handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Förlorar kontakten med kortläsare



Pz007
2013-02-09, 17:14
Förlorar kontakten med kortläsare av typen Todos Argos Mini II, (Nordea kortläsare) detta händer inte när servern är igång utan när jag håller på med något och sedan skall börja starta då får jag följande medelande i

Newcs:
[ 23:38:18 ] [ Loader ] Reader type 9 on node 1
[ 23:38:18 ] [ PC/SC ] Device 0: Todos AGM2 CCID (H1.08.00) 00 00
[ 23:38:18 ] [ PC/SC ] Your Device is not available
[ 23:38:18 ] [ PC/SC ] Device 0: Todos AGM2 CCID (H1.08.00) 00 00
[ 23:38:18 ] [ PC/SC ] Your Device is not available
[ 23:38:18 ] [ Loader ] Reset failed ...

Oscam:
8CC2EE8 r XXXX [pcsc] Wrong pcsc_reader index: 1
2013/02/08 23:33:24 8CC2EE8 r XXXX [pcsc] Cannot open device: 1

Om jag kör:
root@linux:~# lsusb
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 003: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB
Bus 006 Device 002: ID 8054:0002
Bus 002 Device 004: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB
Bus 006 Device 003: ID 046d:c01b Logitech, Inc. MX310 Optical Mouse
Bus 006 Device 004: ID 046d:c313 Logitech, Inc. Internet 350 Keyboard
Bus 002 Device 005: ID 0b0c:0050 Todos AB Argos Mini II Smart Card Reader (CCID)
Bus 002 Device 006: ID 0b0c:0050 Todos AB Argos Mini II Smart Card Reader (CCID)

Jag måste starta om datorn för att det skall gå igång igen, irriterande jag har försökt med strömförsörjt USB hubb samma sak. Förslag vad det kan vara.
Tack på förhand

atomized
2013-02-09, 19:00
Har tyvärr inget direkt svar på din fråga utan bara en tanke:

Det är mycket strul och brist på support med Todosläsarna. Jag hade nog övervägt att lägga ett par hundralappar på ett par sådana här istället. Går som en klocka och har bra stöd i Linux:
http://www.dustinhome.se/product/5010134345/omnikey-cardman-3021-usb/

Pz007
2013-02-10, 15:52
Tack för ditt svar.
Tror du att felet enbart kan vara på kortläsarna? För tillfället kör jag ubuntu 12.04 LTS, innan jag köper nya kortläsare skulle jag försöka få svara på följande:
· skulle det hjälpa en äldre version ubuntu, eller en annan Linux distro
· kan det behövas ändringar i konfigurationen av servern
· jag har en Dell optiplex 755 dator kan bios uppdatering hjälpa, jag har rätt gammal bios märkte jag
· om jag måste köpa vilka är bästa kortläsare är det omnikey, smargo, ad tekniks eller något annat förslag tack.
Tack på förhand...

atomized
2013-02-10, 16:14
Det är svårt att gissa vad det kan vara. Nu när jag läste din fråga igen började jag fundera på om det ev. kan vara några energisparinställningar som spökar? Att den stänger ner strömmen till USB-portarna efter ett tag? Kolla både i BIOS och i Ubuntu om det finns några energisparinställningar och slå av alltihop. Möjligen kan man låta skärmen släckas efter viss tid.

Tror inte det finns något att vinna på att byta till en äldre Linux. Ubuntu är bra, själv kör jag bara Debian och Ubuntu numera. Men de flesta Linux-varianter borde funka lika bra.

Konfiguration av servern - Kolla vad jag skrev ovan om energisparinställningar. Själv har jag alltid i ryggmärgen att stänga av allt sådant men alla tänker kanske inte på det.

Bios - borde inte vara något problem om det inte handlar om energisparinställningar...

Jag tycker PC/SC-kortläsare t.ex. den Omnikey jag länkade till är utmärkta. De är billiga och mycket stabila. AD-Teknik var bra på sin tid men inte värda att betala det dubbla mot en PC/SC-läsare för. Smargo är säkert bra men onödigt dyr och overkill om man inte älskar att pilla med överklockning av sina kort för då har den ändlösa möjligheter. Min åsikt om överklockning av kort är dock att det låter man bli! Helt onödigt att skaffa sig problem av den anledningen. Kortets hastighet räcker gott till för kortdelning inom hushållet ändå.

Fast det är klart, om man behöver flera kortläsare så har Smargo en triple reader nu för 650:-.
http://www.zulanit.com/sv/home/43-argolis-triple-reader-3x-smargo-lasare.html
Det är ju ett bra pris för tre kortläsare och ett smidigt format. Argolis är ju också hög kvalitet. Skulle jag köpa en ny kortläsare idag så hade det nog blivit en Argolis triple reader om jag behövde mer än en kortläsare. Annars en Omnikey om jag bara behöver en.

Pz007
2013-02-12, 17:35
Tack för ditt ordentliga svar, du tar värkligen tid på dig och svarar ordentligt det uppskatas säkert av många. Jag ändrade lite i bios det var en inställning om energisparläge och det värkar som att det hjälpte få testa lite mera och se.
Med vänlig hälsning



Det är svårt att gissa vad det kan vara. Nu när jag läste din fråga igen började jag fundera på om det ev. kan vara några energisparinställningar som spökar? Att den stänger ner strömmen till USB-portarna efter ett tag? Kolla både i BIOS och i Ubuntu om det finns några energisparinställningar och slå av alltihop. Möjligen kan man låta skärmen släckas efter viss tid.

Tror inte det finns något att vinna på att byta till en äldre Linux. Ubuntu är bra, själv kör jag bara Debian och Ubuntu numera. Men de flesta Linux-varianter borde funka lika bra.

Konfiguration av servern - Kolla vad jag skrev ovan om energisparinställningar. Själv har jag alltid i ryggmärgen att stänga av allt sådant men alla tänker kanske inte på det.

Bios - borde inte vara något problem om det inte handlar om energisparinställningar...

Jag tycker PC/SC-kortläsare t.ex. den Omnikey jag länkade till är utmärkta. De är billiga och mycket stabila. AD-Teknik var bra på sin tid men inte värda att betala det dubbla mot en PC/SC-läsare för. Smargo är säkert bra men onödigt dyr och overkill om man inte älskar att pilla med överklockning av sina kort för då har den ändlösa möjligheter. Min åsikt om överklockning av kort är dock att det låter man bli! Helt onödigt att skaffa sig problem av den anledningen. Kortets hastighet räcker gott till för kortdelning inom hushållet ändå.

Fast det är klart, om man behöver flera kortläsare så har Smargo en triple reader nu för 650:-.
http://www.zulanit.com/sv/home/43-argolis-triple-reader-3x-smargo-lasare.html
Det är ju ett bra pris för tre kortläsare och ett smidigt format. Argolis är ju också hög kvalitet. Skulle jag köpa en ny kortläsare idag så hade det nog blivit en Argolis triple reader om jag behövde mer än en kortläsare. Annars en Omnikey om jag bara behöver en.