handdator

Visa fullständig version : Komma åt Dreambox på annat nätverk?



BlackKnight
2013-02-17, 18:31
Hej!

Jag undrar hur jag skulle bära mig åt för att komma åt min dreambox Dm600 från kontoret?

Tänkte först med en vpn anslutning mot hemmet men gick bort, orkar inte lägga upp en server.

Vill kunna köra mot webInterfacet egentligen bara, hade räckt med det.

Har ni några tips?

Mvh
Mårten

matkoh
2013-02-17, 18:41
Hmmmm.

Den första frågan som direkt uppkommer är : VAD vill du kunna göra ?

nicolito
2013-02-17, 19:05
Är det det här du menar?........http://www.comhit.net/content.php/236-Streama-%C3%B6ver-Internet

BlackKnight
2013-04-10, 22:02
hej på er !

Ledsen för min inaktivitet, men jag har kommit så här långt att jag kan komma åt webinterfacet från jobbet, jag ser att boxen är igång, men, när jag väljer och köra på vlc så vill den inte köra igång streamen, lokalt hemma så fungerar det.

Jag har forwardat port 80 på dreamboxens ipadress i routern, vad mer kan jag ha missat, har även bytt lösenord på webinterfacet så det inte är default.

har även fixat en hostname på noip , hur får jag detta rätt inställt att inte ipadressen visas utåt eller hur man ska säg , så det är så "säkert" som möjligt.


tacksam för svar!

rodak
2013-04-10, 22:20
hej på er !

Ledsen för min inaktivitet, men jag har kommit så här långt att jag kan komma åt webinterfacet från jobbet, jag ser att boxen är igång, men, när jag väljer och köra på vlc så vill den inte köra igång streamen, lokalt hemma så fungerar det.

Jag har forwardat port 80 på dreamboxens ipadress i routern, vad mer kan jag ha missat, har även bytt lösenord på webinterfacet så det inte är default.

har även fixat en hostname på noip , hur får jag detta rätt inställt att inte ipadressen visas utåt eller hur man ska säg , så det är så "säkert" som möjligt.


tacksam för svar!

Du måste även fowarda streaming porten, brukar vara 8001. Säkert blir det aldrig, kanske me en vpn tunnel eller något. Ett tips är att byta port 80 och 8001 till andra portar då dess är så vanliga att risken är större att man scannas av någon kinesisk eller rysk dator :-P I vissa routrar kan man välja att en valfri port forwardas till 80 och 8001. Annars får man byta i boxen. Lycka till.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

BlackKnight
2013-04-11, 06:24
hehe misstänkte väl att det var en till dörr som skulle forwardas :)

tips på portar som inte blir scannade av fjunga 15åringar i ryssland?

rodak
2013-04-11, 07:04
Inget specifikt tips, men här har du "vanliga" portar: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers undvik dessa :)
Jag kör en helt random 5 siffror lång port och inbillar mig att det är säkrare :P

BlackKnight
2013-04-11, 17:59
Ah jag får fan inte rätt på detta,

Har en netgear wgr614v7 router, har gått in i port forwarding , valt add custom service , gett namn Stream sen starting port 80, och ending port 80 , lagt in dreamboxens ip nummer ( som verkar ha dynamisk ipadress?? så den byter sig).

Har gjort samma sak som ovan och lagt till en till cusotm service , gett namn stream2 öppnat starting port 8001 och samma på ending port 8001, samt lagt in samma ip nr där med..

vad gör jag fel?!

milox
2013-04-11, 22:35
Har du en kabel hela vägen till kontoret kan du ju fortsätta försöka... för det första så måste du ju använda ditt externa ip när du är utanför nätverket, öppnar du strömmen direkt från webif så är det din lokal adress och kommer bara fungera inom nätverket. Sen är det tyvärr så att den datamängd som strömmas från DB är alldeles för stor för att det ska fungera bra och du kommer att behöva "transcoda" bildströmmen innan den skickas vidare över nätet (kolla på länken som nicolito (http://www.comhit.net/member.php/16834-nicolito) hänvisade till)

cyborgpunte
2013-04-12, 05:22
@milox

Kul du var där då, kabel hela vägen ..... Varför inte försöka hjälpa honom istället

Förövrigt så är det jag citerar i rad 2 nedan, beroende på box och image.
På kritatiden var det 100% såsom du skriver. Men inte nu längre

Jag kan garantera dig att när jag surfar in på min box från annat nät,
då står min externa adress i m3u filen.

Detta vet jag för jag kollade när en annan nybörjare framhärdade att hans externa stog där,
så jag blev tvungen att prova det, och så var fallet.
Själv har jag inte webport forwardad, finns ingen anledning till det.


Har du en kabel hela vägen till kontoret kan du ju fortsätta försöka..............
öppnar du strömmen direkt från webif så är det din lokal adress...............

rodak
2013-04-12, 07:07
Ah jag får fan inte rätt på detta,

Har en netgear wgr614v7 router, har gått in i port forwarding , valt add custom service , gett namn Stream sen starting port 80, och ending port 80 , lagt in dreamboxens ip nummer ( som verkar ha dynamisk ipadress?? så den byter sig).

Har gjort samma sak som ovan och lagt till en till cusotm service , gett namn stream2 öppnat starting port 8001 och samma på ending port 8001, samt lagt in samma ip nr där med..

vad gör jag fel?!

Du kan reservera en ip adress till din box genom adress reservation:
http://screenshots.portforward.com/routers/Netgear/WGR614v7/LAN_IP_Setup.jpg
Då får din dreambox en reserverad ip adress på routern och du har kommit ifrån ett problem :)

Sedan ska det räcka att du gör som du har skrivit, port 80 och 8001 ska forwardas till din dreambox ip typ: 192.168.xxx.xxx
http://www.pcwintech.com/port-forwarding-netgear-wgr614-v7-netgear-firmware

Prova att starta om routern efter att du har ställt in allt, starta sedan om dreamboxen och kontrollera att den fått den reserverade ip adressen.
Men du kommer behöva en väldigt stabil uppkoppling då en SD stream ligger på runt 7-10 Mbit, och HD kan man i stort sätt bara glömma utan transcoding via vlc eller om boxen har stöd för det.

När du laddar ner m3u filen så öppna den med notepad/wordpad och kolla så att där står rätt ip, alltså din externa och inte 192.168......

Lycka till!

cyborgpunte
2013-04-12, 07:21
Bra svar där ! !

adressen behöver inte vara "siffror", _kan_ vara "namn" internt såväl som externt i m3u filen.

BlackKnight
2013-04-12, 19:00
hehe kabel till kontoret..
För det första har jag testat accessa brorsans från kontoret och det fungerar fin fint och streama därifrån.

För det andra, så får jag bara min interna ipadress i m3u filen när jag försöker öppna den. kan kanske nämna att jag kör på mac på kontoret, men det spelar nog mindre roll då jag testat köra utanför nätverket hemifrån och får samma felmeddelande på windows burken. (win7)

Tror fortfarande på att de är något med portarna, när jag öppnar port 80 mot låt säg min interna är 192.168.1.5 så kommer jag åt webinterfacet genom att surfa mot min externa ipadress. Sen när jag trycker på vlc filen och kör igång den så får jag något fel om att de inte går och nå, och då går den mot den interna ipadressen.

Öppnar jag port 8001 också mot samma ipadress så kommer jag inte ens åt webinterface , som sagt så tror jag , jag gör något fel vid port forwarden. första gången jag öppnar portar så all tips mottages med öppna armar , ironiska kommentarer som milox får ni gärna hålla.

tack!


@milox

Kul du var där då, kabel hela vägen ..... Varför inte försöka hjälpa honom istället

Förövrigt så är det jag citerar i rad 2 nedan, beroende på box och image.
På kritatiden var det 100% såsom du skriver. Men inte nu längre

Jag kan garantera dig att när jag surfar in på min box från annat nät,
då står min externa adress i m3u filen.

Detta vet jag för jag kollade när en annan nybörjare framhärdade att hans externa stog där,
så jag blev tvungen att prova det, och så var fallet.
Själv har jag inte webport forwardad, finns ingen anledning till det.

BlackKnight
2013-04-12, 19:01
tack rodak ska kolla igenom detta lite mer noggrannare och så återkommer jag! :)


Du kan reservera en ip adress till din box genom adress reservation:
http://screenshots.portforward.com/routers/Netgear/WGR614v7/LAN_IP_Setup.jpg
Då får din dreambox en reserverad ip adress på routern och du har kommit ifrån ett problem :)

Sedan ska det räcka att du gör som du har skrivit, port 80 och 8001 ska forwardas till din dreambox ip typ: 192.168.xxx.xxx
http://www.pcwintech.com/port-forwarding-netgear-wgr614-v7-netgear-firmware

Prova att starta om routern efter att du har ställt in allt, starta sedan om dreamboxen och kontrollera att den fått den reserverade ip adressen.
Men du kommer behöva en väldigt stabil uppkoppling då en SD stream ligger på runt 7-10 Mbit, och HD kan man i stort sätt bara glömma utan transcoding via vlc eller om boxen har stöd för det.

När du laddar ner m3u filen så öppna den med notepad/wordpad och kolla så att där står rätt ip, alltså din externa och inte 192.168......

Lycka till!

cyborgpunte
2013-04-12, 19:50
@BlackKnight (http://www.comhit.net/member.php/43158-BlackKnight)

Har du anget vilken image du har på din 600:a ??
finns typ 3 olika streamportar genom historien.
har du någon nyare image är det ju 8001, men det är inte givet.

BlackKnight
2013-04-14, 18:27
jag har enigma, vet inte vilken , ingen aning hur man kollar upp det. Har testat öppna upp 8001 med men det hjälpte inte, den håller sig vid den fasta ip:n jag satte iallafall. Jag kommer åt webinterfacet , men när jag öppnar m3u filen i vlc så går den mot den lokala :(

Vad kan jag göra / kolla mer?

BlackKnight
2013-04-14, 18:54
öppnar jag m3u filen ser jag att de står http://min lokalaipadress.31339/0,0133,1033,1133 ska den gå mot 31339, de verkar ju vara en ljud/bild port med?

cyborgpunte
2013-04-14, 19:23
31339 det var väl pli's zapstream port förr.
är det så, så är det bara
ipadress (internt eller externt eller namn) KOLON 31399
och isåfall är det den porten som ska forwardas
dessutom ska det isf gå att zappa med behållen/samma ström (vpid).
ja samma m3u-fil för alla kanaler.

BlackKnight
2013-04-14, 20:22
Jag testade byta ip:adress i den m3u fil jag ladda ner , till min externa :31339 och då funka strömmen i 3sekunder sen dog den, antar att den käka upp bandbredden, går det och tweaka VLC?

cyborgpunte
2013-04-14, 20:46
Använd tillämpliga delar i tidigare länkad guide.

BlackKnight
2013-04-14, 22:05
att fånga upp ström funka inte. Om någon vet hur man kan tweeka inställningarna i VLC (inte i den akutella strömmen bara) får gärna tjoa till

cyborgpunte
2013-04-15, 05:32
Du skrev ju att det funka i 3sek ??
sedan är det med största sannolikhet din bandbredd
Och i guiden samt andra trådar finns transcoding exempel,
för jag tror det är det du ska göra, och inte "tweaka".
bla har jag lagt ner ett exempel för någon vecka sedan.

Vilket årtionde är du född ?

BlackKnight
2013-04-15, 10:00
okey, får försöka få det och fungera då,

vilket årtionde? Vad har det med saken och göra ? =)

cyborgpunte
2013-04-15, 16:50
Jo, jag är folklivsforskare och håller på med lite empiriska studier.
och det är en betydligt lättare fråga än frågan du vill ha svar på.

BlackKnight
2013-08-25, 13:03
hej igen alla, har fått detta och rulla nu, dock ett liten fråga, när jag byter kanal så måste jag ladda ner en ny video.m3u fil. Inga konstigheter där, dock måste jag alltid öppna den filen i notepad och ändra , det står alltid min interna ipadress i den , jag måste ändra till min externa varje gång, går detta och fixa så det alltid är en extern ip adress där eller ?