handdator

Visa fullständig version : Ny sattelites.xml problem



lakens
2013-06-03, 10:00
Hej la in en ny sattelites.xml från http://satellites-xml.eu (http://satellites-xml.eu/) till viasat Astra 4.9e. Men nu får jag ingen bild på sport kanalerna via motor och hockey o.s.v. Har en vu+solso2 med blackhole image.Någon som har någon ide?

Muggesand
2013-06-03, 10:08
Öppna satelites filen och ändra siffrorna så det står 4.8E och position 48 istället för 4.9 och 49.

Starta om enigma efter ändring.

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

lakens
2013-06-03, 11:54
Öppna satelites filen och ändra siffrorna så det står 4.8E och position 48 istället för 4.9 och 49.

Starta om enigma efter ändring.

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2
Det funkar inte alls då. Får felmedelandet tjänsten stöds inte kolla dina tuner instälningar.

Ibrahim
2013-06-03, 15:41
Du måste söka kanaler på nytt då dina kanaler kommer att funka igen :)

lakens
2013-06-03, 15:48
Du måste söka kanaler på nytt då dina kanaler kommer att funka igen :)
Nej det gör ju inte det....😒

Ibrahim
2013-06-03, 16:01
Men har du provat?....det är så när man lägger in ny xml ibland måste man söka kanaler på nytt
det kan också bero på att satelliten har inte samma namn måste rätta till i tuner inställningar-
det är därför du får ingen bild

lakens
2013-06-03, 16:19
Ja jag har provat att göra en ny kanalsökning. Men jag har inte ändrat namn i tuner inställningar. Hur gör man det

Ibrahim
2013-06-03, 16:28
En fråga bara har du alla kanaler utom sport kanaler eller du har ingen bild alls på sirius?
har du kollat om du har signal på sport kanaler eller får du fel meddelande misslyckades tuner?

lakens
2013-06-03, 16:42
Jag hade bild på en hel del kanaler typ TV3 TV6 tv5 tv1&2 men inte på viasat motor och övriga sport kanaler . Innan jag bytte satellitens.xml så hade jag bild på alla kanaler men inget ljud på sexan. Jag har i varje fall ljud på sexan nu😄.
Skämt å sido ingen som har fungerande satellits.xml att dela med sig av?

Ibrahim
2013-06-03, 16:55
gör exakt så här ladda ner denna xml.file nedan
http://www.comhit.net/showthread.php/32547-Vad-tycker-ni-om-denna-satellit-XML
när du har lagt in i boxen starta om boxen sen gå till tuner inställningar välj sirius och spara
och för en auto kanalsökning på sirius då ska allt fungera.
rensa alla kanaler också

lakens
2013-06-03, 16:58
Tack ska testa när jag kommer hem. Återkommer med resultat i morgon.👍

Muggesand
2013-06-03, 17:54
Det funkar inte alls då. Får felmedelandet tjänsten stöds inte kolla dina tuner instälningar.

Allstå, har du kontrollerat dina tunerinställningar då?
Hur ser det ut under tunerinställningen?

lakens
2013-06-03, 18:43
Allstå, har du kontrollerat dina tunerinställningar då?
Hur ser det ut under tunerinställningen?

Jag är på jobbet så jag får kolla när jag kommer hem, men jag kan bara välja på en satelit där och det är den som kommer från min satelit.xml fil för den byter namn när jag ändrar i filen från 4.9e till 4.8e.

lakens
2013-06-04, 09:55
gör exakt så här ladda ner denna xml.file nedan
http://www.comhit.net/showthread.php/32547-Vad-tycker-ni-om-denna-satellit-XML
när du har lagt in i boxen starta om boxen sen gå till tuner inställningar välj sirius och spara
och för en auto kanalsökning på sirius då ska allt fungera.
rensa alla kanaler också
Nu funkar sport kanalerna, men jag har ingen bild på svt1 och svt2 och inte kanal5.

Ibrahim
2013-06-04, 10:06
Nu tror jag att du har problem med ditt kort eller server.......du har alla kanaler nu på listan men inga bild på några kanaler
det är ingenting med xml att göra.....om du har signal på svt 1 och 2 och kanal 5 det betyder att du har problem med ditt kort
eller server.

lakens
2013-06-04, 10:21
Nu tror jag att du har problem med ditt kort eller server.......du har alla kanaler nu på listan men inga bild på några kanaler
det är ingenting med xml att göra.....om du har signal på svt 1 och 2 och kanal 5 det betyder att du har problem med ditt kort
eller server.
Nej kortet och servern funkar. Kopplade just in min dm 500 för att kolla och då funkar allt.

Ibrahim
2013-06-04, 10:30
Har du provat starta om softcam?

lakens
2013-06-04, 10:31
Det här är ju helt sjukt! när jag kopplade tbx vu+solo2 an så funkade allt helt plötsligt. Jag fattar ingen ting.... men nu rullar det på. tack för hjälpen Ibrahim:cool:

Ibrahim
2013-06-04, 10:35
Det var så lite härligt att höra problemet löste sig :)

Noddan60
2013-09-09, 15:58
Jag har en fråga !!!! var finns filen ( satellites.xml ) Som man skall byta ut ? Hittade en, bytte den. inget hände ! letade mera, hittade en till, bytte den ( vet inte vad som hände för jag bytte image, har nu openpli 4 om jag mins rätt. )
Varför fins filen på flera ställen och vilken skall man byta ? borde vara alla tycker jag, men det kanske inte behövs, iså fall var skall den vara den jag byter ut ( eller dom ! )

matkoh
2013-09-09, 16:03
Hmmmm.

På vanligt unix / linux sätt så har man symlänkar (genvägar på windoce-språk) för att kunna matcha olika applikationer, som söker på olika ställen. Så den enda du behöver byta är i mappen /etc/tuxbox, alla andra är bara genvägar som pekar på /etc/tuxbox.

Noddan60
2013-09-09, 16:26
Okej, tack så mycket matkoh !
För jag gjorde en sökning och det fans tydligen en jä... massa sådana filer !?
Skall byta ut den nu och se vad som händer !

talar om sedan om det blir bra !

rodak
2013-09-09, 17:38
Hmmmm.

På vanligt unix / linux sätt så har man symlänkar (genvägar på windoce-språk) för att kunna matcha olika applikationer, som söker på olika ställen. Så den enda du behöver byta är i mappen /etc/tuxbox, alla andra är bara genvägar som pekar på /etc/tuxbox.
Nja, stämmer inte riktigt, inte under openpli iaf, den som ligger under /etc/enigma2 följer med imagen och skrivs över med ny version vid uppdatering och är ingen symlänk.
Den man lägger i /etc/tuxbox är en användardefinerad version som används i första hand och aldrig skrivs över vid uppdateringar.

Man kan lägga sin egen i /etc/enigma2 men den lär snabbt bli överskriven vid en uppdatering och tuxbox är rätt plats precis som du säger.

Noddan60
2013-09-09, 17:46
+Det blev skitbra matkoh !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu vet jag hur det fungerar i alla fall !
Gäller det alla typer av filer ? även cam filer, fins dom också i /etc/tuxbox ?