handdator

Visa fullständig version : Netgear WNR3500L V2 fildelning skrivfel



pacmyc
2012-11-29, 19:58
Jag köpte denna router p.g.a. den har "readyshare". dvs. NAS-funktion.
Jag satte i ett 64 GB USB-minne (Transcend Jetflash 500) och delade ut som vanlig windows share (samba..?)
Detta funkade bra att par dagar, men plötsligt när jag skulle kopiera över riktigt många filer på en gång via nätverket till USB minnet så hände något.
Jag fick ej längre kontakt med routern. Jag bootade om den men utan resultat. Så fort jag tog ur USB minnet började den funka.
USB-minnet var ej läsbart i windows så jag fick formatera om minnet från linux.
Nu har jag upplevt samma problem 3 gånger och börjar tröttna.
Följande filsystem har jag testat att ha på USB-minnet: NTFS, FAT32, EXT3. Liknande resultat med alla.
Nu är frågan, vad triggar felet? Det händer alltid i samband med kopiering av mycket data på en gång.
Är det routern eller USB-minnet som jag ska misstänka i första hand?

PS. Nu vid senaste försöket körde jag FAT32 på USB-minnet.
Plötsligt i samband med kopiering av ett antal filmer från en dator(win xp) i nätverket till USB-minnet så blev det fel. Plötsligt visade windows att nätverkskatalogen innehöll ett hundratal filer, alla med namn bestående av olika tecken, samt filstorlekar på 0,5-4 GB. Jag kunde inte ta bort dessa filer.
Vid detta tillfälle kunde jag ta ut USB-minnet och läsa i windows. När USB minnet satt i datorn såg allt normalt ut. När jag sätter tillbaka minnet i routern så dyker alla de "felaktiga" filerna upp igen.
Jag tar åter igen ut minnet från routern och sätter i datorn, och så raderar jag katalogen som jag hade problem med. Tillbaka till routern med USB minnet och vipps så är problemet borta.

matkoh
2012-11-30, 05:10
Hmmmm.

Ett USB-minne är inte konstruerat för ständiga läsningar / skrvningar & det går sönder efter ett kort tag. Sätt in en USB-disk istället.

pacmyc
2012-12-01, 12:30
Jo men det borde ju fungera mer en vecka, och just att den slutar funka i samband med att jag drar över många eller stora filer på en gång är ju konstigt.

Håller på att testa med andra USB minnen (visserligen mycket mindre, 2GB-16GB) och har inte haft några problem alls en så länge så jag misstänker att kanske Transcend inte är det märke man ska satsa på i framtiden..

cyborgpunte
2012-12-01, 13:05
iofs har jag bla en 4000 med _dd-wrt_ , har inte haft några besvär alls med stora minnespinnar på den.

_com_bort_
2013-02-21, 14:38
Ett usb-minne tål nog iaf cirka 100 000 skrivningar innan det kan börja bli problem till en och samma cell då....fast det behöver ju inte ta så lång tid om man kör operativsystem på eller swapfil eller något annat med mycket skrivande.

Det låter ju som det är något problem med din router snarare?
Har du testat att köra något program (wipe disk exempelvis) som skriver över ALLA celler i hela minnet för att på något vis verkligen rensa det?
Skulle ju kunna tänkas annars när det inte går att ändra tillståndet på celler längre att det som legat där förut framträder...

MVH


Hmmmm.

Ett USB-minne är inte konstruerat för ständiga läsningar / skrvningar & det går sönder efter ett kort tag. Sätt in en USB-disk istället.

pacmyc
2013-03-15, 22:32
Jag stoppade i en extern 2.5 disk istället och den har funkat perfekt i 1,5 månad nu.
USB-minnet fick jag utbytt till ett nytt av Pixmania.. Nu är bara frågan vad man ska använda ett 64 GB USB minne till :)