handdator

Visa fullständig version : [LÖST] MythTV: Ändra kanal som frontend startar LiveTv på?



Erik-NA
2012-12-17, 19:58
Vissa kanaler har inte sändning dygnet runt, exempelvis Comedy Central och Nickelodeon . MythTV kommer ihåg vilken kanal man senast tittade på. Dock får man i MythTV ett fel (kunde inte hitta hopprogramfil) om man startar LiveTV när det inte är någon sändning på den kanal som man tittade senast på. Grymt irriterande då det är omöjligt att byta kanal.

Någon som har en lösning när man sitter på ett frontend som är skilt från backend?

Min workaround är att öppna MythWeb och ändra i databasen i backend för det frontend som har problem. Fältet heter "DefaultChanid". Men så skall det ju inte vara.

Plow
2012-12-17, 21:43
Jag har nog också gjort så. Man kan väl sätta den i mythtv-setup med har jag för mig...Har någon svt kanal som start då de alltid sänder

Erik-NA
2012-12-17, 22:23
Det finns ett ställe i backend där man kan sätta starting channel, i databasen heter den "DefaultTVChannel" som jag har satt till de svenska kanalerna. Dock så startar aldrig liveTV på dem utan det är den senaste valda kanalen som gäller, av någon anledning.

Plow
2012-12-18, 00:21
logga in med Phpmyadmin, sedan mythconverg, cardinput, startchan

Erik-NA
2012-12-18, 07:36
Japp, det är så jag gör, men det är alldeles för mycket att begära att familjen ska göra det :-)

Detta ska ju bara fungera egentligen, man ska ju inte behöva vara hacker för att fixa det.

En lösning vore kanske att programmera en knapp på fjärren som startar ett skript som löser problemet. Det jag är osäker på om det funkar eftersom frontend låser sig när detta sker för att sedan "baila out" med felet "kunde inte hitta hopprogramfil".