handdator

Visa fullständig version : Satfinder/beeper och monoblock



foppe
2012-11-23, 14:11
En snabbfråga som jag inte hittat nåt svar på. Har en standard satfinder från Classe och en parabol med singel-lnb riktad mot Astra för Viasat. Har kommit över ett Megasat Monoblock och har bara en fundering om det kommer att funka att köra satfindern med monoblocket. Den har ju inbyggd diseq... Förhoppningsvis ska det väl funka utan att rikta om, men innan jag går upp på taket så kan det ju vara bra att få reda på vad man kan stöta på för problem. ;)

elmek
2012-11-30, 10:46
Lättast är att vrida den idag mot 0,8w , sen sätta upp den nya lnb. Ändra inställningar i mottagaren och sen är det klart.

foppe
2012-11-30, 14:56
Jo, jag har förstått att det är så man bör göra. Men funkar satbeepern genom monoblocket trots inbyggd Diseqc-switch? Har en singel LNB som sitter på den nu och pekar mot Astra.

Schwede30
2012-11-30, 15:46
Ja, det skall funka.

Sätt monoblocket på rätt håll, annars får du ställa in hela parabolen.

foppe
2012-12-13, 07:17
Nöjer mig med min setup som jag har nu eftersom det är på tok för kallt och på tok för mycket snö. ;)

Har ju inte testat men det är ju bra att veta att det ska gå att köra satbeepern genom ett monoblock.

Angående monoblocket, vad är rätt håll i det här fallet? Om parabolen är riktad mot Astra, visst bör man kunna montera ett monoblock i det högra huvudet (sett stående bakom parabolen) så att det vänstra huvudet sticker ut utanför fästet? För att få in Thor vill säga.

Tänker jag rätt?

jo1
2012-12-13, 07:26
om du står bakom så stämmer det

foppe
2012-12-13, 07:32
Tackar. Bra att få det bekräftat. Antar att parabolen inte var riktigt 100% inriktad då. Innan snön kom så gjorde jag ett snabbt test med just det, och det funkade inte. Dom flesta verkar ju rekommendera att rikta parabolen mot Thor. Det kanske hade gjort skillnad.

Men allt detta får vänta till våren så det blir en Torodial T90 med ett valfritt antal huvuden bara för att det är kul att laborera med. ;)