handdator

Visa fullständig version : Problem med HD kanalerna på Solo2 och Thor 1gr West



putta
2013-01-03, 17:07
Har problem med HD kanalerna på thor som får störningar i form av mosaik i bilden???Har någon samma bekymmer eller är det ett känt problem?
Har provat samma kabel från ett quad lnb med min Panasonic tv och där är det helt problemfritt och även dem andra utgångarna på quad huvudet fungerar till en ultimo och en duo så det är bara solo2 som har problemet.

Övriga satelliter som 13gr,19gr och 28gr fungerar utmärkt på samtliga kanaler.

Har provat både orginal image , BH och Vix och samma problem på alla.

Har någon en lösning?

Tack i förhand

Satjoey
2013-01-03, 22:50
Kan det vara lite buggigt i mjukvaran kanske?

putta
2013-01-03, 22:58
Kan ju hoppas att det kan vara något så enkelt men då tycker man att fler kan ha samma bekymmer dem som nu har skaffat en solo2...fick ett svar på ett engelskt forum där den personen inte hade problem men det återstår att se.

Kom gärna med inlägg om ni har någon aning om vad det kan bero på

putta
2013-01-04, 10:39
Efter lite mer testande så fungerar TV4 HD och Kanal5 HD perfekt.

SVT 1 HD fungerar bra i ett par sek men sedan blir det mosaic i bilden igen
SVT 2 HD fungerar bra i ett par sek men sedan blir det mosaic i bilden igen

Nedanstående har mosaic i bilden direkt

TV3 HD
NAT GEO Wild HD
NAT GEO HD
Animal Channel HD
History Channel HD
Eurosport HD
ESPN America HD
Discovery HD
BBC HD

Någon som vet orsaken?

rimsa80
2013-01-04, 11:51
Vad har du för styrka kvalité i signalen.
sent from one x

putta
2013-01-04, 11:55
Det pendlar mellan SNR 83 och uppåt och AGC 44 och uppåt

JanHJ
2013-01-04, 12:01
Jag har också en Solo2 och har inte de problemen du beskriver.
Har du gjort en ny kanalsökning?

putta
2013-01-04, 12:12
Har provat att installera om och la in senaste orginal imagen från VU idag och gjorde ny sökning men det kvar står...fick ett tips om att det kan vara SR 30,000 som är problemet och att man behöver göra en ny FPGA men när du inte har problemet så kan man undra?

Hur gör man en FPGA?Har hittat pluginet men vet inte vidare?

Kan det vara något med LNB:et eller något annat?Har inte något som helst problem med min duo och ultimo på samma QUAD lnb samt att jag har tagit samma kabel som är till solo2 till Tvn istället och där fungerar allt.

nicolito
2013-01-04, 15:10
För mig låter det som det är samma problem som vissa Xtrend boxar hade. Nämligen att det satt ett chip på 81mhz fast lödde men fast ett på 85mhz så skulle problemen vara väck. Dock låter det en aning konstigt att en sån ny box skulle ha dessa problem men prova att ha tuner b som den primära tuner så slipper du pixladet en aning. Köpte du boxen från ngn svensk affär?

putta
2013-01-04, 15:37
Tack för svaret...den är köpt hos satellitproffsen i Gbg.....har även provat med ett annat lnb och antenn men felet kvarstår.Skall prova via tuner b så återkommer jag.

//P

putta
2013-01-04, 17:54
Tyvärr exakt samma problem med tuner b ...kan det vara något med mottagaren som är fel då ingen annan har samma problem?

stenen
2013-01-04, 18:18
Är du hundra på att parabolen är optimalt inställd, det är på HD kanaler felinställningar uppenbarar sig först.

putta
2013-01-04, 18:33
Japp...alla andra mottagare fungerar som dem skall på det lnb:et och även när jag provade på en motorstyrd 1.80m antenn så är problemet samma.

//P

rimsa80
2013-01-04, 19:18
För mig låter det som det är samma problem som vissa Xtrend boxar hade. Nämligen att det satt ett chip på 81mhz fast lödde men fast ett på 85mhz så skulle problemen vara väck. Dock låter det en aning konstigt att en sån ny box skulle ha dessa problem men prova att ha tuner b som den primära tuner så slipper du pixladet en aning. Köpte du boxen från ngn svensk affär?

Precis när man bestämma sig att köpa en Xtrend 4000 så läser man det här. Är det gammalt problem eller finns den fortfarande.

sent from one x

nicolito
2013-01-04, 20:34
Precis när man bestämma sig att köpa en Xtrend 4000 så läser man det här. Är det gammalt problem eller finns den fortfarande.

sent from one x

Xtrend 4000 har vad jag såg endast en tuner och sen har jag inte hört att den skulle ha detta problem. De boxar som hade detta fenomen var 9000 och 9200

putta
2013-01-06, 08:51
Har nu provat det mesta känns det som...olika lnb,tre olika antenner,skiftat kablar,olika image men resultatet är det samma...problem med HD kanalerna på Thor för utom 4HD och Kanal5 HD...alla andra HD kanaler jag hittar på 28,19,13 gr fungerar......har fått tips om SR 30,000 kan vara problemet men hur fixar man det och att man skall avvakta ifall fler har samma problem för då är det något som behöver en riktig uppdatering i själva solo2 programvaran.

Så jag får väl avvakta eller vad tror ni?

stenen
2013-01-06, 10:19
Och LNB Skew är du också hundra att du har rätt?
När jag först ställde in skew, tänkte jag från fel håll, men blev varse att man skall stå framför parabolen, då kom alla HD kanaler perfekt.

putta
2013-01-06, 11:37
Har provat det ochså men kanske bör provas mer...har en torodial och vilken kan vara rätt skew för den om man står framför den?

Har du en solo2 och hade problem med HD kanalerna?

putta
2013-01-06, 14:57
Har fått ett tips om att använda den interna kortläsaren istället för conaxmodul och använda ViX image.....som följer

So my advice is that you flash with VIX, dl oscam from here ,Install oscam, make the config and use internal cardreader...

Hur gör man...laddar ner till datorn och sen vidare till usbstick och sen lägger den på någon mapp i solo2...kan någon tipsa mig...

beson
2013-01-06, 16:22
Det var jag som tipsade dig på VIX forumet, när jag såg att du använde CA modul istf int kortläsare.

Du flashar image mha ett USB minne, och hur det går till hittade jag med en enkel sökning på google.

How to USB flash upgrade VU+ Solo2
1) Prepare a USB stick, format FAT32. I'd recommend using this HP Format tool (http://www.world-of-satellite.com/showthread.php?45-USB-Format-Tool).
2) Download the image you would like to use, extract the vuplus folder.
3) Copy the vuplus folder to root of your USB stick.
4) Connect to VU+ Solo2.
5) Power on, when prompted on front display to press power button, touch the BLUE cirlces to the left of the front panel. This is the touch sensitive power button.
6) Wait for the flashing process to complete and automatically reboot. DO NOT POWER OFF DURING THE FLASHING PROCESS!

Once you copy the vuplus folder to USB stick as in step 3, you should see the vuplus folder when accessing the root of the USB stick. Folder structure should be vuplus > solo2 > flash files.

Ladda ner oscam härifrån
http://www.world-of-satellite.com/enigma2/openvix/index.php?dir=ViX-Softcams/

Ladda över oscam filen till mappen /tmp på boxen mha ett ftp prog (filezilla)
På fjärren tryck Blå knapp->VIX->installera lokala utökningar, och installera oscam.

Oscam binären hamnar i /usr/softcams
Konfigfilerna finns i /etc/tuxbox/config
Byt ut mot din konfig

Hur konfigfilerna ska se ut hittar du om du söker lite här på VU+ delen på forumet.

När du laddat över oscambinären och konfigen till boxen, går du till softcammanager (blå knapp->softcammanager) och aktiverar oscam.

beson

putta
2013-01-06, 17:00
Tusen tack för supporten :-)....skall se under veckan vad man vågar sig på i lugn o ro....ladda in en ny image är inga problem det har jag lärt mig efter fina förklaringar bl.a på den här sidan men det är oscam som man aldrig har provat sig på samt att man skall ha ett program som filezilla och hur det fungerar...var laddar man ner den säkert?

Vad kan det bero på att en conaxmodul kan vara boven?

Tack än en gång

beson
2013-01-06, 17:08
Google är din vän
http://sourceforge.net/projects/filezilla/

Vi vet ju inte ännu om conaxmodulen är boven i dramat, men värt att testa med kortläsarna först innan du investerar i nya LNB:s etc

beson

putta
2013-01-06, 17:30
Så då var FileZilla installerad iaf...nu får man försöka lära sig den ochså och vilka inställningar som krävs...tack så länge o finns tips så är det välkommet

beson
2013-01-06, 17:38
Värd: ip till boxen
Användarnamn: root
Lösenord:
Port:
Snabbanslut

Alltså rutorna lösenord och port lämnas tomma.

beson

putta
2013-01-06, 17:54
Kanon...det hjälpte mycket :-)....ip förmodar jag är det som den ansluter till det lokala nätverket....

beson
2013-01-06, 17:59
Kanon...det hjälpte mycket :-)....ip förmodar jag är det som den ansluter till det lokala nätverket....

Japp! Sätt gärna fast ip på boxen.

beson

putta
2013-01-06, 18:28
Tack...provar under veckan till att börja med att få kontakt med boxen och dess ip och sen försöka föra över filer

Tack så länge

putta
2013-01-07, 19:26
Nu har jag fått anslutning med boxen via filezilla iaf :-)....skall ladda ner imagen och oscamen och pröva mig fram i veckan...tack så länge

putta
2013-01-08, 19:20
Om du ser det här Beson så kanske du kan hjälpa mig vidare eller någon annan :-)....har kommit så långt nu att config filerna skall bytas ut och där är jag...vet inte riktigt vilka filer jag skall leta efter och hur jag gör med oscambinären efter det?

Hoppas någon kan hjälpa

//P

beson
2013-01-08, 20:41
Har du installerat oscam, som jag beskrev i inlägg 20?
Då finns binären i /usr/softcams klar att använda.
Konfigfilerna (oscam.conf oscam.server oscam.user) finns i mappen /etc/tuxbox/config
ftp:a över dem till din dator
Öppna filerna och ändra konfigen. Du kan kopiera filerna som finns i tråden "VU+ Viasat och CD" ett par trådar ner.
ftp:a tillbaks de tre filerna till /etc/tuxbox/config
Aktivera oscamen så här
Blå knapp på fjärren->softcam manager->enable (blå knapp)->start (grön knapp)

beson

putta
2013-01-08, 20:48
Tusen tack Beson...jag gör ett försök imorgon kväll...oscamen är installerad som du nämde tidigare,det är där jag står nu men som sagt jag ger mig på ett försök imorgon.

Tackar så länge

putta
2013-01-14, 19:07
Innan jag hann prova tidigare inläggs tips så provade jag imagen openAFF och där kunde man ladda ner ett plugin cccam direkt och vips så fungerade alla HD kanalerna :-))...vill ändå tacka för tips och den hjälp jag fick för att lura problemet...nu kan jag njuta av boxen och den är mycket bra.

Openpli skall ju vara på g ochså med en image...vilken föredras? openAFF eller Openpli och vad är skillnaderna mellan dem?
//P