handdator

Visa fullständig version : Streaming från Vu+ Ultimo - Problem med 720p kanaler



sirwio
2013-02-05, 16:00
När jag streamar från Vu+ Ultimo får jag tillfälliga ryck någon/några gånger i minuten vid streaming från 720p kanaler ex SVT1 HD eller SVT2 HD. Streaming från 1080i kanaler ex. TV3 HD och TV4 HD går bra.

Har testat med både xbmc med VU+/Enigma2 pluginet och med vlc. För att eliminera eventuellt klient problem har jag även testat att streama till fil mha wget eller curl. När sparad stream sedan spelas upp uppvisar även den upp ryck från 720p kanaler.

Streamar jag däremot lokalt på ultimo'n till fil mha wget uppvisar den sparade strömmen inga ryck utan spelas upp perfekt.

Ovanstående tyder på att nätverket inte riktigt hänger med att strömma 720p kanalernas högre bitrate.

Typ bittrare
720p ~14Mbit/s
1080i ~ 10Mbit/s
SD ~ 5Mbit/s

Det som talar emot nätverket är att det funkar alldeles utmärkt att göra inspelning från 720p kanaler till en NAS på nätverket mountad via nfs.

Hur fungerar det för er andra att strömma 720p från Vu+ boxar till klienter?
Förslag på förbättringar, fler tester som jag kan göra för att felsöka?
Någon som vet var man kan hitta iperf till Vu+/OpenPLI?

- Magnus

Vu+ Ultimo
OpenPLI 3.0 Uppdaterad 5:e februari
Canal Digital med DVB-S2 tuners.

Gaston64
2013-02-06, 08:08
När jag streamar från Vu+ Ultimo får jag tillfälliga ryck någon/några gånger i minuten vid streaming från 720p kanaler ex SVT1 HD eller SVT2 HD. Streaming från 1280i kanaler ex. TV3 HD och TV4 HD går bra.


Jag hade också problem igår och i morse, men bara på SVT1 HD. Problemen fanns även på TVn. Men nu runt 09:00 verkar det som om problemen löstes så jag antar att SVT eller CD hade problem.

sirwio
2013-02-06, 09:28
Jag märkte precis samma sak sent igår kväll och tidigare i morse när jag tittat via boxen. Har sett det tidigare någon gång i veckan också. De gånger det har hänt är signalstyrkan kring 16dB dvs (99-100%) och BER 0 dvs perfekt mottagning.

Om ovanstående är ett problem på utsändning eller nått annat låter jag vara osagt. Verkar ju konstigt om det inte skulle gnällas mer om andra boxar också är drabbade.

Problemet med streaming från 720p kanalerna sker dock även när bilden är perfekt från boxen.

Gaston64
2013-02-06, 11:04
OK. Jag har inga sådana problem normalt sett, bara märkt det igår och i morse och då bara på SVT1 HD. OpenPLI (uppdaterad men testade även en backup från ngn månad tillbaka med samma problem) och VU+ Duo använder jag. Kollar nästan bara via streaming och SVT-kanalerna brukar jag inte ha ngt problem med. Trådat nätverk.

sirwio
2013-02-06, 11:53
Gaston64: Kan du speca din hårdvara och vilken mjukvara/distro (version) som du använder?

För att eliminera nätverks problem med switchar/routrar etc har jag testat att direktkoppla, inga switch/router emellan, ultimon' med en pc och streama till pc'n med samma resultat. Dvs några hack per minut.

Gaston64
2013-02-06, 13:29
OpenPLi-3.0-beta vuduo från 20130205 är mjukvara på boxen. PCn har moderkort Gigabyte GA-H67A-UD3H-B3 med en Intel Core i5 2500K CPU. Inget grafikkort, kör på inbyggda i CPUn. Windows 7 64-bit är OS på PCn.

Har du tappade frames i VLC? Kolla Tools->Codec->Statistics och lost frames. Maxar du CPUn på PCn?

sirwio
2013-02-06, 22:12
Det är inte ett problem med uppspelaren på klient datorn. Det saknas data i strömmen som sänds/sparas.

Hackade om start skriptet för enigma2 processen så att den dumpar en logfil till /var/log/enigma2.log. Där noterade jag att när jag får hack så skrivs följande ut av enigma2 processen:


[eFilePushThreadRecorder] Warning: All write buffers busy
[eDVBRecordFileThread] cancelling
[eDVBRecordStreamThread] failed to cancel, killing all waiting IO
[eDVBRecordFileThread] poll: aio_return returned failure: Interrupted system call
[eDVBRecordFileThread] poll: aio_return returned failure: Interrupted system call
[eDVBRecordFileThread] poll: aio_return returned failure: Interrupted system call
[eDVBRecordFileThread] Waiting for I/O to complete


Några idéer

Gaston64
2013-02-06, 22:15
Ta en backup på boxen, flasha en "vanilla" pli och dra bara in typ webif och den cam som behövs och se om problemet försvinner. Kan ju vara ngt plugin som spökar och stör.

sirwio
2013-02-07, 18:54
Kör en ren openpli. Har snarare rensat den ytterliggare genom att avinstallera plugins som jag inte kommer att använda.


Men jag börjar tro att orsaken har att göra med om klienten orkar ta emot strömmat data tillräckligt snabbt. Har exempelvis märkt att "All write buffers busy" felet inträffar oftare om jag kör från en långsammare client exempelvis raspberrypi. När clienten inte klarar av att läsa strömmen tillräckligt snabbt antar jag att servern buffrar resultatet till dess att buffrarna är fulla. Därav varningen "All write buffers busy". Tyvärr har jag ingen client som är cpu snabb och har ethernet tråd. MacBook air har tyvärr enbart trådlöst som standard.

När strömmningen avslutas skrivs följande information ut där man kan anta att antalet buffrar är 4.


[eDVBRecordFileThread] buffer usage histogram (4 buffers of 188 kB)
1: 165
2: 137
3: 2
4: 2


Söker man på nätet efter "[eDVBRecordFileThread] buffer usage histogram" så får man flera träffar där det verkar som om olika image'ar har olika antal buffrar. Ser allt från 4 till 20 st. Någon som har en ide om hur man kan öka antalet buffrar?

sirwio
2013-02-07, 21:22
Tror att detta beror på att antalet buffrar enbart är 4 vid streamning men sätts till 20 vid inspelning till disk.

Har ställt en fråga på openPLI's forum om varför antalet sätts till 4.

http://openpli.org/forums/topic/27717-vu-ultimo-stutter-while-streaming-720p-channels/

- Magnus

nixxz
2013-12-27, 15:45
Hej, har en lite fundering. Vill streama från min VU+ solo2 till min tv med Android sticka med appen VU+.
Hur hög upp hastighet behöver jag för att den ska fungera inom hemmet?
Just nu har jag Vonets VAP11G wifi brygga, och med den fungerar det inte alls.
Testade att koppla den till datorn och fick en hastig het på ca 2mbit upp.
Hur mycket behövs?

atomized
2013-12-27, 16:26
Hej, har en lite fundering. Vill streama från min VU+ solo2 till min tv med Android sticka med appen VU+.
Hur hög upp hastighet behöver jag för att den ska fungera inom hemmet?
Just nu har jag Vonets VAP11G wifi brygga, och med den fungerar det inte alls.
Testade att koppla den till datorn och fick en hastig het på ca 2mbit upp.
Hur mycket behövs?
2 Mb/s låter i minsta laget. En tumregel kan vara att en SD-kanal behöver 5 Mb/s och en HD-kanal 20-25 Mb/s. Det kanske kan gå med lite mindre men då riskerar man problem.

Edit:
Sedan är Android-stickor ökända för att fungera dåligt med wifi eftersom de har små förkrympta och dåliga antenner. När jag försökt med MK808 och UG802 här hemma måste jag ha routern stående bredvid TV:n för att det ska funka.

nixxz
2013-12-28, 09:36
2 Mb/s låter i minsta laget. En tumregel kan vara att en SD-kanal behöver 5 Mb/s och en HD-kanal 20-25 Mb/s. Det kanske kan gå med lite mindre men då riskerar man problem.

Edit:
Sedan är Android-stickor ökända för att fungera dåligt med wifi eftersom de har små förkrympta och dåliga antenner. När jag försökt med MK808 och UG802 här hemma måste jag ha routern stående bredvid TV:n för att det ska funka.


Okej tack! Ja jag har routern iaf på andra sidan väggen så ganska nära.
Då kanske det kommer fungera om jag sätter dit en powerline/homeplug till boxen.
Men det fungerar kanon med att köra streaming med plex i 1080.

EDIT: Testade nu att koppla direkt med lan kabel ist stor skillnad men inte bra :/ är nog som du säger att stickan inte fixar det.
Datorn fixar HD med kabeln.

En annan fråga då, finns det något du vet som fixar det jag är ute efter?
Hade varit så jävla smidigt att få det att fungera. Kunna titta på en tuner i vardagsrummet och den andra i sovrummet.

atomized
2013-12-28, 10:14
Okej tack! Ja jag har routern iaf på andra sidan väggen så ganska nära.
Då kanske det kommer fungera om jag sätter dit en powerline/homeplug till boxen.
Men det fungerar kanon med att köra streaming med plex i 1080.

EDIT: Testade nu att koppla direkt med lan kabel ist stor skillnad men inte bra :/ är nog som du säger att stickan inte fixar det.
Datorn fixar HD med kabeln.

En annan fråga då, finns det något du vet som fixar det jag är ute efter?
Hade varit så jävla smidigt att få det att fungera. Kunna titta på en tuner i vardagsrummet och den andra i sovrummet.
Jag vet tyvärr ingen liten billig hårdvara som fungerar 100% bra...
Android-sticka eller Raspberry Pi med XBMC fungerar till 95% bra för mig. Men inte helt stabilt och kräver omstart emellanåt.

nixxz
2013-12-28, 10:23
Jag vet tyvärr ingen liten billig hårdvara som fungerar 100% bra...
Android-sticka eller Raspberry Pi med XBMC fungerar till 95% bra för mig. Men inte helt stabilt och kräver omstart emellanåt.


Okej, ja kanske värt att testa XBMC ist då. Svårt att få det att installera på boxen?

Bara som på datorn kanske, "add source"

atomized
2013-12-28, 10:41
Okej, ja kanske värt att testa XBMC ist då. Svårt att få det att installera på boxen?

Bara som på datorn kanske, "add source"

När jag pratar om XBMC på Raspberry Pi så menar jag de färdiga distributioner som finns speciellt för Raspberry Pi: RaspBMC och OpenELEC. Du kan ladda ner båda här:
http://www.raspberrypi.org/downloads

nixxz
2013-12-28, 10:55
Japp, har tyvärr ingen Raspberry Pi än. Men kastade in XBMC på android stickan och tycker det fungerar bättre än VU+ appen iaf.
Tack!

atomized
2013-12-28, 11:04
Japp, har tyvärr ingen Raspberry Pi än. Men kastade in XBMC på android stickan och tycker det fungerar bättre än VU+ appen iaf.
Tack!
OK, jag har inte provat den varianten själv. Men kul att höra att det verkar fungera bra! :)