handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Trasig dm500?



bifurkation
2012-11-02, 19:44
Hej!
Min dm500 slutade plötsligt att fungera, nätverkslampan inne i boxen lyser när kabel är kopplad och dioden på framsidan lyser när "strömmen" är på.
Men den visar ingen bild på tvn, tar inget IP och svarar inte på RS232-porten via Dreamup, jag har testat med flera olika strömkällor.
Finns det något mer jag kan göra eller testa?

Om det är någon hårdvarudel som är trasig, vilken skulle det kunna vara så kanske jag kan plocka delar från en annan box...

Några förslag?

Skickat från min MK16i via Tapatalk 2

Cabron
2012-11-02, 20:42
samma sak här ingen IP...kan inte göra nåt

viairdeto
2012-11-02, 22:28
När man inte kan flasha om boxen, då är det svårt.
Har haft en sådan box på service hos mig, den var inte lätt att handskas med, men det visade sig vara något som var löst under processorn.
När jag satte in strömsladden, så tryckte jag lite på kretskortet, på kortläsaren, då verkade boxen komma till liv och när man släppte den så dog skiten. Som enda, temporär lösning, var att vi satte in en träkloss, under locket, som tryckte på kortet och boxen kunde vara igång. Han har kört så i ett par år nu, om han inte skaffat någon HD-box i dagsläget, vad vet jag.

När boxen inte får IP-adress, men den fungerar för övrigt, så är det "bara" att byta nätverkschipet, men det kräver lite proffesionell utrustning, lödkolv med minst 0.2mm spets, samt mikroskåp. Sådana kretsar finns att köpa på bl.a. Ebay och heter ASIX AX88796LF.
Paddarna under lossar ganska lätt och man får inte värma kortet för länge. Lägg ut sådana jobb till professionella lödare, som vet vad de gör, eller köp ny box.

majstor
2012-11-04, 15:59
Det är sällan du behöver att byta nätverkschipet, byt i stället elko C65

-capacitor C65 (33uF/16V)byt ut med 220uF/16V Low Impedance/ESR type.
-Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C17. Akta polaritet
-Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C23. Akta polaritet1424

bifurkation
2012-11-04, 21:56
Det är sällan du behöver att byta nätverkschipet, byt i stället elko C65

-capacitor C65 (33uF/16V)byt ut med 220uF/16V Low Impedance/ESR type.
-Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C17. Akta polaritet
-Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C23. Akta polaritet1424

Rekommenderar du mig att göra detta i mitt specifika fall eller i största allmänhet när boxens nätverk inte funkar ?

Skickat från min MK16i via Tapatalk 2

majstor
2012-11-05, 17:07
När boxens nätverk inte funkar.

majstor
2012-11-05, 19:26
Hej!

Finns det något mer jag kan göra eller testa?



Några förslag?



Testa säkring F70 /gröna komponent/142512V på båda sidor F70.

viairdeto
2012-11-05, 22:47
@majstor
Byta/lägga till kondensatorer brukar hjälpa när man har problem att streama eller ifall det går långsamt via FTP. Jag har haft dessa problem på en av mina. Kompisens däremot, som jag hade hemma på service, där hjälpte det inte med byta av kondensatorer, eller lägga till tantaler. Man kunde dessutom känna på kretsen, efter 1-2 minuter, den blev ganska varm, och när vi jämförde med min box, som har varit igång sedan antiken, så var motsvarande IC-krets kall. Sedan, genom att byta ASIX-chipet, så återfick boxen sin förmåga att begära IP-adress. Kompisen fick även problem med sin DM500HD, den hade garanti kvar och så fick han en ny ifrån butiken, men 500:an hade inga sådana garantier (det är då man ringer till sina kompisar, eller dricka öl ! :) . Troligtvis var blixten på besök hemma hos honom, även om skadan inte syndes orderntligt. Hur stor är sannolikheten annars att båda boxarna inte får någon IP-adress?

Gällande säkring F70 som du visar på bild, så gäller detta spänning till TUNER och har inget med nätverket att göra. Den behöver man sällan byta ut, även vid en kortslutning av antenn-kabeln. Det enda som behövs är att göra apparaten strömlös i minst 20sekunder, eftersom det är en elektronisk säkring. Det räcker alltså inte att enbart stänga av o sätta på den efter några sekunder.

Det första du skall göra är att prova boxen hemma hos någon annan, så att du ser att den inte får IP-adress där heller. Prova även att flasha om hos den personen, men dennes kablage, inte med dina, bara för att utesluta "skit-bakom-spakarna-fel"

Skulle rekommendera att du känner av ifall temperaturen är varm på ASIX-kretsen. Byt stora elektrolyten som ett första steg. Fungerar inte det, byt IC-krets, men det är inget att rekommendera ifall man inte vet hur.
Att inte du inte kan kommunicera med RSR232 porten, kan vara ett två saker : antingen har någon vänt på kabel som går till RS232-kretsen, eller så kan det hända att även MAX232 kretsen (eller motsvarande) har pajat.
Lycka till

majstor
2012-11-06, 01:27
Nör det gäller blixtar som kommer via nätkabel, håler jag med dig, att
ASIX-chipet kan bli ferstörd /i detta fall, om man använder F70 som mätpunkt spänningsvärde är då 10.2VDC/, men i flesta fall hadlar det om torra elektolyter. På denna modellen DM500 /på bilden/ räcker det att löda ett elko på 1000uF och boxen efteråt normalt upprättar en nätverkanslutning



"http://www.comhit.net/images/misc/quote_icon.png Ursprungligen postat av bifurkation

Finns det något mer jag kan göra eller testa?"

Som du ser bifurkation fågar: vad nu ? Jag trodde att det betyder att vi ska guida honom steg för steg i trouble shooting. F70 ät bra mätpunkt att fastställa riktiga 12VDC i boxen /om det är par Volt mindre då vet vi redan något/, sedan är det mätpunkt F71 5VDC....3.3VDC...1.8VDC osv.

ghaster
2013-11-24, 14:22
När boxen inte får IP-adress, men den fungerar för övrigt, så är det "bara" att byta nätverkschipet, men det kräver lite proffesionell utrustning, lödkolv med minst 0.2mm spets, samt mikroskåp. Sådana kretsar finns att köpa på bl.a. Ebay och heter ASIX AX88796LF.
Paddarna under lossar ganska lätt och man får inte värma kortet för länge. Lägg ut sådana jobb till professionella lödare, som vet vad de gör, eller köp ny box.


Det är sällan du behöver att byta nätverkschipet, byt i stället elko C65

-capacitor C65 (33uF/16V)byt ut med 220uF/16V Low Impedance/ESR type.
-Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C17. Akta polaritet
-Löd 4,7 uF/16V TENTAL! parallelt med C23. Akta polaritet1424

Återupplivar denna tråden istället för att starta upp en ny.

Misstänker att mitt problem är snarlikt som ursprunglige TS, då jag har en DM500T som tidigare fungerat fint men som nu börjat tappa nätverksanslutningen (DM500 med nätverksproblem (http://www.comhit.net/showthread.php/33946-DM500-med-nätverksproblem)).

Undrar därför också om det går att löda bort nödvändiga komponenter från en dm500s som jag har (som är skadad på annat vis) och använda för att ersätta de delar som kan tänkas vara skadade på min dm500t.

Har själv ingen specifik kunskap i precisionslödning men jag kan tänka mig att att jag har en eller två på jobbet som kan hjälpa till om jag kan förklara lite vad jag behöver hjälp med.

Så funderingen är ju lite om det "bara" är att löda bort de aktuella delarna och byta ut?
:)

atomized
2013-11-24, 15:25
Eftersom kondensatorer åldras och torkar ut så hade jag köpt nya kondensatorer istället för att flytta över dem från en gammal box. De kostar inte mycket att köpa heller.
Däremot om själva nätverkschipet behöver bytas kan det vara idé att ta det från den gamla boxen. Fast det är inget lödjobb jag skulle ge mig in på. Och då har jag ändå lött ganska mycket i mina dagar. Men kan du få hjälp av folk som är vana att löda ytmonterat så fixar de det nog.

Men som sagt, prova att byta kondensatorerna mot nya först och se var du hamnar.

bifurkation
2013-11-24, 19:27
Jag kan ju bara lägga till, i egenskap av trådstartare, att jag fick igång min box med DreamUP.

Jag testade med en "riktigt" COM-kabel och "riktigt" COM-port på en annan dator.
Min USB-> RS232 verkade inte komma överens med DreamUP.

Men efter omflashning funkar allt som vanligt.

bifurkation
2013-11-24, 19:28
Jag kan ju bara lägga till, i egenskap av trådstartare, att jag fick igång min box med DreamUP.

Jag testade med en "riktigt" COM-kabel och "riktigt" COM-port på en annan dator.
Min USB-> RS232 verkade inte komma överens med DreamUP.

Men efter omflashning funkar allt som vanligt.

juggeswe
2014-11-20, 16:38
Undrar om jag skriver på rätt ställe nu ;-)

Jag har en Vu+Duo som slutat fungera för mig min sambo ringde en dag på jobbet och sa att det kom rök från den och sen funka den inte mer.
1 om jag ska felsöka den vad ska jag titta efter ?
2 Är det värt att fundera på att laga den ?
3 Är det möjligt nån vill köpa och ta delar från ?
4 Är det tippen som gäller ?

Kan nämna att hon behövde el uttaget för att dammsuga :-( och drog ut nätsladden och stoppade in det i ett annat uttag som är bredvid utan att först stänga av boxen
det var då den rök säger hon.

_com_bort_
2014-11-20, 17:02
Din sambo glömde berätta att hon hällde lite vatten i boxen (när hon vattnade blommor) innan hon satte i den i det andra uttaget ;)

atomized
2014-11-20, 18:06
Ett vanligt fel på Vu+ Duo är att en kondensator som heter C807 ger upp. Det är den som är inringad på bilden. Titta på den och alla andra liknande burkar och se om någon av dem buktar ut eller har läckt. Kolla också om du kan se något annat som verkar bränt på kretskorten.

http://www.retrowiki.es/rw10/e107_files/public/1348559433_196_FT0_dsc04367.jpg

Edit:
Om länken inte funkar så skickar jag med bilden här i lägre upplösning:

macuser
2014-11-21, 17:18
3 Är det möjligt nån vill köpa och ta delar från ?
Jag skulle kunna tänka mig att betala en slant för reservdelar

juggeswe
2014-11-22, 11:05
Jag kan titta lite närmare på den men är någon intresserad av att köpa den som den är just nu ge mig ett bud.
Annars blir det nog efter alla helger som kommer att titta lite närmare på den sen.
Har ingen brådska eftersom när den sluta funka så blev det en Vu+Solo2 :-) jäkla va gött den går !

juggeswe
2014-11-22, 11:07
hmmm får det här på skämen när jag klicka på bild länken ...

You don't have permission to access /rw10/e107_files/public/1348559433_196_FT0_dsc04367.jpg on this server

juggeswe
2014-11-22, 11:08
Din sambo glömde berätta att hon hällde lite vatten i boxen (när hon vattnade blommor) innan hon satte i den i det andra uttaget ;)

Hahaha njaaa ..öppnade den o det såg torrt ut ....precis som kärringa brukar va ;-)

nyburgare
2014-11-22, 11:28
Finns bara ett förslag då. Även om det blir dyrt, byt kärring så behövs ingen box. Lycka till.

atomized
2014-11-22, 11:29
hmmm får det här på skämen när jag klicka på bild länken ...

You don't have permission to access /rw10/e107_files/public/1348559433_196_FT0_dsc04367.jpg on this server

Lustigt, för det fungerade när jag postade inlägget häromdagen.
Nåväl jag skickade med bilden i det ursprungliga inlägget här ovanför fast jag fick förminska den eftersom man inte får posta särskilt stora bilder här.

juggeswe
2014-11-23, 14:55
Finns bara ett förslag då. Även om det blir dyrt, byt kärring så behövs ingen box. Lycka till.

Hmmm tåls att fundera på ;-)

juggeswe
2014-11-23, 14:56
Lustigt, för det fungerade när jag postade inlägget häromdagen.
Nåväl jag skickade med bilden i det ursprungliga inlägget här ovanför fast jag fick förminska den eftersom man inte får posta särskilt stora bilder här.

japp men nu såg jag va jag ska titta efter :-) blir att göra det när lusten faller på . Tackar.