handdator

Visa fullständig version : Problem med S2



kraneN
2012-12-05, 11:13
Hej!

Kan väl börja att berätta att jag är en fersking när det kommer till paraboler.

Har problem när jag försöker ta emot Thor och Astra. Har dubbla lnb's med 6 graders förskjutning. Har en Vu+ Duo med dubbla S2-tuners.

Problemet är att jag får in Astra mycket enkelt, men ingen HD-kanal fungerar. När det kommer till Thor har jag 90% snr men hittar inte en enda kanal när jag söker. Att få in båda sattelliterna samtidigt verkar inte heller gå. Detta är när jag använder satfinder i boxen för DVB-S. Ändrar jag till DVB-S2 däremot får jag ingen snr alls mot någon av sattelliterna. Hur kommer det sig?

Någon som kan posta inställningar för tuners med 2xS2, då jag är orolig att det är något där som är felinställt.

Mvh KraneN

LumberJack
2012-12-05, 11:21
Att du inte får bild på några HD-kanaler på Astra är inga konstigheter. Det får du bara med Viasats orginalmottagare.

hur har du monterat LNB?? vilken sitter var? Kan det vara så att du kastat om dem så att du tar in astra med det huvudet som ska ta in thor? det medför att det andra huvudet pekar rakt ut i ingenstans!

Läs denna (http://www.comhit.net/showthread.php/22725-Norden-parabol-vilken-lnb-%C3%A4r-vilken)tråd för att få det rätt.

Inställnignarna i en VU-box får någon som kan dessa hjälpa dig med. Jag har bara DB hemma än så länge.

kraneN
2012-12-05, 12:20
Tack för snabbt svar!

LNB:erna sitter korrekt. Har testat täcka över ena för att se vilken som är vilken. Jag borde väl ändå få något utslag på S2 när jag nästan får full styrka på S?

Sen är det märkligt att jag inte hittar en enda kanal på Thor fast bra signal.

LumberJack
2012-12-05, 12:47
Testat uppdatera sattelites.xml?? du ska ha den som heter KU för thor. Många tar fel där.

kraneN
2012-12-05, 13:19
Har uppdaterat sattellites, däremot är jag osäker på om jag tog C-band eller KU. Ska lägga in KU igen och testa om det var det som va felet. Tack för hjälpen!