handdator

Visa fullständig version : Spela in flera kanaler på samma transport stream



y0da
2013-02-15, 15:26
Tja!

Har nyligen börjat lära mig mythTV, verkar riktigt nice!
Just nu kör jag mythTV 0.26 med TBS6981 och Phoenix kortläsare.
Oscam-SVN 1.20-unstable_svn build r0 och sasc-ng v 0.0.2-29b7b5f231c8+.
Har dock bara enkla LNBs på taket än så länge, så jag kan bara använda en tuner i dagsläget (ska ordnas asap). Men jag har läst att man ska kunna spela in flera kanaler samtidigt då de går under samma transport stream. När jag aktiverar detta i mythTV så får jag fler encoders. När tittar på t.ex. SVTB på en frontend så funkar det fint, men försöker jag sedan titta på TV4 Film från en annan så stannar bägge frontends. Såvitt jag förstår ska dessa två gå i samma transport stream? Tittar jag då på mythtv-backend så påstår den att den tittar på bägge kanaler. Men i själva verket har sasc-ng crashat.
Är det någon här som har testat detta? Och förhoppningsvis lyckats få till det :)
Största fördelen med att få detta att lira är att jag kan köra back-to-back inspelningar med -5/+5 minuter för att säkerställa så man får med hela programmen. Utan att då behöva okupera en annan tuner för detta...

//y0da

Erik-NA
2013-02-23, 10:46
Jag tror inte det går. Sasc-ng jobbar mot DVB-drivern och avkodar den strömmen per kanal, inte per transport stream. Jag tror inte sasc-ng är konstruerat för att avkoda flera strömmar på samma transport stream?

DennisOlof
2013-02-25, 13:59
Tja, rent tekniskt sett går det, om man räknar bort eventuella problem med linux och mjukvaror. Först måste kortet rent hårdvarumässigt stödja den funktionen att du kan spela in på flera tuners parallellt, även smartcarden eller själva läsaren måste hinna med så det går att avkryptera. T.ex. finns det ju CAM som är mer för professionellt bruk som hårdvarumässigt klarar av att avkryptera många kanaler. Hur mycket en kortläsare över USB klarar parallellt vet jag inte, och jag antar att man kan bränna kort om man kör för hårt. Antagligen pga detta som cardserverproxy såg dagens ljus, en lösning på det här problemet.

För inte tala om datamängden som produceras av t.ex. 4st HD strömmar som ska sparas som "transport stream". Blir ju ganska jobbigt för datorn att sköta trafiken till hårddisken. Men det som TS efterfrågar borde gå, men hur man gör vet jag inget om.

joxen
2013-02-25, 14:28
i mediaportal kan du spela in alla kanaler samtidigt på en mux utan problem .Givetvis bör du ha en snabb hd för att det skall funka men det går, bara att sätta cam limit på så många kanaler du vill att den en skall klara av att spela in på samma mux..