handdator

Visa fullständig version : Intel NUC



pazante
2013-05-09, 09:49
Hej!
Jag funderar på att köpa en Intel NUC. Vad jag vill är att byta ut min DM600C och Boxee Box.
Jag vill kunna titta på streamad film över nätverket plus tv från Comhem.
Någon som har förslag på Dvb-C kort? Antar att det får bli USB för det finns ju bara en halv PCI-E port efter man har installerat hårdisken.
Vet inte riktigt vad för OS jag ska köra
Ubuntu + Xbmc
Openelec
xbmcbuntu
Annat?
Det ska vara kvinno vänligt bara starta å köra :)

Visst kan man köra Comhem via cardsharing i Xbmc?

//Pazante

DennisOlof
2013-05-09, 13:25
Varför göra sig av med DM600C den är ju bra, bättre bara byta ut din boxee box mot en dator, antingen intel nuc, eller zotac nano. Enda alternativen som finns om du ska ha just den storleken på din lilla minidator.

_com_bort_
2013-05-10, 00:12
Floppydtv eller firedtv är nog ett av de bästa alternativen.
Du kopplar in den via firewire.
Hur menar du att det bara finns en halv pci-e plats kvar?

MVH

tinni
2013-05-13, 13:18
Bästa tv kortet för comhem är hdhomerun (http://www.comhit.net/archive/index.php/t-31490.html), helt sjukt bra! Fantastisk eftersom du har begränsat med usb portar och inget pci på en intel nuc.
Jag har en Intel NUC som jag kör MediaPortal på, fantastisk liten burk.
Så... skaffa en hdhomerun, modell HDHR3-EU.
En nuc, modellen dc3217iye.
Installera Win7, inaktivera windows media center om det är aktivt.
Installera hdhomerun, ange mediaportal som applikation skriv in postnummer och 6875 som frekvens tre gånger - klart.
Installera senaste mediaportal MED tv server, du väljer single seat i installationen, välj med LAV filters och titan extended.
Öppna tv-server config och sök efter kanaler osv osv... testa så att du kan kolla på de fria kanalerna.
Installalera mdapi filter, använd acamd som softclient, så har du även cs i MePo.
Resten är standard MePo konfig beroende på hur du vill att det ska se ut osv...

I MePo finns ju 9 millioner inställningar och 7000 plugins å fippla med OM man vill, men det är inte mycket mer att göra för att få en fungerande tv lösning.

Lycka till!

sb2000
2013-06-16, 10:19
Bästa är väl dra in openelec med tvheadend som tvserver. Stabilare tvserver får man leta efter, dessutom med SC inbyggt.

Mediaportal i all ära, men troligtvis vill man ändå köra XBMC som klient eftersom mediaportal är segt och fult :D.. Och tvservern i mediaportal i min mening är rätt trött skapelse, ska vara ärlig och säga att jag inte kört den på något år dock.

Vill man absolut köra windows är det väl dock bästa lösningen.

pazante
2013-08-08, 10:50
Jag har inte kommit så långt men har lite funderingar på HDHR3-EU
Vad jag har läst är det en dual tuner går det å få den med 2 dvb-c? eller betyder det bara att den har dvb-t / dvb-c?
Säg att frugan vill titta på en kanal vardagsrummet och jag vill titta på en annan i sovrummet funkar detta?

tinni
2013-08-12, 09:52
Jag har inte kommit så långt men har lite funderingar på HDHR3-EU
Vad jag har läst är det en dual tuner går det å få den med 2 dvb-c? eller betyder det bara att den har dvb-t / dvb-c?
Säg att frugan vill titta på en kanal vardagsrummet och jag vill titta på en annan i sovrummet funkar detta?



JA!
Det funkar klockrent :)
Man ställer in på respektive tuner om det ska vara dvb-t eller dvb-c, båda mina är ställda till dvb-c och i ärlighetens namn vet jag inte om man kan blanda dvb-t/c eller om båda måste vara ställda på samma...

pazante
2013-08-12, 10:08
Kanon då vet jag
Har kollat lite och det verkar som en ny modell är på gång tycker ni att det är värt å vänta på den

tinni
2013-08-15, 13:17
Jag hade väntat på den nya med haswell och intels nya grafik 4600 som verkar helrätt för en htpc.
Å andra sidan har jag inte en susning om den nya blir mycket dyrare än den förra, om så är fallet så vet i f.. om det är värt att vänta på.
Jag har två nuc hemma, en i tvrummet och en i sovrummet stornöjd med båda och kollar på allt från vanlig tv till film i 1080p å det är absolut inga problem.