handdator

Visa fullständig version : Se på inspelade program mellan VU boxar?



asppie
2013-05-14, 13:56
Jag har en VU+ Duo i vardagsrummet och en VU+ Solo i sovrummet. Båda generation 1.
Jag vill ex. kunna se på det som är inspelat i vardagsrummet på boxen i sovrummet och viceversa.
Finns det ngt smidigt sätt att göra detta på, ngn plugin eller så?
Båda boxarna är kopplade till nätverket.

matkoh
2013-05-14, 14:06
Hmmm.

Enkelt: Köp ett NAS och låt båda boxarna spela in mot den, då kommer de åt varandras inspelningar & du kan även se på inspelningarna på valfri dator i nätet.

asppie
2013-05-14, 14:46
Jag har en NAS med många TB ledigt, men fungerar det felfritt att köra mot en sådan?
Tänkte mest med inspelningarna. Det får inte fela för då blir frugan galen.
Om jag nu skall skippa den interna disken i VU+ Duo´n och den externa 2,5" disken till Solo´n och köra mot NAS´en hur sätter man upp det då?

matkoh
2013-05-14, 16:03
Hmmmm.

mount -t nfs IPadress_till_NAS:/monteringspunkt /media/hdd/movie


Editera /etc/fstab med dina uppgifter ex:

proc /proc proc defaults 0 0
devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0
usbdevfs /proc/bus/usb usbdevfs noauto 0 0
tmpfs /var/volatile tmpfs defaults 0 0
172.26.240.7:/Movie /media/hdd nfs defaults 0 0


Där sista raden är min montering.

rodak
2013-05-14, 16:11
Jag hade inte litat på en NAS, blir inte helt tillförlitligt med flera inspelningar samtidigt.
Men detta ser lovande ut:
https://sites.google.com/site/allaboutdreambox/plugins/partnerbox-setup

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

matkoh
2013-05-14, 17:01
Hmmmm.

Vadå inte tillförlitligt ??? Jag har 5 boxar hemma som allihopa spelar in mot mitt Readynas NV+, aldrig att det skulle öht klicka. Har kört så i 3-4 år utan några problem.

rodak
2013-05-14, 18:03
Hmmmm.

Vadå inte tillförlitligt ??? Jag har 5 boxar hemma som allihopa spelar in mot mitt Readynas NV+, aldrig att det skulle öht klicka. Har kört så i 3-4 år utan några problem.

Jag har bara en enkel linkstation NAS, och där är det inte tillförlitligt, klarar en HD inspelning o sen är det kört.
Kanske funkar bättre med lite bättre prylar, men man blir ju ändå begränsad av nätverket och framförallt beroende av det. Hänger routern sig så blir det inga inspelningar.
En intern sata brukar ticka på oberoende av annan hårdvara. Samtidigt så är man ju redan beroende av nätverket på de boxarna som inte har kort utan kör mot sin server.
NAS eller ej, man kan ju prova partnerbox om NAS inte fungerar som man vill :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

atomized
2013-05-14, 19:08
Om man nu ändå ska montera NAS:en kan man ju lika gärna montera disken på den andra boxen.

Just my 2p...

asppie
2013-05-15, 08:34
Hmmmm.

mount -t nfs IPadress_till_NAS:/monteringspunkt /media/hdd/movie


Editera /etc/fstab med dina uppgifter ex:

proc /proc proc defaults 0 0
devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0
usbdevfs /proc/bus/usb usbdevfs noauto 0 0
tmpfs /var/volatile tmpfs defaults 0 0
172.26.240.7:/Movie /media/hdd nfs defaults 0 0


Där sista raden är min montering.

Detta är över mina kunskaper.... Verkar behöva programmeringskunskaper :confused:
OM jag nu skall spela in från TVÅ boxar på samma NAS krävs det en värsting-NAS då med snabb processor?
Jag har idag en iOmega IX4 med 1.2Ghz processor i och 512MB minne.

matkoh
2013-05-15, 09:28
Hmmm.

Inga programeringskunskaper, däremot kunskap i att ändra på en text-fil. Naset behöver inte vara någon speciell turbo-värsting, den duger gott som du har.

asppie
2013-05-15, 13:23
Hmmm.

Inga programeringskunskaper, däremot kunskap i att ändra på en text-fil. Naset behöver inte vara någon speciell turbo-värsting, den duger gott som du har.

OK. Men VILKEN textfil skall man in och grotta i och vart finns den?
Jag är helt novis och skulle verkligen vilja få till en smidig lösning för mina två boxar i hemmet.
Framförallt så att frugan kan sitta vare sig i sovrum eller v-rum och se på vad hon har spelat in.

matkoh
2013-05-15, 13:24
Hmmm.

Filen heter fstab & finns i /etc, editeras lämpligen med den inbyggda editorn "vi".

asppie
2013-05-15, 13:40
Hmmm.

Filen heter fstab & finns i /etc, editeras lämpligen med den inbyggda editorn "vi".

Och detta kommer man åt enklast via Telnet eller ngt program?
Som sagt jag är lite dåligt påläst om Linuxsystemen.
Tacksam för all hjälp jag kan få!

joxen
2013-05-15, 13:47
antar att du kör win .. så ladda ner http://winscp.net/eng/download.php

du kan editera filen direkt i winscp så slipper du vi/nano eller annan linux editor .

anv/lösen till din box får du fråga någon annan om det vet inte jag ...