handdator

Visa fullständig version : Antennkabeluttag till Dreambox 800 se?



tok
2013-05-31, 21:45
Hej på er!

Helt grön på detta!

Ponera att jag införskaffat dreambox till mig här i mitt comhemhus.

Vart fan drar jag in min hederliga gamla antennkabel i min 800 hd se, sitter bara ett satellituttag på boxen, ett sånt liknande som är till comhems routrar som man kan gänga på.

Men inget hederligt gammalt antennkabeluttag...

Har jag fått fel box kanske?

Tack på förhand!1

atomized
2013-05-31, 21:50
Du behöver en Dreambox av C-modell (C = cable). Men även dessa har ofta en F-kontakt istället för en vanlig antennkontakt.
Man behöver då en adapter, typ:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/kontakter/f-kontakter/f-ha-till-antennkontakt-ho-p30420

Ibland får man med en sådan med boxen, ibland inte om det är en klon.

tok
2013-05-31, 22:39
Du behöver en Dreambox av C-modell (C = cable). Men även dessa har ofta en F-kontakt istället för en vanlig antennkontakt.
Man behöver då en adapter, typ:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/kontakter/f-kontakter/f-ha-till-antennkontakt-ho-p30420

Ibland får man med en sådan med boxen, ibland inte om det är en klon.

Man tackar för svaret :)

tok
2013-06-01, 12:02
Fortsätter i min egen tråd då jag återigen stött på problem!

Hade fått fel box och har nu fått rätt, på baksidan är det ett vanligt uttag för antennkabel och ett för satellit.

Har dock fått med en sådan adapter som atomized länkade till, antennkabeluttaget på boxen var en hane och det är änden på min antennkabel också, men det har jag en "splitter" till..

Vilket uttag ska jag använda mig av?

Boxen var förprogrammerad när jag fick den och det låg en massa kanaler i kanallistan, dock var det bara 6:an som funkade, startade om och gjorde en kanalsökning och nu hittar den 0 kanaler!!!

står även "letar efter transpondrar i kabelnätverket" det failar hela tiden, ploppar upp nåt ok ett par gånger men inte mer....vad innebär detta?

Någon som har en ide om vad jag kan göra?

Ps. Har prövat att göra kanalsökning ur båda uttagen, även kollat nätverket i boxen och där är det bara "gröna bockar"..

Edit; står nu även "inget att scanna, var vänlig och konfigurera tuner", på ett ungefär..

Tack på förhand!

/tok

Bogdan
2013-06-01, 18:23
Om antennkabeln inte passar vänder du på sladden. I t-korset om du hade ett sådant får man vrida det. För en normal antennsladd har olika kontakter i varje ände.