handdator

Visa fullständig version : Råd med setup



jokkmokksjocke
2013-04-16, 21:37
Hej

Är sugen på en Vu+ Ultimo. Men har lite dilemma. Då jag inte vet exakt hur den funkar och letat med ljus å lykta för att hitta den bästa setupen för mig
Jag kommer vilja kunna se i fler rum 6st inte alla samtidigt dock. Jag har två alternativ som jag vet.

Utrustning som jag har just nu är 2st Mac mini, 1st apple tv.

Alt.1

Köpa en Vu+ Ultimo och strema till Macarna samt köpa eventuellt andra "burkar" att stream till?

Frågan är bara vilka "burkar" funkar bra och vilken typ? Kan man ha annan typ av media spelare eller en till Vu+ eller dreambox. Eller funkar det bara med dator/ipad?



Alt.2

Köra ut sat signal till alla 6 rum via MF SWITCH och köpa en box i varje rum , springa runt med två, tre kort eller få sex olika "linor".



Har något ett bättre förslag?
En vän sa att med Vu+ Ultimo kan man köra in sat tre signaler (tre tuners) och de enheter som streamar från den söker upp en ledig tuner och streamar. Således kan man se på saker i tre olika rum samtidigt. Stämmer detta ? Hittar ingen info om det.

Tacksam för svar och förslag :-)

cyborgpunte
2013-04-16, 22:04
Köpte just en raspberry pi som jag försöker få till på en "fristående" TV, men en VU+ av annan modell men med 3 tuners.
För närvarnade är dock mina största problem att få till hallonpajen stabilt, typ iphone-RC på wifi fryser, skitknäppt går att starta om via telnet och få tillbaka RC funktionen. Men hur himmla kul är telnet på Iphone

atomized
2013-04-16, 22:07
Alt.2

Köra ut sat signal till alla 6 rum via MF SWITCH och köpa en box i varje rum , springa runt med två, tre kort eller få sex olika "linor".

Varför springa runt med kort? I detta fallet passar det bättre att sätta upp cardsharing mellan boxarna. D.v.s. att alla boxarna dekodar m.h.a. ett kort i "huvudboxen".


En vän sa att med Vu+ Ultimo kan man köra in sat tre signaler (tre tuners) och de enheter som streamar från den söker upp en ledig tuner och streamar. Således kan man se på saker i tre olika rum samtidigt. Stämmer detta ? Hittar ingen info om det.

Det borde funka bra. Jag gör motsvarande med en Vu+ Duo med två tuners.

cyborgpunte
2013-04-17, 05:36
Upptäckte strax efter jag skrev föregående inlägg:
Felmezz "Ingen ledig tuner" på en 5E kanal.
jaha, testar lite då tänkte jag.
ingen polarization alls fungerade på 5E.
Hallonpajen var avslagen
Ingen anslutning utifrån enligt FW.
(hade lämnat pajen på samt stremat utifrån då jag var på resa,
och frun hade EJ ringt upprört "TV FUNGERAR EJ")
Slog av pajen,lika
omstart E2, lika
powercycle, då funkar det igen,

märkligt.

jokkmokksjocke
2013-04-17, 08:32
Varför springa runt med kort? I detta fallet passar det bättre att sätta upp cardsharing mellan boxarna. D.v.s. att alla boxarna dekodar m.h.a. ett kort i "huvudboxen".

Kommer eventuellt inte ha kort.



Det borde funka bra. Jag gör motsvarande med en Vu+ Duo med två tuners.

Ok, tror du man kan köra med Dreambox och streama från en VU+ tuner ?

atomized
2013-04-17, 08:43
Ok, tror du man kan köra med Dreambox och streama från en VU+ tuner ?

Har inte själv provat att streama till en Dreambox. Jag använder datorer att titta på när jag streamar. Funkar fint att streama till t.ex. en Windows-dator med VLC. Funkar även till Android-devicer som en smartphone, surfplatta eller minidator typ MK808.

jokkmokksjocke
2013-04-17, 09:58
Har inte själv provat att streama till en Dreambox. Jag använder datorer att titta på när jag streamar. Funkar fint att streama till t.ex. en Windows-dator med VLC. Funkar även till Android-devicer som en smartphone, surfplatta eller minidator typ MK808.

Ja, jag tror nog att de är bäst. Då kan man även köra netflix m.m


Lite OffT men har du provat Raspberry Pi datorn?

atomized
2013-04-17, 10:07
Ja, jag tror nog att de är bäst. Då kan man även köra netflix m.m


Lite OffT men har du provat Raspberry Pi datorn?
Jag har två st. Raspberry Pi men jag använder dem bara som små Linux-servrar. Jag har inte provat att köra t.ex. XBMC på dem. Jag har ingen bildskärm kopplad till dem.

jokkmokksjocke
2013-04-17, 10:20
Jag har två st. Raspberry Pi men jag använder dem bara som små Linux-servrar. Jag har inte provat att köra t.ex. XBMC på dem. Jag har ingen bildskärm kopplad till dem.

Så billiga så köper en av varje och testar. :-)

Loony
2013-04-19, 18:41
Så billiga så köper en av varje och testar. :-)

en av varje? en mod A och en mod B eller vad menar du?, tog hem en efter denna tråd en mod B(512mb) och är super nöjd, helt sjuk liten maskin stöd för airplay m.m och man ska kunna steama från en enigma2 box har dock bara pilla ett par timmar ännu..

pojken
2013-05-01, 22:23
Loony återkom gärna med resultat :)

jokkmokksjocke
2013-06-18, 13:58
Ja jag har inte hunnit något sedan jag startade tråden. Looney hur har du upplevt Rasberry:n?

SKall koppla upp parabolen nu i veckan och beställa boxen idag ... :-)

jokkmokksjocke
2013-06-27, 21:20
Funderar på Solo2 boxen istället för Ultimo. Kan man streama till XBMC eller liknande och fortfarande kolla på boxen ?

Någon som vet eller kör via daorer etc. ?

cyborgpunte
2013-06-27, 22:21
Köp du en Solo2 ist, värre prestanda så du kan transcoda/restreama till din mobil.....
xmbc har gått stabilt sedan då i mitten av April, ingen aning vad det strulet kom sig av, se tidigare inlägg i denna tråd.
Ja jag kan kolla marksänt med vlc på datorn från USB tunern, vi*sat i sovrummet med xbmc, anald*gital på vardagsrumsTV
med 2 ledningar från tallrik förstås.