handdator

Visa fullständig version : Live tv och solo2



kurdsson
2013-05-30, 16:35
Hej. Har försökt fixa live tv o solo i några dagar men det går ingen bra.Har aktiverat live tv och enigma vu+. där har jag ställt in ip o användarnamn,ingen lösen för att jag inte har nån på solo2.Har aktiverat mpeg 2.Igår så fick jag fram svt hd 1 o 2 men det hackade ganska mycket. men jag fick inte fram nån kanal som inte var had...hjulet snurrar o det står att den arbetar i 2 sek sen slutar den.Jag har köpt nytt sd kort och provat med en ipad laddare. Efter det så får jag fram enbart tv3 hd och den hackar inte tack o lov. Men jag får inte nån annan kanal o funka.Kör openpli . Nån som har en tips `?

cyborgpunte
2013-05-30, 17:09
Ja, du vet ju vad jag har.
det jag tänker på är :
pajtyp ?
Använder du 2 tuners ? 2nerledningar eller loopthrough eller bara 1tuner
För mig går det utan problem om man bara använder 1kort, vid 2 kort kan det pixla ibland dock väldigt sällan, använder alltså båda tuners.
har du uppdaterat XBMC såväl som o/s ?
har du typ 1A ?
många usb grejer i pajen ?

kurdsson
2013-05-30, 17:19
Alltså jag kör bara a tuner. Inget kopplat på usb. Kör raspbmc, jag har ju ipad laddaren så den är minst 1A. Det värsta är att jag har 2 st raspberry och det är samma på båda. Blir galen snart....

cyborgpunte
2013-05-30, 21:28
Då kör du kablat alltså, och båda pajerna är med största minnet,

-"bara a tuner" -"Men jag får inte nån annan kanal",
du kommer ihåg vad som skrevs i den där andra tråden,
angående samma mux, looptrough och 2 nerledningar.

kurdsson
2013-05-30, 22:06
Då kör du kablat alltså, och båda pajerna är med största minnet,

-"bara a tuner" -"Men jag får inte nån annan kanal",
du kommer ihåg vad som skrevs i den där andra tråden,
angående samma mux, looptrough och 2 nerledningar.
mannen...det är mycket nya ord som jag inte hänger med...jag kanske var lite oklar när jag brättade....båda mina raspberry är 512mb. Jag kör bara Ā tuner.jag får fram kanallistan men ingen bild. Förut fick jag nån hd bild men just nu funkar ingen. Har bytt till black hole och tycker att solo2 funkar mycket bättre med den. Snabbare liksom...Från andra tråden kommer jag ihåg att ni snackade nåt om looptrough men fattade noll..:)) frun o barnen börjar tröttna på mig..hoppas ni inte gör det snart:))

cyborgpunte
2013-05-30, 22:29
typ så här
Som du har nu med en nedledning:
Om du startar en inspelning på en kanal, så får du många utgråade kanaler i din favoritlista, men de som fortfarande är highlighted kan du byta till, dessa kan du också antagligen streama om du har tur :)
Om du kör looptrough (antennkabel in på B & A=looptrough) får du ett antal till kanaler som du kan titta på alt. streama :cool:
Med två nerledningar, ja det blir liksom som 2 helt individuella mottagare, frun en kollar du den andra. :confused:

kurdsson
2013-05-30, 22:51
typ så här
Som du har nu med en nedledning:
Om du startar en inspelning på en kanal, så får du många utgråade kanaler i din favoritlista, men de som fortfarande är highlighted kan du byta till, dessa kan du också antagligen streama om du har tur :)
Om du kör looptrough (antennkabel in på B & A=looptrough) får du ett antal till kanaler som du kan titta på alt. streama :cool:
Med två nerledningar, ja det blir liksom som 2 helt individuella mottagare, frun en kollar du den andra. :confused:

men kan detta ha nåt med att det inte funkar o stream? Jag provade o ställa tuner b som loop o live tv jobbar lite mer nu men fortfarande ingen bild:(( nu är jag trött i pallen...undar om nånsin får igång streamingen...men jag fattar inte varför det funkar för dig o inte för mig.

cyborgpunte
2013-05-31, 05:43
Säkerställ först att frun tittar på samma kanal som du försöker streama.

kurdsson
2013-05-31, 07:42
Jag har både rasp och solo kopplat till samma tv...en ny fråga...jag har ju bara en kabel in i tuner a. Kan jag koppla vidare från tuner b o sen vidare till min dreambox? Funkar det?

cyborgpunte
2013-05-31, 08:16
Fattar inte vad du menar:
Har du EN tv med hdmi_in_1 = solo2 hdmi_in_2=pajen,
så måste du fortfarande ha samma kanal på solo2 och pajen, för garanterad streamfunktion.


vidare till dreambox: NEJ rekommenders ej, på ditt ansvar om du provar

kurdsson
2013-05-31, 11:10
Fattar inte vad du menar:
Har du EN tv med hdmi_in_1 = solo2 hdmi_in_2=pajen,
så måste du fortfarande ha samma kanal på solo2 och pajen, för garanterad streamfunktion.


vidare till dreambox: NEJrekommenders ej, på ditt ansvar om du provar

Inkopplingen är helt rätt som du säger...solo2 hdmi 1-pajen hdmi 2.
Så du menar att om jag inte har 2 ledningar ner från parabolen o i tuner a o b så kan jag inte se på vilken kanal jag vill?
Så just nu om solo är på kanal svt1 så kan jag bara streama svt1 på pajen?

cyborgpunte
2013-05-31, 11:21
Ja
eller de på samma mux
eller ngt fler om du har kabel in i b och a=loopthrough

Kolla tidigare greyed o highlighted när du spelar in

Varför denna konstiga inkoppling ?? Av din tv

rodak
2013-05-31, 11:24
Inkopplingen är helt rätt som du säger...solo2 hdmi 1-pajen hdmi 2.
Så du menar att om jag inte har 2 ledningar ner från parabolen o i tuner a o b så kan jag inte se på vilken kanal jag vill?
Så just nu om solo är på kanal svt1 så kan jag bara streama svt1 på pajen?

Tänk såhär om du har en kabel:
Alla kanaler ligger på olika polarisationer och band.

Du har totalt 4 kombinationer. Och du kan bara titta på en åt gången med loopthrough.

Säg att du har 4 "klumpar/kombinationer" med kanaler, en klump med 10 kanaler, en annan med 10 och så vidare.
Tittar du på SVT1 så kan du kanske titta på 9 andra kanaler från den "klumpen"
Tittar du på en kanal från en annan "klump" så kan du se på 9 kanaler från den klumpen.
Och så vidare.

Skaffar du LNB med 2 utgångar och drar ner 2 sladdar så kan du titta på 2 olika "klumpar" samtidigt oberoende av varandra.

Sen har jag för mig att loopthrough inte fungerar på solo2, någon bugg i drivrutinerna. Men kan va åtgärdad.
Så då kan du bara kolla på ännu mindre "klumpar" alltså bara på kanaler på samma frekvens.

Hoppas min dåliga förklaring gav något.

kurdsson
2013-05-31, 13:46
Ja
eller de på samma mux
eller ngt fler om du har kabel in i b och a=loopthrough

Kolla tidigare greyed o highlighted när du spelar in

Varför denna konstiga inkoppling ?? Av din tv
Haha, för att inte behöva springa till 2 tv aparater när jag testar.

kurdsson
2013-05-31, 13:56
Tänk såhär om du har en kabel:
Alla kanaler ligger på olika polarisationer och band.

Du har totalt 4 kombinationer. Och du kan bara titta på en åt gången med loopthrough.

Säg att du har 4 "klumpar/kombinationer" med kanaler, en klump med 10 kanaler, en annan med 10 och så vidare.
Tittar du på SVT1 så kan du kanske titta på 9 andra kanaler från den "klumpen"
Tittar du på en kanal från en annan "klump" så kan du se på 9 kanaler från den klumpen.
Och så vidare.

Skaffar du LNB med 2 utgångar och drar ner 2 sladdar så kan du titta på 2 olika "klumpar" samtidigt oberoende av varandra.

Sen har jag för mig att loopthrough inte fungerar på solo2, någon bugg i drivrutinerna. Men kan va åtgärdad.
Så då kan du bara kolla på ännu mindre "klumpar" alltså bara på kanaler på samma frekvens.

Hoppas min dåliga förklaring gav något.

Oki..men kan se tex vilken klump SVT1 är i? Jag har redan lnb med 2 utgångar. Om jag drar ner en till kabel från parabolen och kopplar in i toner b? Då måste jag ställa i konfigen att b ska loppa a eller? Men jag kan ändå se 2 klumpar av 4? Då är det ju bättre att jag drar ner en kabel o kopplar in i min gamla dreambox i uterummet? Då kan jag väll se allt?

cyborgpunte
2013-05-31, 14:40
Du har väl en diseq idag tror jag
en till sån till port A på solo2 lika som din nuvarande inkoppling
setup = portA =portB

varför ska du krångla m 500:an den ä haram

kurdsson
2013-05-31, 17:05
Du har väl en diseq idag tror jag
en till sån till port A på solo2 lika som din nuvarande inkoppling
setup = portA =portB

varför ska du krångla m 500:an den ä haram
Jag förstår att dB 500 i satvärlden är haram men det skulle funka eller hur?:)

rodak
2013-05-31, 19:16
Oki..men kan se tex vilken klump SVT1 är i? Jag har redan lnb med 2 utgångar. Om jag drar ner en till kabel från parabolen och kopplar in i toner b? Då måste jag ställa i konfigen att b ska loppa a eller? Men jag kan ändå se 2 klumpar av 4? Då är det ju bättre att jag drar ner en kabel o kopplar in i min gamla dreambox i uterummet? Då kan jag väll se allt?

Du kan alltså se minst 2 helt valfria kanaler, helt oberoende av varandra.
Alltså kan du se på en på boxen, och streama en helt annan till en raspberry utan problem.
Du får typ två boxar i en box med 2 kablar.

Du ska inte loopa då.
Du kopplar ena kabeln till ena tunern och andra kabeln till andra tunern.
Sen ställer varje tuner individuellt.
Du kan låtsas att varje tuner är en helt egen box, glöm loop o allt sånt :D

Så ska du koppla om du har ett lnb med två utgångar:
1634
Har du flera lnb så behöver du switchar för att hantera dessa.
Typ såhär:
1635
Låtsas att "mottagare 1" är tuner A och "mottagare 2" är tuner B

cyborgpunte
2013-05-31, 21:10
Sätt du A=B eller om du har tvärs om, när du skaffat en till diseq
Så kör jag i BH, fungerat garanterat med adv. sat. setup med 2 sat iallafall, så det borde funka med 2lnb/3sat också då.
no need for -"Sen ställer varje tuner individuellt"
orka scanna 2ggr

du får bättre bild m pajen än m 500:an mena jag, men det förstod du va ??

fick du till cam:arna i bh utan att fråga så finns det hopp, lycka till.
eller tog du den där persiska eller var det tunisiska pluginet,
dåm ställer till annat strul

rodak
2013-05-31, 21:15
Sätt du A=B eller om du har tvärs om, när du skaffat en till diseq
Så kör jag i BH, fungerat garanterat med adv. sat. setup med 2 sat iallafall, så det borde funka med 2lnb/3sat också då.
no need for -"Sen ställer varje tuner individuellt"
orka scanna 2ggr

du får bättre bild m pajen än m 500:an mena jag, men det förstod du va ??
Skanna 2 gånger? Nu skriver du utan fakta och kunskap.....

Jag har 2 tuners, båda inställda individuellt då jag har olika lnb kopplade till olika switchar, vissa lnb är singlar.
Behöver inte scanna 2 gånger, boxen är smartare än så och det räcker du scannar en satellit på valfri tuner så fungerar det på bägge även om dessa är individuellt inställda.

cyborgpunte
2013-05-31, 23:09
OK fakta är :
Vi försöker få fart på TS grejer inte dina, så atm skiter jag högaktningsfullt i vad du har för grejer.

Sist TS skrev vad han hade för image hade han BH (före det openpli) på en Solo2, utifall det ger dig någon ledtråd.

//EOF



Skanna 2 gånger? Nu pratar du utan fakta och kunskap.....

Jag har 2 tuners, båda inställda individuellt då jag har olika lnb kopplade till olika switchar, vissa lnb är singlar.
Behöver inte scanna 2 gånger, boxen är smartare än så och det räcker du scannar en satellit på valfri tuner så fungerar det på bägge även om dessa är individuellt inställda.

kurdsson
2013-05-31, 23:50
Du kan alltså se minst 2 helt valfria kanaler, helt oberoende av varandra.
Alltså kan du se på en på boxen, och streama en helt annan till en raspberry utan problem.
Du får typ två boxar i en box med 2 kablar.

Du ska inte loopa då.
Du kopplar ena kabeln till ena tunern och andra kabeln till andra tunern.
Sen ställer varje tuner individuellt.
Du kan låtsas att varje tuner är en helt egen box, glöm loop o allt sånt :D

Så ska du koppla om du har ett lnb med två utgångar:
1634
Har du flera lnb så behöver du switchar för att hantera dessa.
Typ såhär:
1635
Låtsas att "mottagare 1" är tuner A och "mottagare 2" är tuner B
Tack för förklaringen. Nu börjar det ljusna. Hänger med nu...

kurdsson
2013-05-31, 23:56
Sätt du A=B eller om du har tvärs om, när du skaffat en till diseq
Så kör jag i BH, fungerat garanterat med adv. sat. setup med 2 sat iallafall, så det borde funka med 2lnb/3sat också då.
no need for -"Sen ställer varje tuner individuellt"
orka scanna 2ggr

du får bättre bild m pajen än m 500:an mena jag, men det förstod du va ??

fick du till cam:arna i bh utan att fråga så finns det hopp, lycka till.
eller tog du den där persiska eller var det tunisiska pluginet,
dåm ställer till annat strul

Ja kände att jag inte kunde fråga om allt:))installerade mgcam manuellt:))

nästa plan är dra en till kabel till tuner b.

fick till airplay och det funkar:))

tester fortsätter.

rodak
2013-06-01, 05:07
OK fakta är :
Vi försöker få fart på TS grejer inte dina, så atm skiter jag högaktningsfullt i vad du har för grejer.

Sist TS skrev vad han hade för image hade han BH (före det openpli) på en Solo2, utifall det ger dig någon ledtråd.

//EOF

För tillfället skiter jag högaktningsfullt i dig, jag försöker också få igång TS grejer, men du sprider osanningar och kan aldrig erkänna att du har fel. Han kan väl lära sig rätt och hur det fungerar från början istället för att lära sig från en som dig?

Och vad fan spelar det för roll vad han har för image? Enigma hanterar kanallistor på samma sätt i alla images. Så en scan per satellit gäller även om han kör BH. Skaffa fakta och kunskap istället för att leka kung.

Edit: Mina grejer var bara ett exempel på hur en uppsättning kan se ut, och då är det bättre att ha varje tuner konfigurerad för sig. Alla har inte samma setup som du och kan köra B=A, men det fattat väl inte du.

OK fakta är :
Vi försöker få fart på TS grejer inte dina, så atm skiter jag högaktningsfullt i vad du har för grejer.


Sätt du A=B eller om du har tvärs om, när du skaffat en till diseq
Så kör jag i BH,

Först skriver du själv om din setup men jag får inte nämna min, ok, förlåt kungen cyborgpunte, ska aldrig mer skriva här.......... Hahaha
Bara för att jag lyckas förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt så att TS fattar så ska du direkt hugga och starta krig. Som en katt som blivit av med sitt revir. Du kan inte ha det lätt.

cyborgpunte
2013-06-01, 06:05
@rodak, du har säkert rätt.
Om du någon gång vill förkovra dig googla andragogik, du behöver nog inte mer studielån för det.

rodak
2013-06-01, 09:18
@rodak, du har säkert rätt.
Om du någon gång vill förkovra dig googla andragogik, du behöver nog inte mer studielån för det.

Ojjj, och jag som trodde att ett forum var just ett forum, alltså ett ställe där vi utbyter information på ett snabbt och enkelt sätt.
Ush så fel jag hade.
Då tycker jag att admin byter ut hela forumet mot en google länk.

Hade jag haft studielån så hade jag inte haft råd att köpa detta forumet, men nu funderar jag starkt på att lägga ett bud ifall admin inte vill göra om det till en google länk.
Då får jag möjlighet att göra det.

@admin kan du vara bussig och ta bort forumet och köra redirect till google? Eller är comhit till salu så jag kan göra det?

kurdsson
2013-06-01, 15:29
Oki. Då byter vi ämne:)) jag är väldig tacksam för ära tips och hjälp. Nu vet jag vad jag ska göra. Dra ner en till kabel från parabolen in i toner b. Provade igår o köra med pajen trådlöst men det ståg hela tiden att vu+ klienten hade tappat kontackt. I värsta fall får jag köra trådat från raoutern. Uppdatering kommer...

kurdsson
2013-06-02, 11:52
Oki. Då byter vi ämne:)) jag är väldig tacksam för ära tips och hjälp. Nu vet jag vad jag ska göra. Dra ner en till kabel från parabolen in i toner b. Provade igår o köra med pajen trådlöst men det ståg hela tiden att vu+ klienten hade tappat kontackt. I värsta fall får jag köra trådat från raoutern. Uppdatering kommer...


Nu är en ny kabel dragen från parabolen och inkopplat på toner b. Jag valde att prova med tuner a= lika med toner b. Funkade kanon. Nu är jag nöjd. Finns massa annat man kan göra med boxen. har ni nån tips så dela med der.Tack alla för all hjälp. Utan er hade det inte funkat.

cyborgpunte
2013-06-03, 19:54
va bra att du fick det att funka med A=B, började tvivla... :cool: