handdator

Visa fullständig version : Frågor på problemställningar MythTv och sasc-ng



Erik-NA
2012-12-01, 18:26
Håller på att utforska MythTv. Har inte kommit långt med tanke på hur många inställningar det finns.

I vilket fall som helst. När jag kollar på LiveTV med Mythfrontend hackar bilden till då och då. Bilden tappar liksom sync under delar av en sekund. Jag har en känsla av att det kan bero på sasc-ng som får någon buffer full? Finns det någon parameter till sasc-ng där man kan öka bufferten (eller något sådant)?

Erik-NA
2012-12-01, 18:44
Svarar mig själv. Lägger man till parameter -b så kan man ställa bufferten. Jag provade med -b 16M och då minskade delar av problemet.

Man kan max sätta den till 20M.

Fortfarande är det problem med lagg då och då. Provade att trycka på A för att minska uppspelningshastigheten och vid 0.85 verkar problemet förvinna. Dock verkar parametern nollställas varje gång man byter kanal etc?

Plow
2012-12-01, 19:26
Japp kör också med --buffer 16M som parameter

Plow
2012-12-01, 21:25
man kan ändra i koden till sasc för att få mer buffert...
Att det hackar till ibland och vill buffra kan bero på dålig signal med...
Kan också vara inställningar till ljudet
Kör iaf med dessa parametarar "--daemon --cam-budget --sid-allpid --sid-nocache --buffer 16M"

Testa att starta myththv i ett fönster: myhthfrontend --geometry 800x600 då kan du läsa av i realtid när det hackar till...

och du använder HW-decoders för att fixa skala mm

Erik-NA
2012-12-02, 07:35
Jag laddade ned en inspelning via ssh och provade att kika på den i VLC och där laggade det också. Därmed tolkar jag detta som ett backendproblem. I frontend kör jag med HW-decoding mha VDPAU

Skillnaden mot dig Plow är att jag inte har med "--deamon" i konfen, jag startar sasc-ng med ett skript.

Skall även kolla upp detta med signalkvalité. I mythfrontend finns det en funktion för att visa teknisk info om avkodning, signalkvalité etc. Slog på den för någon dag sedan, missade dock att notera hur jag gjorde det...

Erik-NA
2012-12-02, 08:46
Noterar även att problemet med "laggning" sker på HD-kanaler. På SD-kanaler har jag inte noterat något "lagg".

Plow
2012-12-02, 09:05
Jag startar också via ett script..

Kan du öka ringbuffer ? snabbare disk i backend

Erik-NA
2012-12-02, 09:14
Ringbuffer är omkonfat till 18400, dubblerade det igår. Skall kanske öka ännu mer? Använder två Asrock frontends och om båda kollar på HD så är det kanske bra att ha den högt satt?

Har annars en SSD-disk för operativet och en 3TB RAID-5 array med Haupaugge RAID-kort i backend.
Flyttade "default storage group" till raid5-arrayen häromdagen. Skall nog lägga tillbaka RealTv-mappen till SSD:n för ökad hastiget.

Tack för alla tips, det uppskattas enormt!!

Plow
2012-12-02, 12:09
Kan ju vara oscam som strular också...

Erik-NA
2012-12-02, 15:13
Har nu dubblerat ringbuffer yterliggare till 36800, utan positivt resultat. (Inget swap)

Kollade lite i mappen livetv och där fanns det nu 80GB "temp-inspelat" data, så den går inte att flytta till SSD utan vidare då det är för mycket data. Går det att begränsa hur stor liveTv-mappen får vara?

Gällande oscam så får jag lite fel i loggen då och då, den hittar inte alla efterfrågade program. Svårt att se om det är det som är problemet.

Erik-NA
2012-12-02, 15:46
kollat lite i loggen på mythbackend och där står följande "I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/storage/mythtv/livetv/5204_20121202153841.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available"

Skall nog försöka flytta tillbaka default storage.

Plow
2012-12-02, 16:24
Du kan radera livetv inspelningarna från mythweb.
Kan ju vara så jävligt att du har fel på din ssd. Boota med någon bootcd och gör en surface scan...

Erik-NA
2012-12-02, 18:14
Grejjen är att liveTv sparade på Raid5-arrayen. Provade att flytta över dem till SSD:n och då försvann felet inledningsvis. Dock fick jag andra fel som förmodligen skapade lagg.

mythlogserver: mythbackend[2612]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/var/lib/mythtv/livetv/5204_20121202173145.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available

Har en extra SSD som jag nu provat som storage group och nu verkar problemet vara minimerat, även om felet i loggen kvarstår och att det laggar lite ibland. Problemet uppstår bara på HD-kanaler då bithastigheten är som störst. Undrar hur jag kan undvika det? Det bör inte vara själva disken, det måste vara något annat IO-problem, frågan är bara vad och vad jag kan göra?

CPU är inte speciellt belastad. Sasc-ng drar ca 15% CPU för att avkoda två HD-kanaler samtidigt.

Plow
2012-12-02, 20:00
Kan det vara filsystemet ? Jag kör xfs...
kör iotop när du spelar in för att kolla io
Atop är också bra

Erik-NA
2012-12-02, 20:18
Läser man feltexten så kan man tro att det beror på att HD-ringbuffer size är för stor? "Waited 0.5 seconds for data become available..."
Skall prova att ställa ned den till 4700.

Dessutom har man gjort om implementationen efter MythTv 0.19. Det är inte längre någon ringbuffer, utan liveTv hanteras som en inspelning. Därmed kan man fundera över vad parametern har för ny betydelse? Är det så att data buffras i RAM innan det skickas till hårddisken?

iotop visar att mythbackend skriver med ca 1500 K/s per adapter (en instans per adapter). Läsaktiviteten är i princip noll.

Erik-NA
2012-12-02, 20:54
Läser här: http://code.mythtv.org/trac/ticket/10428

The commit has been committed to master/pre0.26, and it will therefore at least be part of the soon-to-be-released MythTV 0.26. The commit might be backported to 0.25-fixes, if so, you'll see the 0.25-fixes commit here and you should be able to pick it up from the Mythbuntu autobuilds.

Frågan är om detta är en bugg i loggen, eller om det är en bugg i applikationen? Och om den påverkar min laggning? När det laggar hos mig skrivs dock felet i loggen.

Erik-NA
2012-12-02, 21:16
Fanns en relaterad bugg som också förmodligen påverkar detta: http://code.mythtv.org/trac/changeset/483e06f6b8a/mythtv
Hur som helst. Gjorde en apt-get update och uppdaterade myth både på front och backend. Det blev kanske bättre, men inte problemfritt. Problemen i loggen kvarstår, liksom laggning vid uppspelning.

Erik-NA
2012-12-02, 21:51
By the way. Såg att fenomenet kallas för "stuttering", inte laggning som jag skrivit.

Erik-NA
2012-12-03, 08:19
Bytte till XFS på SSD:n. Nu är problemet minimerat, men ändå finns det lite stuttering kvar på HD-kanalerna. Irriterande att det inte är problemfritt. :mad:

Skall undersöka signalstyrkan och se om det kan vara relaterat till kanske för låg insignal från LNB?.
Skall också undersöka vad HD-ringbuffer size har för betydelse i dagens MythTv då dokumentationen inte är uppdaterad.
Slutligen är det kanske så att detta är ett problem som inte är helt löst i den senaste utgåvan av MythTv 0.26 som Mythbuntu har i sitt PPA? Finns en hel del information att läsa om detta problem.

Mixo
2012-12-03, 15:38
har du kollat klippen i nån annan dator / media spelare så felen inte är relaterade med 50p/60p o du får mecka lite med xorg.conf o kolla lite i vdpau sektionen i mythwikin om tips
du kan ju se i mythtv om det är bitfel via meny/uppspelning/UppSpelningsinformation
/Mixo

Erik-NA
2012-12-03, 19:36
Jorå, jag har laddat ned livetv-inspelning och kollat i VLC på Windows 7 och där uppstår fenomenet också.
Stuttering sker samtidigt som jag får fel i mythbackend log:

mythlogserver: mythbackend[2612]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/var/lib/mythtv/livetv/5204_20121202173145.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available

Tack för tipset gällande uppspelningsinformation. Men den indikerar inte något fel.

Jag tycker detta luktar som ett fel i backend någonstans. Särskilt när man läser att andra har problem med MythTv 0.26 om man söker på "mythbuntu stuttering livetv" i google. Det som är oroande är att inläggen är lite gamla.

Erik-NA
2012-12-04, 09:33
Efter ett påpekande är detta nog ett problem som snarare är relaterat till inspelning än till uppspelning. Det kan stämma eftersom felmeddelandet säger att ringbuffern väntar på data.

Skall därför fokusera felsökningen på att kolla om insignalen till MythTV är störd. Det kan jag göra med mplayer. Även om det tar emot (kallt och snö på taket) så måste jag även kontrollera om parabolen är rätt inställd mot Thor, dvs maximera insignalen från LNB.
Skall även kolla om det finns nya drivrutiner till DVB-S-kortet. Det kan också bero på att DVB-S-kortet sitter i fel slot i datorn vilket påverkar interrupts då datorn är fullsmetad med ett antal nätverkskort och ett raidkort. Slutligen kan det bero på sasc-ng.

Uppslag finns det, det gäller bara att beta av dem....

En sak som jag funderar på är att efter jag ändrade att default storage-group skulle lagras på SSD:n istället för på Raid-arrayen minskade fenomenet. Det pekar på att det kanske är problem med interrrupts, dvs jag måste disponera om placeringen av korten så DVB-S-kortet får ett annat interrupt?

Som sagt, jag har en del att göra...

Mixo
2012-12-04, 10:49
cat /proc/interrupts
Ja då det är bara i HD kanalerna som felet uppkommer i så låter det som signal fel, du kan ju prova o ladda hem nåt hd klipp o använda Video pluginet för o kolla om det funkar med den. det finns även möjlighet idag att koppla ett tv kort till ett videoklipp bara för o prova oxå.

Erik-NA
2012-12-05, 14:36
Igårkväll flyttade jag runt korten så att DVB-kortet får eget interrrupt. Men tyvärr är "stutteringen" kvar. Har också sett att det är "stuttering" på SD-kanaler, dock lite.

Jag vill nog tro att detta är ett inspelningsproblem. Jag har genom diverse åtgärder minskat "stutteringen", men den är inte borta helt, det är tillräckligt mycket kvar för att vara irriterande.

Det som är kvar är att kontrollera signalkvalitén från LNB, men just nu är det snöoväder ute så det får vänta tills vädret bättrar sig.

Plow
2012-12-05, 18:56
Om du spelar upp utan att använda mythtv då? Dvs med szap och t.ex mplayer. Då kan du iaf utesluta att det är mythbackend om det rycker då med

Erik-NA
2012-12-05, 21:23
Jag provade mplayer och szap ikväll och kunde inte se någon stuttering. Men jag tyckte inte bilden uppdaterades tillräckligt ofta (och så hade jag inget ljud), så jag kan dessvärre inte utesluta något ännu.

The hunt is still on...

Plow
2012-12-05, 21:46
Testa tvheadend med. Utan sasc...

Erik-NA
2012-12-09, 21:29
Har testat tvheadend men får tyvärr inte in några HD-kanaler. Har även bytt moderkort och även CPU, och därmed också ominstallerat backend.

Har nästan betat av min lista. Det som är kvar är att justera själva parabolen för att maximera insignalen från LNB. Har nu en insignal på cirka 74% vilket är dåligt och jag hoppas att problemet beror därav. Det har varit för kallt i helgen (-18 som kallast) för att stå på det snöiga taket och fippla med sköra koaxkablar. Har skaffat ett mätinstrument på Clas Ohlson, http://www.clasohlson.com/se/Satellits%C3%B6kare/Pr384554000 för att justera in parabolen.

Erik-NA
2012-12-11, 09:49
Igårkväll stod jag på taket och försökte maximera insignalen från LNB. Kunde inte maximera mer än vad den var.
Detta får mig att fundera lite då det inte var några problem med boxarna från CD. Visst, DVB-kortet har kanske en sämre mottagardel, men det får ändå mig att bli lite misstänksam. Är det DVB-drivern eller sasc-ng?

Min startsträng till sasc-ng ser ut så här: "-j 0:4 -j 1:5 -j 2:6 -j 3:7 --cam-budget --sid-allpid --sid-nocache -d 0xf0a -b 16M --cam-dir /etc/camfiles/"

Plow startar sin sasc som deamon, det gör inte jag. Kan det påverka? Måste prova lägga till --deamon.

Är det någon som vet var parametern -d gör? Har Googlat med inte funnit något svar.

Plow
2012-12-11, 10:27
Jag ligger också kring 72-74 med mitt rutta USB-kort

Tv-korten har mycket svagare förstärkning än vanliga mottagare.
Spelar ingen roll om du kör sasc i terminalen eller som deamon...

Mixo
2012-12-11, 10:56
Med mitt tbs 6981 så ligger jag på 74% vilket verkar vara max och med mitt Tevii 470s så ligger jag på 84% och jag startar sasc-ng med en rad i rc.local
su - mythtv -c "export LD_LIBRARY_PATH=/home/mythtv/.sasc-ng/lib && cd .sasc-ng && screen -dmS scam ./sasc-ng --cam-budget -j0:3 -j1:4 -j2:5 "

/Mixo

Erik-NA
2012-12-11, 14:28
Tack för info Mixo.

Mitt TBS 6984 säger just 74% och det är kanske max för TBS-kort?

Försöker analysera det startupskript (http://www.comhit.net/showwiki.php?title=MythUbuntu+12+04+med+sasc-ng+och+Canal+Digital#SASC-NG) med ditt.

Du anger LD_LIBRARY_PATH. Jag kopierar lib-filerna till /usr/lib/ under installation av sasc-ng och därmed behöver jag inte ange LD_LIBRARY_PATH?

Jag även kör med fler växlar till sasc-ng: --sid-allpid --sid-nocache -d 0xf0a --buffer 16M

Får prova mig fram och se om det hjälper att plocka bort något.

Plow
2012-12-11, 14:44
Om det fungerar att koda av har sasc alla libs den behöver...

Erik-NA
2012-12-12, 07:53
Aktiverade loggning i sasc-ng för att kontrollera om det är något där som strular med min stuttering på HD-kanaler. Men sasc-loggen larmar inte om något onormalt när mythbackend.log larmar om "I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5104_20121212072322.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available..." i batcher med olika slumpmässiga intervall

Erik-NA
2012-12-12, 21:01
Nu kommer man till den delen av felsökningsprocessen då man börjar greppa efter halmstrån och prova saker som man tidigare inte har tänkt på, nedprioriterat, minst troligt eller uteslutit av någon anledning. Som exempel skall jag förlänga mittenledaren (kontaktera om kabeln) i koaxen eftersom jag såg att kontakterna på DVB-kortet har en lång gänga.

blippo
2012-12-13, 00:04
Pröva att dra ner loggningen på sasc. I varjefall den versionen på github synkar loggarna lite väl ambitiöst mot disk, så det tar 50-100 ms att logga en rad. Om man har mycket loggning påslagen så är det säkert möjligt att det påverkar I/O i stort att systemet fokuserar på att tt skriva några tecken till en loggfil, istället för att plöja mpeg filer...

Erik-NA
2012-12-13, 08:20
Loggning finns inte med sedan någon vecka, såg att den tar en hel del diskutrymme över tiden. Slår bara på den vid behov.
Skall gräva i detta med kablaget. Dock är det så att MythTvFrontend inte verkar visa mer än max 74% hur jag än gör. Samma fenomen har tydligen Mixo för sitt TBS-kort.

Skall även prova att söka om kanalerna en gång till. Påminner mig nämligen om att när jag sökte efter kanaler senast noterade jag att den hittade dubbla HD-kanaler på SID:ar (heter det så?) bredvid varandra, vilket jag tycker är lite mysko.

Så sasc-ng på github? https://github.com/bas-t/Sasc-ng?

Plow
2012-12-13, 10:15
Jag är lite sugen att testa någon typ av förstärkning till parran...

Plow
2012-12-14, 21:26
Du har ingen USB-lagringsenhet ansluten ? Det kan göra att du får kass I/O prestanda...

Erik-NA
2012-12-15, 07:27
Nopz. Det som går via USB är Phoenix-läsaren.

Igårkväll provade jag med att ladda ned sasc-ng från github, https://github.com/bas-t/Sasc-ng. Det är rev 570 med vdr-sasc-ng-2.6.38.patchen. Ingen ändring dock, samma fel. :(

Det som jag funderar på är om jag skall backa min TBS-driver till en äldre version och se om felet kvarstår?

En annan långsökt fundering är att jag kör sasc-ng som root, kan det ha någon betydelse när mythtv körs som användaren mythtv? Mindre troligt, men nu är mina halmstrån väldigt korta...

Var också inne på att mina frontends hade problem då SVT1 och SVT2 kör 1280x720@50 medan BBC HD kör 1920x1088@25. Problemet tycks nämligen förvärras när det är stora vita ytor i bilden så som moln etc Men det är bara ett tyckande, kan inte bekräfta det.

Om jag laddar ned en liveTV-inspelning via mythwebb och ser den lokalt på en annan dator med exempelvis VLC finns störningarna där. Det är mao minst ett inspelningsproblem.

Jag kan inte med säkerhet koppla problemet till felmeddelande i loggen "ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5104_20121215071200.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 360448 < 458752" men det känns som så. Dock uppträder stuttering ibland utan felmeddelande i mythbackendlog, vilket motsäger min känsla.

Jag börjar bli lite nyfiken på att ladda ned sourcen till MythTv och leta rätt på felmeddelande i koden och se vad det kan bero på. Är det relaterat till att det saknas information från drivern (sasc-ng) eller är det relaterat till skickandet av information till frontend?

Har nu provat att öka "ringbuffer size" till 75200 med motivet att det är HD-kanaler som råkar ut för stuttering och HD-kanaler innebär stor bandbredd, vilket kanske gör att buffern hinner bli full innan den töms? Ringbuffer size är angiven i kB vilket innebär att buffern är nu ca 77MB stor.

Som sagt, mina halmstrån börjar bli korta...

Erik-NA
2012-12-16, 07:45
Nu har jag blivit lite klokare då jag har upptäckt en del.

För det första, detta med ringbuffer-felet hittade jag ett inlägg på en e-postlista om att det endast är ett informativt fel då det står ett I framför felet i loggen. I står för info och är således inte ett fel.

För det andra, så hade jag aktiverat fine tuning för respektive kort av någon anledning. Inställningen finns i backend setup under Input connections. Efter att inaktiverat detta (default inställning) försvann i princip hela problemet. :) :) :)
Eftersom samma värden alltid visas i OSD (On Screen Display), dvs 74% signal och 4,7 S/B så fungerar nog inte den automatiska fine tuningen?

Sasc-ng har kraschat ett antal gånger efter detta och jag misstänker att det beror på att fine tuning inte är gjord? Mina misstankar om detta förstärks av att jag ibland inte får låsning på SVT1 HD och SVT2 HD.

Fine tuning kan man manuellt göra i mythweb där man redigerar kanaler. Detta kan ändras per kanal och per adapter (sourceid). Ett sätt att göra detta på är kanske att kolla i loggen och se hur ofta ringbuffer uppträder? När dessa inte uppträder har man kanske träffat rätt med fine tuning?

Har någon gjort manuell fine tuning?

Mixo
2012-12-16, 17:26
Nope inga fine tunings här iaf

Erik-NA
2012-12-16, 19:27
Jag hade aldrig i min vildaste fantasi föreställt mig hur mycket tid och energi som detta har krävt för att komma hit där jag nu står. Det har blivit många inlägg i denna tråd, många med låg relevans. Ändå hoppas jag att det kan hjälpa andra för att få igång MythTv?

Jag kan ännu inte säga att jag har en helt fungerande installation, men det är nära. Det som är kvar är främst stabilitet, dvs:

Frontend måste sluta krascha, vilket det gör ibland. Detta sker när liveTV från backend slutar tvärt, förmodligen beroende på att sasc-ng tappar signalen?
RAMbuffer-fel inträffar ibland. De måste bort. Tror det beror på sasc-ng och/eller frånvaro av (manuell) fine tuning?
Textning är default på, men jag måste ändå välja svensk undertext på en del kanaler. Det är också märkligt att MythTv inte kommer ihåg denna inställning när man senare återvänder till kanalen?
Måste optimera lagringen. Klart är att jag inte kan lagra LiveTv (och kanske också inspelningar) på min RAID-array om flera adaptrar används samtidigt (flera frontends samtidigt), vilket skapar "stuttering" i LiveTv. Anledningen är att raid-arrayen är för långsam vilket står tydligt i mythbackend logg. Detta är ännu mer påtagligt om det samtidigt sker annan diskaktivitet på arrayen. Har därför gått över till att lagra LiveTV på en SSD, vilket har löst problemet. Frågan är nu om inspelningar också måste placeras där?


Utöver detta är jag nyfiken på vad som händer när jag drar igång KVM på backend för att virtualisera minst tre olika instanser. CPU-mässigt skall inte det vara något problem eftersom MythTv med sasc-ng tar ca 10-15% CPU. Problemet kommer kanske bli IO-relaterat? Klart är att KVM-instanserna skall köras mot egen disk, företrädesvis en SSD.

Slutligen. Jag skall uppdatera Wiki-artikeln om MythTv med sasc-ng och Canal Digital med dessa erfarenheter.

atomized
2012-12-17, 01:15
Många med mig är säkert tacksamma för det gedigna jobb du lägger ner på detta! :)

Mixo
2012-12-17, 09:41
Har ju kört mythtv sen version 0.19 så har ju varit med om det mesta. Just nu har jag en 2tb som lagringsdisk och en 500gb som system, livetv och inspelningsdisk och filmer, bilder, musik på lagringsdisken utdelat via samba och xfs som filsystem och har inte upplevt några större problem.
Jag vet att version 0.25 ska ha lite problem om du kör fler frontend's med att släppa korten efter livetv avslut på en frontend ska vara bättre i 26 "inte orkat byta", o var noga med o ändra livetv ordningen på korten i mythtv-setup när du har fler frontend's så du slipper krockar mellan schemalagda inspelningar o livetv.
/Mixo

Plow
2012-12-17, 10:23
Kämpa på !!!

Erik-NA
2012-12-17, 10:37
Har ju kört mythtv sen version 0.19 så har ju varit med om det mesta. Just nu har jag en 2tb som lagringsdisk och en 500gb som system, livetv och inspelningsdisk o:rolleyes:ch filmer, bilder, musik på lagringsdisken utdelat via samba och xfs som filsystem och har inte upplevt några större problem.
Jag vet att version 0.25 ska ha lite problem om du kör fler frontend's med att släppa korten efter livetv avslut på en frontend ska vara bättre i 26 "inte orkat byta", o var noga med o ändra livetv ordningen på korten i mythtv-setup när du har fler frontend's så du slipper krockar mellan schemalagda inspelningar o livetv.
/Mixo

Jag funderar på att skaffa en stor singledisk för att lagra inspelningar på. Det finns ingen anledning att offra utrymme på min raid-array för inspelningar.
Om jag börjar med att skaffa en större single lagringsdisk kan jag även prova att lagra liveTv på den. Problemet med att använda raid-arrayen uppstår när man tittar på HD på flera frontends samtidigt. Accesstiden blev för långsam då det tar tid att skriva till en raid5-array vilket resulterade att det i mythbackend-logg stod att den väntade på att skriva till hårddisken. Frågan är vad som händer om använder en singledisk för LiveTv? Kan man kolla på upp till fyra HD-kanaler samtidigt utan problem?

XFS med stöd för trim är aktiverat på SSD:n som jag nu använder för liveTv.

LiveTV ordningen på korten i mythtv-setup är fixade, det var till en början irriterande att få upp frågan om att den snart byter kanal om man kollade på samma adapter som skall starta inspelning ;)

Bortsett från det "sista" är jag imponerad över MythTv. Särskilt att den kan flagga (popup) för reklam på inspelningar. Att enkelt trycka på FF på fjärren och hoppa över reklamen är fantastiskt.

Erik-NA
2012-12-21, 20:53
Då har jag skaffat en vanlig 2TB hårddisk för att lagra MythTv på, både liveTv och inspelningar och det funkar.

Har dock (minst) ett stort problem kvar. Det verkar som att sasc-ng eller mythtvbackend kraschar ibland. Det uppträder när man slutar titta på liveTv i frontend, dvs då man går till huvudmenyn. I oscam-loggen står det att anslutningen från sasc-ng är stängd, även om jag har inspelning som pågår på andra adaptrar.

Om jag stänger ned mythtvbackend och därefter sasc-ng får jag felet "DVB loopback is in use", så det pekar på det är sac-ng som är problemet. Har inte hittat annan lösning än att boota om backend. Surt!

Erik-NA
2012-12-22, 07:19
Har gått igenom mythbackendlog och det är svårt att hitta felet när det är många inspelningar på gång.

Min känsla är att det har hänt något i backend? För ett par dagar sedan kom en uppdatering som gjorde att "stutteringen"-problemet minskade rejält. Har det kanske letat sig in något annat problem i backend som gör att detta uppträder?

Någon annan som har detta problem med senaste mythTv 0.26 i Mythbuntu?

Erik-NA
2012-12-22, 10:48
Nu är alla inspelningarna drabbade av stuttering, dock inte liveTv. Får nog vänta tills det kommer nya uppdateringar till Mythbuntu och hoppas att detta och det andra löser sig.

Erik-NA
2012-12-25, 13:43
Hittade felet. Det var problem med kabeln från parabolen till en av ingångarna på DVB-kortet. Upptäckte det av en slump.
Fixade felet och har nu provat att kolla på två HD kanaler i var sitt frontend och samtidigt spelat in två HD-kanaler. Ibland blir det lite stuttering på live T The CPU usage on the backend is low., med en massa Ringbuf-info i mythbackend.log.

Kollar jag CPU-usage med top så ligger sasc-ng på 18-22 % och mythbackend på ca 11 % belastning.

Kan denna stuttering ha med multi cores att göra? Mitt backend har fyra kärnor i CPU:n. När sasc-ng startar startas givetvis en process. Startas det sedan en tråd per adapter som avkodar? Och i så fall fördelas dessa trådar på olika kärnor eller hamnar alla trådar på en och samma kärna? Är jag ute och famlar?

I vilket fall som helst, hoppas fixen av kontakteringen har skapat mer stabilitet. Ser i alla fall lovande ut.


Dec 25 14:15:12 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I TVRecEvent tv_rec.cpp:4056 (TuningNewRecorder) TVRec(5): rec->GetPathname(): '/mnt/mythtv/recordings/5208_20121225131500.mpg'
Dec 25 14:15:22 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 360448 < 458752
Dec 25 14:15:27 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:15:31 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 262144 < 458752
Dec 25 14:15:34 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 360448 < 458752
Dec 25 14:15:43 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead mpeg/mpegstreamdata.cpp:360 (AssemblePSIP) Error: offset>181, pes length & current cannot be queried
Dec 25 14:15:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 393216 < 458752
Dec 25 14:15:46 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 294912 < 458752
Dec 25 14:15:48 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 98304 < 458752
Dec 25 14:15:49 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 262144 < 458752
Dec 25 14:15:50 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 163840 < 458752
Dec 25 14:15:51 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 229376 < 458752
Dec 25 14:15:52 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 425984 < 458752
Dec 25 14:15:53 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I HouseKeeping housekeeper.cpp:221 (RunHouseKeeping) Running housekeeping thread
Dec 25 14:15:56 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 131072 < 458752
Dec 25 14:16:02 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 327680 < 458752
Dec 25 14:16:05 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead mpeg/mpegstreamdata.cpp:360 (AssemblePSIP) Error: offset>181, pes length & current cannot be queried
Dec 25 14:16:07 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I Scheduler scheduler.cpp:2128 (HandleReschedule) Reschedule requested for MATCH 0 0 0 - EITScanner
Dec 25 14:16:07 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I Scheduler scheduler.cpp:2232 (HandleReschedule) Reschedule interrupted, will retry
Dec 25 14:16:07 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I Scheduler scheduler.cpp:2128 (HandleReschedule) Reschedule requested for PLACE Interrupted
Dec 25 14:16:07 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I Scheduler scheduler.cpp:2241 (HandleReschedule) Scheduled 2 items in 0.0 = 0.00 match + 0.00 check + 0.00 place
Dec 25 14:16:08 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 65536 < 458752
Dec 25 14:16:16 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 98304 < 458752
Dec 25 14:16:17 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:16:17 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 425984 < 458752
Dec 25 14:16:17 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 425984 < 458752
Dec 25 14:16:18 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead dtvrecorder.cpp:808 (FindH264Keyframes) DTVRec(1): PES start code not found in TS packet with PUSI set
Dec 25 14:16:19 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 425984 < 458752
Dec 25 14:16:22 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 294912 < 458752
Dec 25 14:16:23 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 294912 < 458752
Dec 25 14:16:43 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 229376 < 458752
Dec 25 14:16:53 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 229376 < 458752
Dec 25 14:16:57 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead dtvrecorder.cpp:808 (FindH264Keyframes) DTVRec(1): PES start code not found in TS packet with PUSI set
Dec 25 14:16:59 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 294912 < 458752
Dec 25 14:17:03 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E ProcessRequest programinfo.cpp:2284 (GetPlaybackURL) ProgramInfo(2406_20121224174500.mpg): GetPlaybackURL: '2406_20121224174500.mpg' should be local, but it can not be found.
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E HttpServer100 programinfo.cpp:2284 (GetPlaybackURL) ProgramInfo(2406_20121224174500.mpg): GetPlaybackURL: '2406_20121224174500.mpg' should be local, but it can not be found.
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 0)
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:15 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 1)
Dec 25 14:17:17 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:17 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 0)
Dec 25 14:17:17 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:17 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 1)
Dec 25 14:17:17 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 131072 < 458752
Dec 25 14:17:21 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead dtvrecorder.cpp:808 (FindH264Keyframes) DTVRec(1): PES start code not found in TS packet with PUSI set
Dec 25 14:17:22 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:17:22 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:22 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:22 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:22 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:22 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I MetadataDownload metadatadownload.cpp:222 (runGrabber) Running Grabber: /usr/share/mythtv/metadata/Television/ttvdb.py -l en -N Chihuahuan från Beverly Hills (HD)
Dec 25 14:17:22 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I MetadataDownload metadatadownload.cpp:222 (runGrabber) Running Grabber: /usr/share/mythtv/metadata/Television/ttvdb.py -l en -M Chihuahuan från Beverly Hills
Dec 25 14:17:23 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 327680 < 458752
Dec 25 14:17:23 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:23 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 0)
Dec 25 14:17:23 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:23 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 1)
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I Scheduler scheduler.cpp:2128 (HandleReschedule) Reschedule requested for MATCH 38 0 0 - PHP
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I Scheduler scheduler.cpp:2241 (HandleReschedule) Scheduled 2 items in 0.0 = 0.00 match + 0.00 check + 0.00 place
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:29 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I MetadataDownload metadatadownload.cpp:222 (runGrabber) Running Grabber: /usr/share/mythtv/metadata/Television/ttvdb.py -l en -N Chihuahuan från Beverly Hills (HD)
Dec 25 14:17:29 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I MetadataDownload metadatadownload.cpp:222 (runGrabber) Running Grabber: /usr/share/mythtv/metadata/Television/ttvdb.py -l en -M Chihuahuan från Beverly Hills
Dec 25 14:17:30 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead dtvrecorder.cpp:808 (FindH264Keyframes) DTVRec(1): PES start code not found in TS packet with PUSI set
Dec 25 14:17:33 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:33 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:33 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E ProcessRequest programinfo.cpp:2284 (GetPlaybackURL) ProgramInfo(2406_20121224174500.mpg): GetPlaybackURL: '2406_20121224174500.mpg' should be local, but it can not be found.
Dec 25 14:17:33 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:33 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:33 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E HttpServer100 programinfo.cpp:2284 (GetPlaybackURL) ProgramInfo(2406_20121224174500.mpg): GetPlaybackURL: '2406_20121224174500.mpg' should be local, but it can not be found.
Dec 25 14:17:39 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:39 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:39 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:39 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:39 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I MetadataDownload metadatadownload.cpp:222 (runGrabber) Running Grabber: /usr/share/mythtv/metadata/Movie/tmdb.py -l en -M Livet på savannen
Dec 25 14:17:39 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I MetadataDownload metadatadownload.cpp:222 (runGrabber) Running Grabber: /usr/share/mythtv/metadata/Television/ttvdb.py -l en -M Livet på savannen
Dec 25 14:17:40 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:40 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 0)
Dec 25 14:17:40 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:40 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 1)
Dec 25 14:17:40 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 262144 < 458752
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I Scheduler scheduler.cpp:2128 (HandleReschedule) Reschedule requested for MATCH 39 0 0 - PHP
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I Scheduler scheduler.cpp:2241 (HandleReschedule) Scheduled 2 items in 0.0 = 0.00 match + 0.00 check + 0.00 place
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1395 (HandleAnnounce) MainServer::ANN Monitor
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest mainserver.cpp:1397 (HandleAnnounce) adding: mm as a client (events: 2)
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I MetadataDownload metadatadownload.cpp:222 (runGrabber) Running Grabber: /usr/share/mythtv/metadata/Movie/tmdb.py -l en -M Livet på savannen
Dec 25 14:17:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I MetadataDownload metadatadownload.cpp:222 (runGrabber) Running Grabber: /usr/share/mythtv/metadata/Television/ttvdb.py -l en -M Livet på savannen
Dec 25 14:17:50 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:17:50 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead dtvrecorder.cpp:808 (FindH264Keyframes) DTVRec(1): PES start code not found in TS packet with PUSI set
Dec 25 14:17:55 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 294912 < 458752
Dec 25 14:17:55 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 327680 < 458752
Dec 25 14:17:57 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 32768 < 458752
Dec 25 14:17:59 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 131072 < 458752
Dec 25 14:18:08 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 360448 < 458752
Dec 25 14:18:10 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:18:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 131072 < 458752
Dec 25 14:18:28 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead dtvrecorder.cpp:808 (FindH264Keyframes) DTVRec(1): PES start code not found in TS packet with PUSI set
Dec 25 14:18:32 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead dtvrecorder.cpp:808 (FindH264Keyframes) DTVRec(1): PES start code not found in TS packet with PUSI set
Dec 25 14:18:33 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 262144 < 458752
Dec 25 14:18:35 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead mpeg/mpegstreamdata.cpp:360 (AssemblePSIP) Error: offset>181, pes length & current cannot be queried
Dec 25 14:18:35 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: E DVBRead mpeg/mpegstreamdata.cpp:360 (AssemblePSIP) Error: offset>181, pes length & current cannot be queried
Dec 25 14:18:36 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 360448 < 458752
Dec 25 14:18:42 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 131072 < 458752
Dec 25 14:18:48 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:18:58 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 340564 < 458752
Dec 25 14:18:58 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.5 seconds for data #012#011#011#011to become available... 340564 < 458752
Dec 25 14:18:59 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 1.0 seconds for data #012#011#011#011to become available... 340564 < 458752
Dec 25 14:19:00 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 2.0 seconds for data #012#011#011#011to become available... 340564 < 458752
Dec 25 14:19:06 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 393216 < 458752
Dec 25 14:19:10 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 163840 < 458752
Dec 25 14:19:13 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 229376 < 458752
Dec 25 14:19:13 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 262144 < 458752
Dec 25 14:19:24 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 294912 < 458752
Dec 25 14:19:25 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:19:26 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 360448 < 458752
Dec 25 14:19:30 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 131072 < 458752
Dec 25 14:19:35 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 196608 < 458752
Dec 25 14:19:43 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/2406_20121225130843.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 360448 < 425984
Dec 25 14:19:44 mm mythlogserver: mythbackend[3237]: I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5102_20121225131042.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 360448 < 458752

Plow
2012-12-25, 14:07
Jag tror att sasc är enkeltrådat men det är ju lätt att kolla ps -aux | grep sasc borde ge flera träffar om det är multi

Erik-NA
2012-12-25, 16:34
Det blir endast en träff. Men ps aux visar endast processer, inte trådar. Eller blandar jag hop MS med Linux nu? I Windows kan en process köra flera trådar. I Linux finns bara processer? Eller hur är det?



root 9262 0.0 0.0 19488 1656 ? S 14:52 0:00 /bin/bash /usr/local/bin/runsasc
root 9370 0.0 0.0 25748 1728 ? Ss 14:53 0:00 SCREEN -D -m -S sasc-ng sasc-ng -j 0:4 -j 1:5 -j 2:6 -j 3:7 --cam-budget --sid-allpid --sid-nocache -buffer 16M --cam-dir /etc/camfiles/
root 9372 3.5 0.0 1332272 5184 pts/1 Ssl+ 14:53 5:34 sasc-ng -j 0:4 -j 1:5 -j 2:6 -j 3:7 --cam-budget --sid-allpid --sid-nocache -buffer 16M --cam-dir /etc/camfiles/
root 21133 0.0 0.0 8108 924 pts/6 S+ 17:31 0:00 grep --color=auto sasc

Om sasc-ng inte körs i fler processer, varför kan man då inte starta flera instanser och låta en instans hantera en eller två adapters?

Plow
2012-12-25, 16:39
Testa med atop också...

Plow
2012-12-25, 16:40
Sedan kan ju nice level påverka med..

Erik-NA
2012-12-25, 20:26
Att bufferten i sasc-ng är satt till 16MB, kan det ha något att göra med detta med ringbuf?

Plow
2012-12-25, 21:01
Du kan ju alltid testa att köra sasc 2 ggr. En till varje tuner...

Erik-NA
2012-12-25, 21:06
Du kan ju alltid testa att köra sasc 2 ggr. En till varje tuner...
Skall prova när tid finnes. I så fall blir det nog fyra instanser, en till varje tuner.

Erik-NA
2012-12-26, 19:25
Upptäckte en sak som kan ha stor betydelse. Jag hade fumlat och inte konfat sasc-ng med buffersize. --buffer 16M skall det vara.
Får se om det gör någon skillnad.

Plow
2012-12-26, 19:56
Det tror jag nog att det kommer att göra

bittermann
2013-01-02, 09:07
Mitt svenska er inte bra... detta er en spännande tråd

Jag har samma problem med at köra manga HD kanaler på min BE och en ting som hjälp var detta
http://www.experts-exchange.com/OS/Linux/Administration/A_3492-Avoiding-CPU-speed-scaling-in-modern-Linux-distributions-Running-CPU-at-full-speed-Tips.html

Jag vill också testa at köra flere instanser.

bittermann
2013-01-03, 14:06
Om jag har gjort rät så fungera det at starta en sasc-ng process för varje dvb kort

Jag har bara forsögt at göra det i min virtuella miljö och därför vett jag inta om det ändare på bildkvalitet. Men jag ska få glädje av min multi-core cpu, något man inte får gennom den vanlig installation metoden.

bittermann
2013-01-05, 12:07
I mitt productionsmiljö är det bara great!

mrman
2013-01-12, 18:03
Hittade felet. Det var problem med kabeln från parabolen till en av ingångarna på DVB-kortet. Upptäckte det av en slump.
Fixade felet och har nu provat att kolla på två HD kanaler i var sitt frontend och samtidigt spelat in två HD-kanaler. Ibland blir det lite stuttering på live T The CPU usage on the backend is low., med en massa Ringbuf-info i mythbackend.log.

Kollar jag CPU-usage med top så ligger sasc-ng på 18-22 % och mythbackend på ca 11 % belastning.

Kan denna stuttering ha med multi cores att göra? Mitt backend har fyra kärnor i CPU:n. När sasc-ng startar startas givetvis en process. Startas det sedan en tråd per adapter som avkodar? Och i så fall fördelas dessa trådar på olika kärnor eller hamnar alla trådar på en och samma kärna? Är jag ute och famlar?

I vilket fall som helst, hoppas fixen av kontakteringen har skapat mer stabilitet. Ser i alla fall lovande ut.


Låter bra att du hittade felet.

Ang stuttering i LiveTV så testa med att backa lite eller pausa i 10-20 sec för att få "mer" buffert att spela från. Kolla om det blir bättre sen.

Jag är heller inte säker på att stutteringen har med Ringbuffermeddelandena att göra. Jag får samma typ av meddelanden i loggen men jag har ingen stuttering.

Man får vara j--ligt noga här när man testar och bara ändra en sak i taget. Innan du börjar fundera på CPU och I/O-problem tror jag du ska säkerställa hela kedjan. Jag tänker så här:

1. Säkerställ mottagningens kvalitet. Se till att parabolen (visst har du parabol ?) och speciellt LNBerna är snöfria. Testa en molnfri dag utan snöfall. Kör med zap, zap-s2, dvbtune (eller vad de nu heter) och kolla signal/brusförhållandet.

2. Testa med olika kanaler och för anteckningar. Via CD får jag alltid bra mottagning på SVT HDs kanaler. Värre är det med TV4, Eurosport och BBCs HD-sändningar, varför vet jag inte. Jag testar ibland med BBC när det snöar mycket och får då ofta problem, stuttering och pixlad bild. Ibland hjälper det att backa en bit i bufferten så går det bra en stund. Om du får skillnader i stuttering-fenomenet som stämmer med dina byten av kanal, snö etc så är vi närmare en lösning.

3. Om du inte kan se något samband med mottagningskvaliten så testa Live-tv utan fler samtidiga inspelningar. Spela så nära slutet i bufferten som möjligt. Stuttering? Pausa en 30 sec, spela igen. Skillnad? Testa med olika HD-kanaler. Skillnad?

4. Om du inte får stuttering med endast Livetv, öka med en samtidig inspelning i taget, gör samma test. Om det visar sig att detta framtvingar stuttering, så kan man börja fundera på CPU, trådning etc.

Erik-NA
2013-01-12, 19:44
Jag har nästan eliminerat dessa problem genom att korta kablaget från LNB till backend. Skall i närtid byta kablaget eftersom det är några meter för kort för att backend skall kunna placeras på därför avsedd plats utan skarvar på kablaget. Passar även på att byta LNB - köpte ett nytt med 4 kanaler på Clas Ohlsson häromveckan.

Syftet är att maximera mottagningen och att inte ha några skarvar på kabeln. Har även lite funderingar på att skaffa en större parabol för att få en starkare insignal, men ett steg i taget. Detta är kanske tillräckligt?

Anledningen till att jag misstänker att det är insignalen som är problemet är att stutteringen är irrationell. Ikväll tex sker ingen stuttering på SVT 1 HD.

När det gäller CPU så tror jag inte det har med CPU-kraften att göra. Jag kan nu spela in fyra HD-kanaler utan problem. Stuttering sker lite då och då, men inte mer än normalt.

Min stuttering är också lite märklig. Det kan vara delar av bildrutan, exempelvis ett litet område i bilden som "pixlar till sig" delar av en sekund. Fenomenet kan komma och gå. Ljudet är inte drabbat.

Tipsen med zap-s2 etc för att kontrollera signal/brusförhållande tas tacksamt mot. Skall kontrollera det innan och före byte av kablage och LNB. MythTv visar visserligen signalstyrkan i samband med när man bytt kanal, men den står alltid på 74 %. Misstänker att det har att göra med sasc-ng?

mrman
2013-01-12, 23:21
Tipsen med zap-s2 etc för att kontrollera signal/brusförhållande tas tacksamt mot. Skall kontrollera det innan och före byte av kablage och LNB. MythTv visar visserligen signalstyrkan i samband med när man bytt kanal, men den står alltid på 74 %. Misstänker att det har att göra med sasc-ng?

Jag tror inte det beror på sasc-ng, det har nog snarare med Mythtv att göra och hur den väljer vad som ksa visas och hur. Jag justerade in min parabol mha zap (eller motsv) där jag kunde få signalkvaliteten uppdaterad varje sekund. Många siffror jag fick där var meningslösa eftersom de visade typ 100% hela tiden, men signal/brusförhållandet var användbart eftersom det inte slog i taket så att säga. Viktigt vid justeringen är inte bara vinkel på själva tallriken utan även LNBt, kolla här (http://www.satlex.net/sv/azel_calc.html). Även avståndet mellan LNBt och tallriken påverkade mitt resultat.

Jag har min parabol på taket så jag tog med laptop upp och körde SSH till backend-maskinen och tunade in några olika kanaler och vred på alla saker tills jag fick bästa signal/brusförhållande. Jag fick betydligt färre problem med Mythtv efter det. Färre hängningar, mindre störningar i form av stuttering mm. Då blev det också nya kablar helt utan skarvar, så det hjälpte nog en hel del det också.

Jag festade till på ett LNB-paraply (http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/parabol/ovriga-tillbehor/lnb-paraply-p30521) också. Jobbigt att gå upp på taket och borsta mitt i snöstormen... ;)

Erik-NA
2013-01-27, 18:35
Jag har idag bytt till ett lågbrus-LNB med paraply. Har även bytt till lågförlustkablage utan skarv mellan LNB och DVB-S-kortet. Allt införskaffat på Kjell & Co
Har inte kunnat finetunat inställningen på LNB. Har endast kört med satfinder för att maximera signalen.

Hoppas att mina problem med hängningar och stuttering har minskat nu.

Erik-NA
2013-01-27, 20:56
Ser just att problemet med stuttering är kvar. Ser på kanal 5HD och ibland blurrar bilden till. Blir att leta vidare...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mrman
2013-01-28, 09:21
Tråkigt att det inte löste sig helt. Jag har som sagt också problem ibland och jag har nu märkt att det ibland är frontendmaskinen som strular. Jag blir av oftast av med problemen om jag startar om myth i frontend eller hela datorn. Jag har inte djupdykt i detta men det kanske är värt att kolla loggarna på frontend för dig?

Erik-NA
2013-01-28, 09:45
Nästa steg är att undersöka S/B-förhållandet och se om det är tillräckligt bra. Hann inte med det i helgen. Infästningen till mitt LNB är dålig pga gammal plats, så det måste jag kika på också.

Det finns en del kvar att göra i ovanstående mao.

Om jag inte löser det så är det kanske som du skriver? Jag får upplevelsen att uppdateringar på MythTv 0.26 ibland tillför mer problem än vad som de löser. Har haft ett irriterande problem att backend går ned när en inspelning startar samtidigt som man tittar på LiveTv. Vet ännu inte om det är sasc-ng eller mythtvbackend som är boven.

Erik-NA
2013-01-28, 19:42
Jag har min parabol på taket så jag tog med laptop upp och körde SSH till backend-maskinen och tunade in några olika kanaler och vred på alla saker tills jag fick bästa signal/brusförhållande.
Hur fixade du fram signal/brusförhållandet?

Jag provade med

szap -a4 -c /etc/channels.conf "SVT1" -r
Och får svaret

status 1f | signal bf60 | snr ffff | ber 00000000 | unc 00000000 | FE_HAS_LOCK

Hur skall jag tolka "snr ffff"? Antar att det är signal to noise ratio?

Eller finns det andra enklare sätt?

Erik-NA
2013-01-29, 13:56
Häromdagen blev TBS-drivern till DVB-kortet uppdaterad. Hoppas den gör skillnad...

Plow
2013-01-29, 18:53
Jag har haft en mastodontkrash på systemdisken. Fy fan för ocz. Bars till att börja om. Huga

Erik-NA
2013-01-29, 20:19
Aaaahh suck. Jag kör med Intel SSD och ext4. Lade fö upp en fstrim i crontab häromveckan så nu körs trim dagligen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Plow
2013-01-29, 20:46
Inte kul när disken är borta från biosen. Får ut en ny men jobbet att installera om allt suger... säger som Homer "I havent learned a thing"

Erik-NA
2013-01-30, 06:20
Häromdagen blev TBS-drivern till DVB-kortet uppdaterad. Hoppas den gör skillnad...

Anmäler härmed att ny driver gjorde stor skillnad. Stuttering har minskat till nära noll, kanske helt tom.
Anledningen till att jag är osäker är att nu har ett annat fenomen dykt upp då hela bilden kan flärpa till under någon eller tom ett par sekunder. Eller så fryser bild och ljud under delar av en sekund. Detta sker dock väldigt sällan, kanske en gång på tre timmar.
Har svårt att härleda problemet, det kan ju vara driver, sasc-ng, mythtvbackend, nätverket eller frontend.

Har möjlighet att köra XBMC på Windows, ska kolla om jag får detta fenomen där.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mrman
2013-01-30, 10:00
Hur fixade du fram signal/brusförhållandet?

Jag provade med

szap -a4 -c /etc/channels.conf "SVT1" -r
Och får svaret

status 1f | signal bf60 | snr ffff | ber 00000000 | unc 00000000 | FE_HAS_LOCK

Hur skall jag tolka "snr ffff"? Antar att det är signal to noise ratio?

Eller finns det andra enklare sätt?

Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt, det var några år sedan. jag ska kolla ikväll om jag kan komma på hur jag gjorde.

Plow
2013-01-30, 12:27
finns det inte en flagga "-h" så att man slipper hexadecimalt ?

Erik-NA
2013-02-02, 14:58
Efter driveruppdateringen och senaste uppdateringen av mythtTV känns det som att min installation börjar närma sig en stabilitet som man kan förvänta sig. Inte 100% än, men inte långt ifrån.
Dock bättre än boxen från Canal Digital.