handdator

Visa fullständig version : Raspberry Pi



jajko
2013-02-01, 11:46
Kanske en gammal nyhet, men ändå... Nu finns detta lilla underverk att bygga htpc eller cs-server av för ynka 390 bagis på NetonNet! Gör som jag, köp två! :)

rolrn
2013-02-01, 11:59
Det är dock inte helt stabil som cs.

Bogdan
2013-02-01, 13:50
Csp verkar rulla på bra. Vad är det som inte är så stabilt?

atomized
2013-02-01, 14:01
Det är väl fortfarande lite problem med drivrutiner till FTDI-chipet i bl.a. AD-Tekniks kortläsare.

Minime
2013-02-01, 14:07
Lösning är väl en strömförsörjd USB-Hubb...?

rolrn
2013-02-04, 06:25
Testade installera senaste Weezy, senaste oscam.
Beställde en Omnikey-läsare, men OSCam la ner efter 4h p.g.a. kommunikationsproblem med läsaren.
Innan dess rullade allt bara i ca. 30 minuter..

Har strömförsörjning som kan leverera 5V 1A..
Fick dessutom pissiga svarstider på ca. 350ms per anrop.

Mango
2013-02-04, 06:44
Lösning är väl en strömförsörjd USB-Hubb...?

Nej, det hjälper inte - någonting är (som sagt) fel med drivrutinerna till FTDI-chipet.

Påverkar de med läsare från ad-teknik.

Biasse
2013-02-04, 17:39
Hur fungerar den med smargo + hub(ext ström)?

Bogdan
2013-02-04, 18:53
Jag kör en pcsc 3120 eller något direkt i rpin och det verkar fungera.

plutten125
2013-02-17, 14:56
Nån som har koll på hur man får in cardservproxy?

Mango
2013-02-17, 16:09
Jodå, följ denna guide för att installera "riktiga" Java

http://www.savagehomeautomation.com/projects/raspberry-pi-installing-oracle-java-development-kit-jdk-170u.html

Finns en tråd på comhit här:

http://www.comhit.net/showthread.php/32144-installera-java-p%C3%A5-raspberry

Tänk på att ladda hem wheezy soft-float istället för vanliga wheezy.

http://www.raspberrypi.org/downloads

Lycka till.

panpull
2013-02-17, 17:53
Jag kör med smargo och det fungerar klockrent

rolrn
2013-02-17, 19:27
Tänk på att ladda hem wheezy soft-float istället för vanliga wheezy.

Varför är detta viktigt?

Bogdan
2013-02-17, 19:51
För att den java som du vill ha inte fungerar annars. :-)

jaytee
2013-03-02, 07:57
Har kört oscam och omnikey på Wheezy en månad utan avbrott nu. Stabilt!

/j

jajko
2013-03-03, 08:04
har stoppat i wheezy+oscam+omnikey3021 och det ser lovande ut såhär långt...ska bara fixa en permanent nätadapter som kan leverera strömmen som behövs...sen blir det långtest för att kolla stabiliteten...

kan inte uttala mig om stabilitet över lång tid än, men såhär långt flyter det på så stabilt att man får en tår i ögat. Det behövs ingen usb-hubb, bara ett stadigt nätagg. Till er som ylar om att det inte fungerar säger jag bara... Gör om...gör rätt! ;)

peppes
2013-03-07, 11:48
Underligt... JAg får igång viasat utan problem smargo+ läsare. Men inte Canaldigital. På en "vanlig" Linux burk med Debian inga problem. Men med denna Raspberry så funkar det inte.

Testat <type>Phoenix</type> mm. Kan ni se något fel i min config. ?? Blir inte klok på detta. Mina läsare är Smargo SmartReader Plus . Skulle bli väldigt nöjd om ni kunde hjälpa mej,:)

<readers name="Card Readers">
<device>
<name>Canal Anal</name>
<type>smartreader</type>
<node>/dev/ttyUSB0</node>
<mhz>600</mhz>
<export>yes</export>
<enabled>yes</enabled>
<reset>normal</reset>
<blocksa>No</blocksa>
<blockua>No</blockua>
<blockga>No</blockga>
<PTShandshake>no</PTShandshake>
<crypto-special>no</crypto-special>
<carddetect>yes</carddetect>
<newcamd_port>xxxxx</newcamd_port>
<priority>round</priority> <!-- hard is default -->
<autosid>Yes</autosid>

</device>

panpull
2013-03-07, 16:17
Kör med detta och det funkar klockrent

[reader]
label = canaplus
protocol = smartreader
device = 001:006
caid = 0B00
detect = cts
mhz = 600
cardmhz = 357
ident = 0B00:000000
group = 2
emmcache = 1,3,2

peppes
2013-03-07, 21:36
Hej! Tack. Men försöker få fart med den läsarn i NewCs

jajko
2013-03-07, 22:07
Hej! Tack. Men försöker få fart med den läsarn i NewCs

varför kör du inte oscam istället? minst lika bra...om inte bättre än newcs...

jajko
2013-03-08, 11:51
Nu 335:- på NoN...KÖP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (oj,vad många utropstecken...hur gammal är jag egentligen?) ;D

Allop
2013-03-08, 12:20
Eller så köper man den på Webhallen för 325:-

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167996-raspberry_pi_enkortsdator

Sneaky
2013-03-08, 14:34
Har inte varit aktiv på länge och jobbat dygnet runt känns det som men nu är det äntligen lite lugn och ro!
Plockade med en RPi hem idag + en låda öl så ikväll ska det äntligen lekas lite!

peppes
2013-03-08, 15:44
varför kör du inte oscam istället? minst lika bra...om inte bättre än newcs...

HEj! Jo men får time outs efter ett tag, Och jag vill ha igång Newcs

jajko
2013-03-08, 16:57
Har inte varit aktiv på länge och jobbat dygnet runt känns det som men nu är det äntligen lite lugn och ro!
Plockade med en RPi hem idag + en låda öl så ikväll ska det äntligen lekas lite!

det kallar jag fredagsnöje!!! blir allt lite avundsjuk... :D

jajko
2013-03-08, 17:04
HEj! Jo men får time outs efter ett tag, Och jag vill ha igång Newcs

men då har du väl gjort nåt fel....är det inte bättre att försöka lösa problemet? :)
eller har jag missat nåt? finns det nån fördel med att använda newcs? upplys mig gärna...

peppes
2013-03-09, 17:31
men då har du väl gjort nåt fel....är det inte bättre att försöka lösa problemet? :)
eller har jag missat nåt? finns det nån fördel med att använda newcs? upplys mig gärna...
Jo om jag nu ville köra Oscam så skulle jag ju det. Det konstiga är att inte smargo läsarn inte startar med Canaldigital men med visat. Inga problem med detta på en vanlig "Linux" dator

jajko
2013-03-09, 18:24
jaja...att man inte vill är ju också en anledning... :)

peppes
2013-03-10, 00:03
jaja...att man inte vill är ju också en anledning... :)
Hör väll inte riktigt hit, Jag frågar ju tex inte varför du inte har en vit istället för en grön bil. Skulle jag vilja ha hjälp med oscam skulle jag frågat om den, Men nu frågar jag om newcs. Och frågan ä ju rätt intressant efter som samma config funkar i annan dator än Raspberry pi + att exakt samma funkar med visat

jajko
2013-03-10, 07:17
ett tips...lägg undan den dryga attityden om du vill ha hjälp...
jag vill hela tiden lära mig mer och frågade vänligt om jag missat nåt beträffande newcs som gör att du/andra väljer den framför nåt annat...
istället för att upplysa mig om en enda fördel får man till svar att du inte VILL använda oscam....?

jag tycker inte min senaste replik är speciellt konstig då......den är till och med självklar...eller hur? :)

peppes
2013-03-12, 17:21
En sak är säker, Dryg är jag inte.Men blir lite less om jag inte får fråga om det jag vill, Jag har kört det mesta inom servrar. Men det jag vill ha reda på är varför inte det inte går det jag skrev en hel del trådar tidigare, Skulle jag vilja ha reda om Oscam skulle jag frågat det.Den som är dryg är så fall du som mal om Oscam, Kört igång några oscam servrar så det är inga problem. Fördelen med newcs är i så fall att den funkar oftast rakt av utan krångel. Vilket det lättare blir med Oscam med Just raspberry pi. Om man nu har visat med gul eller blå pil så är man ju tvingad i stort sett till OsCAm. .Men nu är det ju svårt för folk att svara på min fråga för alla mot frågor som blivet i mellan från början till hit...

Sneaky
2013-03-13, 17:11
det kallar jag fredagsnöje!!! blir allt lite avundsjuk... :D
Det va helt underbart ;)
Men det gick nästan för bra, inget krånglade, familjen han inte ens gnälla! Den har rullat felfritt sen i fredags.
Måste riva ner allt i helgen och se varför det funkar ;)

jajko
2013-03-13, 22:50
Det va helt underbart ;)
Men det gick nästan för bra, inget krånglade, familjen han inte ens gnälla! Den har rullat felfritt sen i fredags.
Måste riva ner allt i helgen och se varför det funkar ;)

jag har samma "problem"...sitter och pillar med conf och provar nya settings för att få det instabilt och krascha...men icke då...det tuffar på så fint att jag snart kallar oscam+rpi osänkbart! ;)
min tredje rpi har ikväll fått smaka på raspbmc på usb-sticka+snäll överklockning....riktigt bra fart jämfört med openelec jag provade först...
ska inhandla snabb sticka imorrn för att speeda upp ytterligare! :)

Sneaky
2013-03-14, 10:00
Riktigt kapabel liten krabat! Kommer minns köpa en till :)

jajko
2013-03-17, 19:59
fungerar riktigt bra med raspbmc på usb-sticka och class10 sd-kort...snabb i menyerna och stabil som f*n! trådlöst med wifi-sticka är lika stabilt...streamar hd från nasen utan ett enda lagg!
xbmc remote till ajfånen/paddan är lite plottrigt, men funkar utan problem det också... har jag glömt nåt? ja...airplay funkar också bra.
för att vara en riktig budget-mediaspelare/server så rockar den hårt! ...snudd på bättre än mina andra prylar...xtreamer,htpc och en totalt kass android-mediaspelare.
nästa steg blir väl att docka ihop med arduinoprylar, för att ha ett lärorikt och intressant pyssel tillsammans med lillgrabben...
(om man nu skulle få lite tid över vill säga, inför våren/sommarens obligatoriska renovering,om & tillbyggnad av kåken)... :p

_com_bort_
2013-03-17, 20:09
Kör du raspbmc på ett usbminne eller på ett sd-kort?

MVH



fungerar riktigt bra med raspbmc på usb-sticka och class10 sd-kort...snabb i menyerna och stabil som f*n! trådlöst med wifi-sticka är lika stabilt...streamar hd från nasen utan ett enda lagg!
xbmc remote till ajfånen/paddan är lite plottrigt, men funkar utan problem det också... har jag glömt nåt? ja...airplay funkar också bra.
för att vara en riktig budget-mediaspelare/server så rockar den hårt! ...snudd på bättre än mina andra prylar...xtreamer,htpc och en totalt kass android-mediaspelare.
nästa steg blir väl att docka ihop med arduinoprylar, för att ha ett lärorikt och intressant pyssel tillsammans med lillgrabben...
(om man nu skulle få lite tid över vill säga, inför våren/sommarens obligatoriska renovering,om & tillbyggnad av kåken)... :p

Jönke
2013-03-17, 21:27
OScam addon till Openelec http://www.openelec.tv/forum/124-raspberry-pi/62564-oscam-for-rpi

jajko
2013-03-17, 22:23
Kör du raspbmc på ett usbminne eller på ett sd-kort?

MVH

på usb-minne...men sd-kortet måste ändå användas för att boota upp

_com_bort_
2013-03-18, 08:34
på usb-minne...men sd-kortet måste ändå användas för att boota upp

Vad är fördelen med denna konfiguration då?
Du går ju miste om en usbport....

jajko
2013-03-18, 09:27
systemet blir snabbare, det jag gillar bäst är att det går snabbt som tusan att bläddra i menyerna t.ex.
utan usb-stickan är det seeegt...
det finns ju ett usb uttag över...vad mer kan man behöva? :)

_com_bort_
2013-03-18, 16:19
Kan man göra denna installation med vilken version som helst av Raspberry operativsystem?

Hur snabbt usb-minne har du för detta?

MVH

jajko
2013-03-18, 17:24
jag vet inte om det funkar med alla...men jag TROR det... :)
usb-minnet jag använder skriver 9mb/s och läser 20mb/s enligt utfört benchtest

_com_bort_
2013-03-22, 06:52
Vad säger specen att minnet klarar då? :)

Vad heter minnet, alltså fabrikat osv?

MVH

Mango
2013-03-24, 12:07
Skriver i denna tråd också så att ingen missar det, nu fungerar (äntligen) phoenix-läsaren från ad-teknik med raspberry.

De har alltså fixat problemen med ftdi, usb-serial.

För att det ska fungera måste man göra en firmware uppgradering av sin raspberry, det gör man såhär:

apt-get update
apt-get upgrade
wget http://goo.gl/1BOfJ -O /usr/bin/rpi-update && sudo chmod +x /usr/bin/rpi-update
apt-get install git-core
rpi-update

(skriv sudo innan varje kommando)

Efter en omstart fungerar allting :-)

jajko
2013-03-25, 19:54
Vad säger specen att minnet klarar då? :)

Vad heter minnet, alltså fabrikat osv?

MVH

har inte hittat nån spec...så ett eget test var nödvändigt! :)
har provat lite olika usb-minnen och kan inte se nån skillnad direkt om jag kör ett långsammare minne
ta vad du har...prova dig fram...
själv pular jag med 3g-dongle nu och försöker få till en mobil oscamserver som går på batteri...(helt meningslöst, men det är kul att labba/lära sig)! :D

_com_bort_
2013-03-26, 16:30
Intressant projekt!!!
Jag gillar också att mixtra just för själva mixtrandets skull, blir i slutändan inte så mycket tv-tittande *S*

MVH



har inte hittat nån spec...så ett eget test var nödvändigt! :)
har provat lite olika usb-minnen och kan inte se nån skillnad direkt om jag kör ett långsammare minne
ta vad du har...prova dig fram...
själv pular jag med 3g-dongle nu och försöker få till en mobil oscamserver som går på batteri...(helt meningslöst, men det är kul att labba/lära sig)! :D

peppes
2013-04-05, 18:24
Skriver i denna tråd också så att ingen missar det, nu fungerar (äntligen) phoenix-läsaren från ad-teknik med raspberry.

De har alltså fixat problemen med ftdi, usb-serial.

För att det ska fungera måste man göra en firmware uppgradering av sin raspberry, det gör man såhär:

apt-get update
apt-get upgrade
wget http://goo.gl/1BOfJ -O /usr/bin/rpi-update && sudo chmod +x /usr/bin/rpi-update
apt-get install git-core
rpi-update

(skriv sudo innan varje kommando)

Efter en omstart fungerar allting :-)

Hej! Tack Mango !!!!. Detta funkar perfekt !! Oscam inga problem med smargo+ läsare med via sat/CanalDigital. Men har inte fått igång Newcs med dessa läsare just med CanalDigital. Men löste detta med din guide angående Ad Tekniks läsare.. Konstiga var att Smargo+ funkade utan problem med Viasat men inte med CanalDigital i newcs.Har varit en svår nöt att knäcka,. Testat många olika config. Var hittade du denna info?
Annars får jag säga att det är en bra liten dator. TEstat air play,,Xbmc mm med goda resultat
Mvh PEPPE

Mango
2013-04-05, 21:21
Var hittade du denna info?


Det finns en sida med information om firmware till raspberry här:

https://github.com/raspberrypi/firmware

Tog dock instruktionerna från raspberrys forum här:

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=16280&p=311249

Trevligt att det hjälpte :-)

cyborgpunte
2013-04-06, 05:44
Jo, det var grejer restat till mitt andra projekt, så det blev postponerat en stund.
Skickade efter en sådan här låda, har ett par alternativa användningsområden till den, får se vad det blir.
Antagligen ersätta min gamla DB7020.

Nu till frågorna, vad kör ni för lösning på ro root part, eller behövs det ej ??
Har ni fått silverlight videostreams att fungera med moonlight (pratar ej netflix) ??

tack på förhand

peppes
2013-04-06, 12:26
Det finns en sida med information om firmware till raspberry här:

https://github.com/raspberrypi/firmware

Tog dock instruktionerna från raspberrys forum här:

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=16280&p=311249

Trevligt att det hjälpte :-)

Ja det funkar klockrent :) Tack !!!