handdator

Visa fullständig version : vu+solo2



kurdsson
2013-05-27, 10:15
Hej. Jag ska hämta ut en sån box idag och tanken är att lägga in openpli. Har aldrig haft en med 2 tuner och undrar om man behöver tänka på nåt när man ska bara använda en tuner? Läste nånstans att man måste loopa tunern om man ska bara använda en 1 tuner. Kan det stämma?

rodak
2013-05-27, 10:32
Ska du bara använda en tuner utan möjlighet att spela in en kanal och titta på en annan så är det bara till att plugga in kabeln som vanligt och konfigurera en tuner :)

cyborgpunte
2013-05-27, 11:55
Ska du bara använda en tuner utan möjlighet att spela in en kanal och titta på en annan så är det bara till att plugga in kabeln som vanligt och konfigurera en tuner :)

Har jag missuppfattat nu igen, trodde det var så här :
Med looptrugh kan du titta på "alla" kanaler på samma position med samma polarisation,
inte bara de på samma MUX.

edit: ni som förstår får gärna förklara varför kabeln till B och A=looptrough rekommenderas och inte tvärsemot.

atomized
2013-05-27, 14:02
Läs här så fattar du vilka begränsningar det är med loop-through:
http://www.comhit.net/showwiki.php?title=LNB+nedledning+och+DiseqC-switchar

cyborgpunte
2013-05-27, 14:11
Din wiki är skitbra,
Men jag förstår ändå inte (sorry)
Om jag tex bara har en nedledning från ett LNB, varför då inte sätta mottagaren's ena tuner i looptrough till den andra tunern ????





Läs här så fattar du vilka begränsningar det är med loop-through:
http://www.comhit.net/showwiki.php?title=LNB+nedledning+och+DiseqC-switchar

rodak
2013-05-27, 14:13
Din wiki är skitbra,
Men jag förstår ändå inte (sorry)
Om jag tex bara har en nedledning från ett LNB, varför då inte sätta mottagaren's ena tuner i looptrough till den andra tunern ????

För att det ger dig inte någon vidare frihet.
Du kommer bara att kunna titta på en polarisation (vertikal/horisontell) och ett band (låg/hög)
Blir ganska få kanaler.

atomized
2013-05-27, 14:26
Din wiki är skitbra,
Men jag förstår ändå inte (sorry)
Om jag tex bara har en nedledning från ett LNB, varför då inte sätta mottagaren's ena tuner i looptrough till den andra tunern ????
Om du vill ha fullständig frihet att titta på valfri kanal på den andra tunern så måste du ha dubbla nedledningar.
Kör du båda tuners på samma nedledning (loop-through) så är den andra tunern begränsad till samma satellit och samma polarisation och samma band (hög/låg).

Om vi tar ett exemple från Canal Digital så kan du titta i denna list och kolla vilka kanaler som ligger på samma mux:ar:
http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html

Gränsen mellan högband och lågband går vid 11700 så du kan bara använda båda tuners för att se två samtidiga program om BÅDA ligger över ELLER under 11700 MHz (och har samma polarisation).
Till exempel kan man inte titta samtidigt på TV4HD (10934) och Discovery HD (12015) även om båda har horisontell polarisation.

cyborgpunte
2013-05-27, 14:27
Men det är typ 2 knapptryckningar i menyerna för att kunna titta/spela in på fler kanaler än de på samma MUX.
Varför skall TS inte göra så ??

och jag talar inte i egen sak då jag har flera nerledningar till min Solo2

puck2:edit
OK jag glömde samma band
Men det blir fler kanaler

atomized
2013-05-27, 14:35
TS får naturligtvis göra som han vill!

Men man brukar tröttna på dåliga/billiga lösningar efter ett tag för de har begränsningar och fungerar inte optimalt.
Jag vill bara ge ett gott råd i all välmening att i mitt tycke är det bättre att satsa på en riktig och bra lösning. :)

cyborgpunte
2013-05-27, 15:09
Du har rätt, körde ju inte så så länge jag heller :)

Så självklart, bättre med flera nedledningar, lika självklart som med loopningen av tuners om man bara har en nedledning.

kurdsson
2013-05-27, 17:07
Hmm...detta var svårt...på dreambox pli hade jag på avancerad tuner inställning

0 hotbird
1 sirius
1 eutelsat 7 grader
2 thore

men på denna open pli så får jag inte det o funka....Sirius och eutelsat körs på samma lnb

cyborgpunte
2013-05-27, 18:42
Nu gjorde jag ju inte så, när jag konstaterade att det inte låste för mig, se din andra tråd.
Men är det typ inte lika men lite annorlunda ??
avancerat
välj sat stega ner o välj LNB
stega upp välj ny sat stega ner o välj LNB
och iterera tills klart

kurdsson
2013-05-27, 19:08
Jag tror jag gör så...sen när jag har gjort det och den söker så får jag massa skumma kanaler och den hittar inte dom vanlifa kanalerna som jag vill ha...känns som fel kanal gamnar i fel sat...närdu säger låste inte...hur ser du det? På sat find eller?

kurdsson
2013-05-27, 20:47
Nu har jag hittat lite andra skumma grejer...när den börjar med satellit 4.8 så hittar den sky sport24. När jag kollar på nätet så är den kanalen på 13 grader...

cyborgpunte
2013-05-27, 21:30
Är inte hemma
är du säker på att det inte finns sky sport24 på 4,8E, har för mig att jag sett ngt sådant typ sky sport där.
Jo jag editerade satellites.xml och la till en trp från 7E som inte fanns repr. i min 4,8E och den hittade inga av de FTA kanaler som den borde ha hittat där.
Men visst borde din satellites.xml från 500:an funka ??, lägg in den starta om och scanna advanced igen.
Om jag är pigg när jag kommer hem o frun sover, kanske jag kan prova som du vill ha, (fast BH) men liten risk att det låser bättre så.
Var bor du och hur stor parabol har du ???

kurdsson
2013-05-27, 22:00
Är inte hemma
är du säker på att det inte finns sky sport24 på 4,8E, har för mig att jag sett ngt sådant typ sky sport där.
Jo jag editerade satellites.xml och la till en trp från 7E som inte fanns repr. i min 4,8E och den hittade inga av de FTA kanaler som den borde ha hittat där.
Men visst borde din satellites.xml från 500:an funka ??, lägg in den starta om och scanna advanced igen.
Om jag är pigg när jag kommer hem o frun sover, kanske jag kan prova som du vill ha, (fast BH) men liten risk att det låser bättre så.
Var bor du och hur stor parabol har du ???

Jag bor i stockholm och har en T55 med 3 lnb. Har letat efter black hole för att prova med efter 30 min så hittar jag inget...alla ställen jag hittar måste man regga sig...börjar bli sent nu...Du får gärna prova o se om du hittar nåt...

cyborgpunte
2013-05-27, 22:55
Det är nog som jag misstänkte jag har sämre förutsättningar, så det fungerar inte för mig.
Körde nu "enkel config" 0.8W + 7E (istf 4.8e) och inga kanaler från 7e pos.

Så tyvärr kan jag inte testa advanced heller då, och nu är det sängen som gäller
orka beam o styrka mm

kurdsson
2013-05-28, 09:28
Jag förstår...ja tänkte om man genom dreamboxedit lägger till alla frekvensen på 7e inne i 4, 8 grader och sen kör en kanasökning, kunnde de funka? Då kör man inte avancerad sökning(för när jag kör avanserad hittar den skumma kanaler på dom sateliterna). Då ställer jag in den på 4 lnb.
A
B
C
D
Vad sägs?

cyborgpunte
2013-05-28, 10:53
@atomized (http://www.comhit.net/member.php/5151-atomized)

Visst har du en VU+
kan du låsa på 7E på ditt Sirus-LNB ??
Kanske då förklara hur man gör advanced setup

atomized
2013-05-28, 11:13
@atomized (http://www.comhit.net/member.php/5151-atomized)

Visst har du en VU+
kan du låsa på 7E på ditt Sirus-LNB ??
Kanske då förklara hur man gör advanced setup
Jo, jag har en Vu+ Duo.
Jag vet inte om jag har något intresse av kanalerna på 7E, finns där något värt att titta på? Hittills har jag inte varit intresserad av den satelliten och därför inte brytt mig om att krångla med det.
Så just nu har jag bara en standard setup med 0.8W och 4.8E.
Men om jag får tid/lust kanske jag försöker med 7E. ;)

cyborgpunte
2013-05-28, 11:47
Värt att titta på: NÄ, Inte om du inte är typ kurd, syrier, assyrier eller syrian tror jag
((Men det tar inte lång tid att spara och sedan byta 4.8 till 7 och scanna))

TS du får nog labba lite själv då, för jag vill inte gå ut och rucka på min tallrik.
för jag får öht in några kanaler därifrån atm

kurdsson
2013-05-28, 11:56
Haha...jag förstår helt o hållet. Men jag ska nog prova o ställa in den på sirius o sen mata manuellt frekvensen till 7 grader...känns som att det borde funka...alltså inte ställa den som avanserad sökning..bara a.b.c.d

cyborgpunte
2013-05-28, 12:06
Bra att du inte tar illa upp när jag skämtar plumpt, om olika religioner och härkomst. :)

Skall så fort jag får tid, försöka advanced 0,8 + 4,8 då detta också kan ge en ledtråd

Edit2 : tester kommer att dröja, swmbo ringde det är trädgårdsarbete som gäller :cool:

edit : inte rätt men kanske av intresse
http://www.vuplus-community.net/board/threads/twin-tuner-and-two-simultaneous-dishes.12205/#post-89627



Haha...jag förstår helt o hållet. Men jag ska nog prova o ställa in den på sirius o sen mata manuellt frekvensen till 7 grader...känns som att det borde funka...alltså inte ställa den som avanserad sökning..bara a.b.c.d

atomized
2013-05-28, 12:58
Mitt ursprung är i de småländska skogarna och det västgötska inlandet.
Men jag testade och lyckades utan problem ta in kanaler ifrån 7E. :)

Mina förutsättningar:
1m parabol i Göteborgstrakten
Ett LNB mot 0.8W på DiSEqC ingång A
och ett LNB mot 4.8E på DiSEqC ingång B

Så här gjorde jag:

Meny -> Inställningar -> Kanalsökning
Tunerkonfiguration
Tuner A:
Avancerad
Satellit (bläddra till) 0.8W
LNB 1
DiSEqC läge 1.1
Committed DiSEqC kommando AA
OK för att spara

Repetera för övriga satelliter:

Satellit (bläddra till) 4.8E
LNB 2
DiSEqC läge 1.1
Committed DiSEqC kommando AB
OK för att spara

Satellit (bläddra till) 7.0E
LNB 2
DiSEqC läge 1.1
Committed DiSEqC kommando AB
OK för att spara

Efter detta kunde jag göra manuell kanalsökning på 7.0E och hittade c:a 370 kanaler, bl.a. BBC Persian, ORTB, RTVGE m.fl.

Edit:
Kanske skulle lägga till att jag kör med en Vu+ Duo med OpenPLI 3.0.

kurdsson
2013-05-28, 17:35
Mitt ursprung är i de småländska skogarna och det västgötska inlandet.
Men jag testade och lyckades utan problem ta in kanaler ifrån 7E. :)

Mina förutsättningar:
1m parabol i Göteborgstrakten
Ett LNB mot 0.8W på DiSEqC ingång A
och ett LNB mot 4.8E på DiSEqC ingång B

Så här gjorde jag:

Meny -> Inställningar -> Kanalsökning
Tunerkonfiguration
Tuner A:
Avancerad
Satellit (bläddra till) 0.8W
LNB 1
DiSEqC läge 1.1
Committed DiSEqC kommando AA
OK för att spara

Repetera för övriga satelliter:

Satellit (bläddra till) 4.8E
LNB 2
DiSEqC läge 1.1
Committed DiSEqC kommando AB
OK för att spara

Satellit (bläddra till) 7.0E
LNB 2
DiSEqC läge 1.1
Committed DiSEqC kommando AB
OK för att spara

Efter detta kunde jag göra manuell kanalsökning på 7.0E och hittade c:a 370 kanaler, bl.a. BBC Persian, ORTB, RTVGE m.fl.

Edit:
Kanske skulle lägga till att jag kör med en Vu+ Duo med OpenPLI 3.0.

jag vet inte om det är jag som är kass eller om det är ni som är proffs. Men efter att jag började leka med Committed DiSEqC kommando AB sånfick jag in allt..jätte kul..tack alla för hjälpen...nästa projekt är att få igång live tv på raspbmc

cyborgpunte
2013-05-28, 20:24
Nyss klar i trädgården med swmbo och nu "sover" hon till TV'ns tuner .....
((går det att streama OSD ?? , sitter och tar skärmdumpar i webgui:et och scannar :o))
Det är jag som är kass !!! eller också måste man ha en typ master eller jättemycket studielån
Mycke mycke mer val i BH på advanced än i openpli verkar det, får inte ens till 0,8 + 4,8 i advanced som funkar i simple
ska ställa frågan i deras forum om jag inte får till det strax, så får vi se då .....

atomized
2013-05-28, 21:01
I min lathund skrev jag bara upp de inställningar jag ändrade. Det finns många fler men de lämnade jag på default. ;)

kurdsson
2013-05-28, 21:09
Nyss klar i trädgården med swmbo och nu "sover" hon till TV'ns tuner .....
((går det att streama OSD ?? , sitter och tar skärmdumpar i webgui:et och scannar :o))
Det är jag som är kass !!! eller också måste man ha en typ master eller jättemycket studielån
Mycke mycke mer val i BH på advanced än i openpli verkar det, får inte ens till 0,8 + 4,8 i advanced som funkar i simple
ska ställa frågan i deras forum om jag inte får till det strax, så får vi se då .....
Min raspbmc är verkligen ostabil. Kraschar rätt ofta...men vi får se om det är minneskortet som har tagit stryck...men håller på testar fortfarande...

cyborgpunte
2013-05-28, 21:55
Jo, jag ändrade inget annat först jag heller, just nu har jag nog värsta anarkin där...
Snällt om ni kunde släng upp en printscreen på en av satelliterna för det är väl bara "Committed DiSEqC" som skiljer mellan dem.


I min lathund skrev jag bara upp de inställningar jag ändrade. Det finns många fler men de lämnade jag på default. ;)

atomized
2013-05-28, 22:10
Skickar med en bild här men den är väl inte jättetydlig. Vet inte om det går att få bättre? Detta är en printscreen direkt ur webinterfacet.
1631

cyborgpunte
2013-05-28, 22:24
Stort tack
Fick nyss fart på det läste tillbaka "personal backup" innan jag såg din bild
Då funka det, så jag måste ha varit in o kladdat under advanced, my bad.
Tror det ser ut lika som på din bild här, men den verkar inte låsa nu heller, vilket jag inte förväntat heller.
Törs nog inte knacka på skålen nu heller :) passar på när hon är typ på tjänsteresa sedan

@TS här fungerar det perfekt till raspbmc, trådat iofs och två nerledningar.
Har ej wifi just nu, pga att webservern/RC (kör iphone) hänger sig på något vis ja ssh mm fungerarar else går tom HD bra.

edit: dessa RC hängningar uteblir då jag kör trådat

cyborgpunte
2013-05-29, 07:55
Bekräftat att det ser lika ut, åtminstone då på skärmdump ovan.
förutom att då BH är på svenska :o
"Konfigurationsläge" istf "Configuration mode"

edit: tankarna går nu om det är höger eller vänster knack, eller skew. Ja hur knacka ??
Jag har ju perfekt nu, på både på 0,8 och 4,8

kurdsson
2013-05-29, 08:35
Stort tack
Fick nyss fart på det läste tillbaka "personal backup" innan jag såg din bild
Då funka det, så jag måste ha varit in o kladdat under advanced, my bad.
Tror det ser ut lika som på din bild här, men den verkar inte låsa nu heller, vilket jag inte förväntat heller.
Törs nog inte knacka på skålen nu heller :) passar på när hon är typ på tjänsteresa sedan

@TS här fungerar det perfekt till raspbmc, trådat iofs och två nerledningar.
Har ej wifi just nu, pga att webservern/RC (kör iphone) hänger sig på något vis ja ssh mm fungerarar else går tom HD bra.

edit: dessa RC hängningar uteblir då jag kör trådat

Kör du live tv?

cyborgpunte
2013-05-29, 08:53
Kör du live tv?

Jo, såtillvida att mitt "Tillägg - PVR-klienter" nämligen "VU+/Enigma2 Client" kommer där, under menyn "LiveTV"
och det är den jag använder 100% atm. Ja filmer också förstås....

((om man nu kan uttrycka det på det sättet))

edit: "dubbelfnuttar"

kurdsson
2013-05-29, 13:26
Oki. Ska testa lite mer med live tv. Jag letade efter air play via addons men såg inget. Tycker att jag läste nåststans att det ska funka på solo2.

cyborgpunte
2013-05-29, 14:12
air play ??
det finns väl iofs hur många sätt som helst att lösa det, och alla har sina favoriter.
Men jag kör raspbmc som ovan
till Ithings kör jag Oplayer både raw och transcodat med bara en port öppen i routern
(VUplayer hemma på LAN är väl också OK, men ingen HD atm)
från Ithings till TV:n kör jag nästan aldrig, men de få gångerna använder jag en app på TV:n och jag har ej AppleTV.

kurdsson
2013-05-29, 14:45
Jag menar alltså att jag vill köra airplay via ipad till solo2. Tyckte att jag läste att det fanns nån addons