handdator

Visa fullständig version : THOR 0.8W Vart är du!



slarver
2013-02-05, 23:49
Hejsan (igen!)

Jag har köpt en Europa-parabol på vinst eller förlust, har en del höga och stora träd en bit från huset!!.
Var uppe på taket och gjorde en tysk hälsning (Ca 24 grader från horisonten) Kan gå tänkte jag, och slog till på en Triax två LNB:er och en DiSEqC 2x1 switch!!
Nu är allt installerat och klart! Men jag hittar inte THOR 0.8W (CANAL DIGITAL) ASTRA 4.8E hittar jag och får stark signal och kan söka in kanaler.

Har Thor på de vänsta LNB sett bakifrån. Och har ställt in så i boxen.
Kan det vara så att man får in en satelliten men inte den andra, kanske ligger THOR lite lägre i horisonten gentemot ASTRA?

Har vridit och justerat till förbanelse.

En annan fråga:

När jag skruvade ihop parabolen såg ja att LNB:na har en grad-gradering runt om sig, precis där dom fäst in i hållaren, det kan alltså vridas efter dessa grader, vad är detta för inställning?.

jajko
2013-02-06, 00:10
här har du det du behöver, lycka till!
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-satellit-tv/parabolen
http://www.dishpointer.com/

optimal
2013-02-06, 05:57
Mina lnb är vridna till klockan 5. Ja om man står bakom prabolen ska den satelite till höger in i den vänstra lnb

sleddog
2013-02-06, 07:11
Mina lnb är vridna till klockan 5. Ja om man står bakom prabolen ska den satelite till höger in i den vänstra lnb
Kanske värt att säga att vridningen av huvudena (skew) är sett framifrån också ;)

rolrn
2013-02-06, 07:27
Dessutom beror skew på vart i sverige du befinner dig.
Jag har 10,2 grader på mikrovågshuvudet för Thor 5,6.

jajko
2013-02-06, 10:33
som sagt...allt du behöver veta finns i länkarna...

wiggen-cx
2013-02-06, 19:21
hej har du den nya vita cd boxen så funkar det inte med en dysec dra en kabel direkt från lmbn..

jo1
2013-02-06, 19:41
är du säker på att du får in thor på det vänstra lnb sett bakifrån
så det inte är tvärtom bara en tanke bara

reidarberge
2013-02-06, 19:49
ja. vänter bakifrån lyckatill

jo1
2013-02-06, 20:05
reidarberge vänter bakifrån nice:D;)

slarver
2013-02-06, 22:15
Schysta ni är som hjälper mig, det där med screw var något nytt!
Det måste testas.
Finns det risk att jag sniker trädtopparna och lyckas få in Astra men
inte Thor då jag har läst att den ligger något längre ner?

Sen måste jag erkänna att jag har varit lite våldsam mot Diseqc switchen,
har lossat, kopplat in F-kontakterna utan att stänga av Decorden, är den körd då?

Sen undrar jag vilket verktyg ni använder för att se signalstyrkan?
Jag brukar be sambon kolla satfinder i boxen så kör vi via mobil och justerar till vi tror att det är bra!
Men satfinder verkar vara lite lurigt då min bror inte har någon signal på satfinder på satelliten Thor med har perfekt bild, hur ska man tolka detta?
Hur många mV ska Diseqc switchen ha på ca 20m kabel?

Mvh //M

matkoh
2013-02-07, 05:17
Hmmmm.

Att switchen går sönder är inte så stor sak, men mer troligt är att tunern i boxen går sönder. Och då kan du få din symptom.

sleddog
2013-02-07, 07:12
hej har du den nya vita cd boxen så funkar det inte med en dysec dra en kabel direkt från lmbn..


I call bullshit, har du kopplat så att 0,8 W är på port 1 så spelar det ingen roll.

wiggen-cx
2013-02-07, 10:25
du kan ej koppla in den nya cd boxen med svitch

sleddog
2013-02-07, 14:44
du kan ej koppla in den nya cd boxen med svitch
Jodå, om du har 0.8W på port1 så kan du det. Jag har själv testat det och funkar utmärkt.

optimal
2013-02-07, 19:38
Schysta ni är som hjälper mig, det där med screw var något nytt!
Det måste testas.
Finns det risk att jag sniker trädtopparna och lyckas få in Astra men
inte Thor då jag har läst att den ligger något längre ner?

Sen måste jag erkänna att jag har varit lite våldsam mot Diseqc switchen,
har lossat, kopplat in F-kontakterna utan att stänga av Decorden, är den körd då?

Sen undrar jag vilket verktyg ni använder för att se signalstyrkan?
Jag brukar be sambon kolla satfinder i boxen så kör vi via mobil och justerar till vi tror att det är bra!
Men satfinder verkar vara lite lurigt då min bror inte har någon signal på satfinder på satelliten Thor med har perfekt bild, hur ska man tolka detta?
Hur många mV ska Diseqc switchen ha på ca 20m kabel?

Mvh //M
En app att kolla om det är träd ivägen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.esys.satfinder och en att kolla signalstyrkan med https://play.google.com/store/apps/details?id=com.soapfault.android.dreamfinder&hl=sv

wiggen-cx
2013-02-08, 18:03
Jodå, om du har 0.8W på port1 så kan du det. Jag har själv testat det och funkar utmärkt.
har du testat den nya vita hd boxec från cd?

slarver
2013-02-10, 01:08
Optimal: Tack för tipsen! kör docj iphone, ska se om apparna finns till den också!

sleddog
2013-02-10, 10:02
har du testat den nya vita hd boxec från cd?

Nej det har jag givetvis inte, jag bara skriver att det funkar fattar du väl?:confused:

Jag har testat den vita HD-boxen och den sitter bakom switchen.

wiggen-cx
2013-02-11, 16:44
Nej det har jag givetvis inte, jag bara skriver att det funkar fattar du väl?:confused:

Jag har testat den vita HD-boxen och den sitter bakom switchen.
det går
ej att välja port boxen är en nitnit låst till thoor.

reidarberge
2013-02-13, 21:36
slarver vilken box har du? är det den vita hdboxen så det enda du kan velge på är lmb universal-singel lmb.med singel funker sat cr till 4boxar ha det grej.

sleddog
2013-02-14, 02:47
det går
ej att välja port boxen är en nitnit låst till thoor.

Har inte sagt att jag valt en port i själva boxen, det enda jag säger är att jag har en switch före boxen. Och om du då har Thor på utgång 1 så funkar det kanon boxen kan inte känna att det sitter en switch före och om den då inte skickar switchsignal så blir det ju samma sak som att kabeln går direkt från LNB till box.

Detta gäller om du har Thor kopplat till port A.

reidarberge
2013-02-14, 06:22
Har inte sagt att jag valt en port i själva boxen, det enda jag säger är att jag har en switch före boxen. Och om du då har Thor på utgång 1 så funkar det kanon boxen kan inte känna att det sitter en switch före och om den då inte skickar switchsignal så blir det ju samma sak som att kabeln går direkt från LNB till box.

Detta gäller om du har Thor kopplat till port A.
uppdatera boxen med universal sen kan du koppla över till satcr och splitta upp till 4 boksar ha det bra.

slarver
2013-02-15, 11:28
Får 12V vid Dieceq Switchen, låter lite tycker jag

wiggen-cx
2013-02-19, 13:56
det är för lite gör om kopplingarna.lycka till

jo1
2013-02-19, 15:28
den ska switcha mellan 13-18 volt beroende om det är hor elr ver polarisation

slarver
2013-02-22, 20:55
det är för lite gör om kopplingarna.lycka till

Tycker att min kopplingar är ett skolexemplar hur det ska skall se ut. dvs jag har varit mkt noga.
Det är 20m kabel av god kvalité.
Vad innebär det att att höja mV som man kan göra unde inställningar?

mvh

jo1
2013-02-22, 21:07
du ska inte höja någon Mv under inställningar

jo1
2013-02-22, 21:14
fattar nu inget vart står det vilken box
sorry såg det dm 80
har du sökt på intelsat 0,8w sen ska det va ku band