handdator

Visa fullständig version : Phoenix card reader - krock med serieportar i Linux, hur lösa?



Erik-NA
2013-06-26, 11:14
Sakta men säkert börjar fler och fler bitar trilla på plats. När jag installerade MythBuntu första gången hade jag problem med att få Oscam att prata med kortläsaren. Kortläsaren är en Phoenix och är ansluten via USB.

Jag löste det då med att börja om från början, dvs ominstallera MythBuntu. Nu inser jag att det var nog inte problemet. Det är nämligen så att jag har en UPS till servern som kopplas in på en gammal hederlig serieport och när UPS:n är ansluten funkar inte avläsningen av Conax-kortet. Om jag tar bort seriekabeln till UPS:n och startar om oscam så funkar det igen.

Det blir krock någonstans. Frågan är hur jag löser det. De borde ju regga sig på olika devices i Linux?

Conax-läsaren sitter i alla fall på /dev/ttyUSB0 i oscam-konfigen. /dev/ttyUSB0 är ju en serieport över USB. Det blir krock när jag ansluter utrustning till en hederlig gammal serieport.

Någon som har tips om hur jag löser detta?

matkoh
2013-06-26, 14:26
Hmmmm.

En "vanlig" serieport heter /dev/ttyS0 så det borde inte bli en krock.

Erik-NA
2013-06-26, 20:22
Japp. Något lurt är det. Måste kolla i Bios om jag glömt att aktivera serieporten på moderkortet.

matkoh
2013-06-26, 20:31
Hmmmm.

Du kan se vilka portar du har med kommandot: dmesg | grep tty

Erik-NA
2013-07-02, 07:56
Måste felsöka mer. Det verkar vara en trasig serieport eller en trasig kabel. Tack för hjälpen.