handdator

Visa fullständig version : MythTv 0.26 och stabilitet med sasc-ng



Erik-NA
2013-02-23, 11:05
Har nu kört MythBuntu med Canal Digital i ett par månader och har samlat på mig en del erfarenheter. Det känns som att utvecklingsteamet bakom MythTv gjorde en redesign av MythTv 0.26 för att stabiliteten i främst backend var dålig till en början. Efterhand har den blivit bättre och nu är den rätt bra, dock ännu inte godkänt bra. Får nämligen starta om backend ibland, för den skapar stuttering på en del HD-kanaler, vilket den inte gör efter omstart.

Backend generar också stuttering under någon eller några sekunder när nytt LiveTv-program börjar. Detta tolkar jag som en orsak av att backend alltid spelar in LiveTv och att varje program sparas i en egen fil. Jag antar därmed att denna stuttering är en konsekvens av att en ny fil måste skapas på backend.

Frontend tycker jag inte heller har godkänd stabilitet. Tittar man på LiveTv under en hel dag kraschar frontend ibland en eller två gånger, vilket inte är bra.

Sasc-ng har ännu inte kraschat efter att jag bytte till riktig koaxkabel för utomhusbruk (Kjell & Co, den svarta kabeln) och nytt fyrkanals LNB (lågbrus-LNB från Kjell & Co). Sasc-ng är förvånansvärt stabil då den var minst stabil när jag började resan med att få MythTV att fungera med Canal Digital. Dock skulle jag önska att signal/brus-förhållandet samt signalstyrkan kunde visas korrekt i frontend om det har med sasc-ng att göra förstås? Jag ser det som troligt då koden för sasc-ng härrör sig från 2009, men det är ett antagande.

Jag har en del kvar att jobba med när det gäller bildkvalitén, framför allt på HD-sändningar. Där krävs mest bandbredd och därmed är MythTv som känsligast för just HD. I vår när värmen kommer får jag placera mig på taket med min laptop och justera parabolen för att maximera signal/brusförhållandet.

Sammanfattat tycker jag dock om MythTv, både backend och frontend. Det är ett gigantiskt lyft jämfört med Canal Digitals inspelningsbara box HD PVR 101-ST. Det har i snitt kommit en uppdatering varannan dag för MythTv och trenden pekar hela tiden mot bättre stabilitet. Därför ser jag fram emot en intressant framtid med MythTv.

Plow
2013-02-23, 12:14
Jag har också testat den svarta kabeln men tycker att den är för styv. Föredrar den vita installationskabeln från kjelle