handdator

Visa fullständig version : Kan inte pinga mig själv :)



balob
2013-01-02, 19:11
Hej

Om jag har en server i mitt lan. Det spelar ingen roll vad det är för ngt, mail server, cs server etc. så kan jag inte komma åt servern genom mitt externa ip när jag sitter inom mitt lan.

Om jag har en mail server så kan jag inte ansluta till den genom mitt externa ip när jag är inom lanet. det bilr bara timeout.
Samma sak om jag använder en cs server och använder mig av dyndns så kan jag inte ansluta till servern via tex. cs.mine.nu
När jag har en av boxarna inom lanet så måste den ha det interna ipt för att funka.
När den är i sommarstugan så kan jag ansluta via dyndns adressen till min server.

Någon som vet vad som kan vara fel ?

Kör med cicsos linksys EA6500

matkoh
2013-01-02, 19:47
Hmmmm.

Din router tillåter inte att trafik inifrån försöker gå ut & sedan ansluta på en intern adress. De tolkar det som ett intrångsförsök.

atomized
2013-01-02, 20:14
Det är inget direkt fel. Olika routers hanterar det här olika. En del klarar av att "vända trafiken" på det externa interfacet och skicka den inåt igen. Andra routrar klarar inte av samma sak.

balob
2013-01-02, 20:21
Jaha ok....Tack för svar. Det förklarar varför det funkar hos kompisen som kör telias thomson router.

balob
2013-01-02, 20:28
Hittade detta i routern...Borde ju vara den funktionen. Konstigt dock att den inte är ibockad men det funkar ändå inte.

Filtrera NAT-omdirigeringar via internet – Den här funktionen används till att förhindra att en lokal dator som använder en URL eller en internetadress i ditt nätverk får åtkomst till den lokala servern