handdator

Visa fullständig version : Problem med kortläsare, HJÄLP!



Kianian
2013-02-12, 15:28
Hej jag använder mig utav Ad-Tekniks Phoenix kortläsare. Den funkar klockrent vid hastigheten 368 mhz, men då jag klockar den till 600 mhz så får jag inga koder till mina dreambox. Varför blir det så, är det korten eller kortläsarna?
Jag försöker överklocka min kortläsare pga dåliga svarstider, ibland laggar det vid kanalbytena. Tror att detta beror på grund av att jag kör trådlöst, men vill ändå få reda varför jag inte kan klocka.

MVH

nicolito
2013-02-12, 15:41
http://www.comhit.net/showthread.php/32535-Problem-med-kortl%C3%A4sare-HJ%C3%84LP!

http://www.comhit.net/showthread.php/32532-Problem-med-kortl%C3%A4sare-HJ%C3%84LP!?p=204821#post204821

Två identiska trådar inom lopptet av 2 timmar. Prova med att inte ha trådlöst så kanske det blir bättre. Conax kort behöver i regel int klockas. Vad har du för svarstider?

Kianian
2013-02-12, 15:59
Svarstiderna ligger runt ecm 700 på både canal digital och viasat... Vet att det inte är bra med trådlöst och det körs bara pga det är för långt avstånd med kabel...
Jo är medveten om att det finns två trådar och det pga att jag la in den första på fel avdelning...
Har hört att man ska kunna dra ner på svarstiden en bit genom att klocka kortläsarna och vet inte varför korten och kortläsarna inte ger någon information till newcs och newcs inte startar som det ska göra...

jo1
2013-02-12, 18:01
vad är för långt avstånd med kabel du klarar 100 m med nätverkskabel

Kianian
2013-02-12, 18:23
Jag tycker att det är för långt, blir jobbigt med att dra kabel, fixa lister och så vidare. Hjälp mig huvudfrågan också... Annars hade jag gärna dragit kabel

optimal
2013-02-12, 19:21
Jag tycker att det är för långt, blir jobbigt med att dra kabel, fixa lister och så vidare. Hjälp mig huvudfrågan också... Annars hade jag gärna dragit kabel
Prova då med en en löst dragen nätverks kabel, blir det bättre med den så köp den här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/homeplug/d-link-dhp-307av-p98554

Kianian
2013-02-12, 20:23
Tack för svaret optimal, testade nyss med lång kabel till boxen och emm blev något bättre, den ligger nu på ca 530 men jag tycker fortfarande ett det är väldigt mycket... Det måste vara kortläsarna som jävlas har haft problem med de förr.
Men varför kan jag klocka de till 600mhz och de slutar funka? Då jag har på 368 mhz så funkar de och koderna skickas till boxarna, men då jag har på 600mhz startas inte boxarna och kodarna skickas inte...

Har sätt på andra forum att det blir bättre att klocka läsarna

atomized
2013-02-12, 21:10
Tack för svaret optimal, testade nyss med lång kabel till boxen och emm blev något bättre, den ligger nu på ca 530 men jag tycker fortfarande ett det är väldigt mycket... Det måste vara kortläsarna som jävlas har haft problem med de förr.
Men varför kan jag klocka de till 600mhz och de slutar funka? Då jag har på 368 mhz så funkar de och koderna skickas till boxarna, men då jag har på 600mhz startas inte boxarna och kodarna skickas inte...

Har sätt på andra forum att det blir bättre att klocka läsarna

Om nån ska ha en chans att svara på din fråga får du faktiskt skicka med rätt så mycket mer info. Vi är inte tankeläsare här...
Du har inte talat om vilken kortserverprogramvara du använder? Du har inte talat om exakt hur du gör när du överklockar? Exakt vilka parametrar ändrar du på? Du har inte skickat med några loggar som visar hur det ser ut innan överklockning och efter överklockning.

Om du hade gjort dig besväret att skicka med all den där infon + annan info som kan vara relevant t.ex. hur gamla korten är eller vilken hårdvara du kör servern på, så kanske någon hade kunnat göra en gissning varför det inte fungerar för dig...

Frågan är fel ställd när den som ska försöka hjälpa till måste skriva en längre uppsats bara för att få fram den info som behövs bara för att börja hjälpa till. En bra fråga innehåller så mycket information redan från början att man snabbt kan gå in och göra en analys och komma med ett svar.

Kianian
2013-02-12, 21:59
Ok kan ta tiden att skriva mer info... Jag använder mig utav newcs 1.65 på windows och försöker då klocka kortläsarna med hjälp av ad tekniks program som man kan välja för att ställa in kortläsarna på 358, 368 eller 600mhz.
Då jag överklockade med programmet gick jag över till newcs.xml och ändrade mhz till 600 och sedan startar jag programmet. Den kommer sedan inte att kunna starta servern och i newcs står det Setting baud to 9600 och den fortsätter så hela tiden och de vanliga raderna kommer inte upp.. Korten är ca 3-4 år gamla och de har funkar klockrent, utan det är just svarstiden som är väldigt högt.
Kommer lägga upp bilder på newcs.exe senare

viairdeto
2013-02-12, 22:22
Korten för via och CD fungerar inte optimalt med 6MHz, utan de är gjorda för att klockas med 3,58MHz.
Det finns säkert frekvenser som kortet kan överklockas med, men se till att ha bra med kylning, eftersom du riskerar att bränna upp kortchipet med överklockning.
Har du ett långsamt kort, se till att skaffa ett annat kort istället, det är enklare.

Kianian
2013-02-12, 22:51
Ok, hur kan man se om man har ett långsamt kort eller inte?

optimal
2013-02-13, 15:36
Ok kan ta tiden att skriva mer info... Jag använder mig utav newcs 1.65 på windows och försöker då klocka kortläsarna med hjälp av ad tekniks program som man kan välja för att ställa in kortläsarna på 358, 368 eller 600mhz.
Då jag överklockade med programmet gick jag över till newcs.xml och ändrade mhz till 600 och sedan startar jag programmet. Den kommer sedan inte att kunna starta servern och i newcs står det Setting baud to 9600 och den fortsätter så hela tiden och de vanliga raderna kommer inte upp.. Korten är ca 3-4 år gamla och de har funkar klockrent, utan det är just svarstiden som är väldigt högt.
Kommer lägga upp bilder på newcs.exe senare
Har för mig att jag testade på windows en gång och fick längre svarstider, jag kör med debian och newcs 1.62 på viasat 090f kort får jag ca. 0.45sec och cd kort 0.35sec

Volvo3
2013-02-13, 15:52
3.68MHz ska du aldrig köra på Videoguard eller Conax kort. 3.58 är det som gäller om du inte överklockar.
Men det är säkert windows som är ditt problem. Fast du verkar mäta svartstiderna i boxens mjukvara, vilket är helt fel tänkt. Det är tiderna på servern som räknas om man ska jämföra svarstider och dom påverkas inte av trådlöst nätverk.

optimal
2013-02-13, 16:03
3.68MHz ska du aldrig köra på Videoguard eller Conax kort. 3.58 är det som gäller om du inte överklockar.
Men det är säkert windows som är ditt problem. Fast du verkar mäta svartstiderna i boxens mjukvara, vilket är helt fel tänkt. Det är tiderna på servern som räknas om man ska jämföra svarstider och dom påverkas inte av trådlöst nätverk.
Just de mina tider är från mg_camd kommer inte ihåg vad jag har på servern :)

Kianian
2013-02-13, 18:01
Tack så mycket för svaren, det uppskattas!

Jag kollade som Volvo3 skrev att jag skulle titta i newcs istället och det har jag gjort nu och där ser jag en sänkning på cirka 100emm den ligger då på cirka 580.
Kan jag bara inte klocka mina läsare eller måste jag både överklocka korten och läsarna? Hur ska jag göra för att få ner på svarstiderna ännu mer?
Tack