstar ju mer än så, men garantin är viktig. Strular den - lämna tillbaks

mvh

atomized
2012-10-27, 20:58
Det enda att tänka på är att om du ska flasha om Dreamboxen och det är en klon (=ej äkta) så måste man kolla noga vilken image man kör in som passar till den versionen av box man har.
Jag är tyvärr inte expert på det där själv eftersom jag inte kör Dreambox, men det finns många andra i forumet som kan det. :)

annika
2012-10-28, 09:48
ja, det är ju viktigt. Men han som jag köpt sakerna av arbetar i en parabol affär så man kan ju hoppas att det funkar, och det gör det säkert.

mvh

razorx
2012-10-28, 11:16
Funkar gör det säkert, men han borde ha upplyst dig att det är en klon.

annika
2012-11-03, 21:19
vi har köpt en Sunray DM 500 Hd
Nu till saken, Vår granne var inne i konfigurationen och kollade, och fick se att killen i parabol affären lagt in flashen för Dreambox 500 Hd i Sunray boxen. Plus att han sa att vi fick ta denna istället för Dreambox får ej säljas i Sverige. Min granne sa att det är bullshit eftersom det finns Dreambox 500 Hd att köpa. Blev fundersam och ringde upp killen och frågade varför han lagt in denna flash och han sa att så gör man.
Men han kunde ju iså fall sagt, när vi beställde Dreambox, att den inte säljs utan vi får då ta t ex Sunray. Då hade vi haft ett ärligt val ialla fall. Så vi lämnade tillbaks Sunray boxen och fick pengarna (2200:-) tillbaks. Nu har vi hittat denna Dreambox 500 Hd istället;

http://www.dm800.eu/dreambox-dm500hd-satellite-receiver-p-50.html.

Denna känns mera "riktig" om man säger så. Eller vad säger Ni som kan/vet mera?

mvh

Vad säger ni som kan detta.

atomized
2012-11-04, 01:17
dm800.eu säljer garanterat kloner och inte äkta Dreambox. Dessutom är det ett företag som sysslar med illegal kortdelning och därför tycker inte jag att man bör stödja dem.

Beträffande "riktigheten" så är en Sunray likvärdig med någon annan Dreambox klon. Klontillverkarna har börjat kalla sina senaste produkter för Sunray för att undvika problem i en del länder som har hård lagstiftning mot piratkopior. Innanmätet i en Sunray är dock identiskt med en Dreambox-klon.

Vill du ha en äkta DM500HD så ligger priserna runt 3000:-.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=567642

annika
2012-11-04, 10:24
japp, atomized det är sant att dom kostar 3000:- för en riktig. Men jag menar bara att jag betalar hellre 1.300:- inkl. frakt för denna dreambox dm 500 hd istället för att betala 2200:- för en sunray. Även om innanmätet är samma så sparar jag ju runt 800:- och det är ju inte fy skam, kan jag tycka.
Det som jag blev mest irriterad över var ju att han inte sa detta INNAN vi beställde så vi hade kunnat kolla upp saker och ting. Tycker bara inte att man är riktigt ärlig när man gör så, men jag kan ju vara överkänslig också. Men vi ska sätta upp tallriken idag men min granne sa att det kan bli lite jobbigt att hitta signalerna när vi har 4 st huvud. Han har bara ett huvud och en motor. Jag vet inte om det är så jobbigt som han säger, men eftersom han pillar med detta så tror jag han ju. Finns det ngt guide eller liknande där man kan läsa hur och vilket huvud man börjar med? Eller det är bara att testa sig fram?

Tack alla

atomized
2012-11-04, 11:47
Du kan säkert hitta några guider hur man ställer in en parabol ifall du googlar lite, t.ex. denna:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-satellit-tv/installation-av-parabol

Det är som allt annat, har man inte gjort det innan så kan det verka knepigt. Har man gjort det några gånger är det lättare.

Leatherface
2012-11-04, 13:37
Skulle hellre beställt en äkta DM500HD från Tyskland då där man får den för 2300-2400:- som är ungefär samma pris på boxen.

annika
2012-11-04, 15:30
tack, atomized. Ska testa lite och se hur det går. Har ju en duktig granne så jag får lära av honom. Annars får man väl fixa en en riktig snubbe. Ska nog köpa en test finder och se hur den funkar,

annika
2012-11-04, 15:31
ok, leatherface. Man skall kanske kolla upp det då.
Tack

annika
2012-11-08, 19:47
Nu har vi äntligen köpt/beställt en box. Det stod mellan dreambox dm 500 HD eller en dreambox dm 800 HD. Första valet har ju varit en 500 HD men hittade en kille i Uppsala som sålde en ny 800 HD (klon) för 1.400:-, flashad med Gemini, så det blev den. Garanti i 1 år och han var jätte trevlig.
Han köper dessa (troligtvis från Kina) och sålde den för 1400:-. Hoppas att det var en bra affär och ett bra val, eller vad säger Ni?

Vi tar den genom Blockets blocketpaket (man får kolla varan i 24h innan man betalar så att ingen blir lurad) och det tycker jag är bra för bådas skull.

Mvh

matkoh
2012-11-09, 05:08
Hmmmm.

Den boxen är urgammal, och desutom en klon, som garanterat inte kommer att funka till 100%. Dessutom är Gemini en mycket gammal image. Så tack men nej tack, det är mitt råd.

annika
2012-11-09, 18:05
ok, matkoh. Tackar för det. Men SÅ gammal är den väl ändå inte, eller?
Någon annan som är av samma åsikt eller kan säga något mera INNAN jag bestämmer mig?

mvh

Mal E Volent
2012-11-09, 19:40
ok, matkoh. Tackar för det. Men SÅ gammal är den väl ändå inte, eller?
Någon annan som är av samma åsikt eller kan säga något mera INNAN jag bestämmer mig?

mvh

Den är gammal...:thumbdown:
Jfrt med 800 SE är den trött!
Köp nåt nyare och skippa klonbox, mer problem än billigare.

Not sent from an IThing?

Castro
2012-11-18, 20:13
Dom där 800 kronorna kommer du förmodligen tycka att det var värt o lägga till för att få original. Det är inte säkert att man märker skillnad mellan klonen och original men det är lite mer jobb, tex att man måste hitta speciella mjukvaruprogram. Så mitt råd är att köpa en original 500 hd. Det kommer du förmodligen tjäna på i längden

Castro
2012-11-18, 20:13
då har du dessutom en trolig återförsäljare ifall något skulle bli fel. samt bättre lev.tider

penta77
2012-11-19, 12:36
Bildbehandlingsmässigt så är processor STi 7110 450mhz som sitter i Fortisboxarna bättre än DM800/800SE